האוונג'רס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האוונג'רס
Avengers
קבוצת האוונג'רס, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Avengers Vol.5 #1 מדצמבר 2012, אמנות מאת כריסטופר הייסטינגס.
קבוצת האוונג'רס, כפי שהופיעה על עטיפת החוברת Avengers Vol.5 #1 מדצמבר 2012, אמנות מאת כריסטופר הייסטינגס.
סוג קבוצת גיבורי-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה The Avengers #1
(ספטמבר 1963)
יוצרים סטן לי
ג'ק קירבי
מידע
סטטוס פעיל
בסיס מגדל האוונג'רס
אחוזת האוונג'רס
חברוּת בקבוצה

הקבוצה הראשית:
קפטן אמריקה, איירון מן, תור, קפטן מארוול, המלך נאמור, גוסט ריידר, בלייד, פניקס, ולקיריה, נייטהוק, סטארברנד, דוקטור סטריינג' (גיבוי)


אולטימייטס (ארץ-1610)
קפטן אמריקה, איירון מן, תור, הענק הירוק, האיש הענק, הלפיד האנושי, ספיידרוומן, איירון הארט, הצרעה
חברוּּת לשעבר בקבוצה

איש הנמלה, איירון פיסט, איש הנמלה השני, איש הנמלה השלישי, ג'וקסטה, דרדוויל, האישה הבלתי-נראית, האלמנה השחורה, הדבר, מריה היל, היפריון, הלקאט, הענק האדום, הצרעה, ויז'ן, וולברין, וור משין, חיה, חייל החורף, טיגריס לבן, יונדו, כוכב אש, יילוג'אקט, מון נייט, מונדרגון, מוקינגבירד, מייג'ור ויקטורי, מיסטר פנטסטיק, מנטיס, נובה (ריצ'רד ריידר), נובה (סם אלכסנדר), סאנדמן, סאן-ספוט, סוכנת 13, סטארהוק, סטורם, ספיידרמן העליון, פלקון, קוואזר, קווייק, קפטן בריטניה, קפטן יוניברס, קפטן מאר-וול, קריסטל

(ראו פירוט בהאוונג'רס - דמויות)
דמויות קשורות
אויבים קאנג הכובש, האספן, Black Talon, תאנוס, אולטרון, אדוני הרשע, הופ פים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האוונג'רסאנגלית: The Avengers, בעברית: "הנוקמים") היא קבוצה בדיונית של גיבורי-על המופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. הקבוצה הופיעה לראשונה בחוברת The Avengers #1 מספטמבר 1963, ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר ג'ק קירבי.

הקבוצה כוללת את הדמויות החזקות והפופולריות ביותר של החברה, בדומה לליגת הצדק של החברה המתחרה, DC קומיקס. במקור היא כללה את איירון מן, הענק הירוק, תור, איש הנמלה והצרעה. קפטן אמריקה הצטרף בחוברת מספר 4, לאחר שהתגלה קפוא בקרח והוחיה מחדש. רשימת החברים המשתנה ללא הרף נותרה אבן היסוד של הקבוצה, ונושא מרכזי אחד משותף לכולם - האוונג'רס נלחמים ביריבים שאותם אף גיבור-על בודד אינו יכול להביס. הקבוצה, שמפורסמת בעקבות אמרת הכנף וקריאתה לקרב "אוונג'רס, התאספו!" ("!Avengers, Assemble") כללה בני אדם, מוטאנטים, רובוטים, אלים, חייזרים, ישויות על-טבעיות ואף נבלי-על לשעבר שחזרו למוטב.

הקבוצה הופיעה במגוון עיבודים אחרים כמו סדרות טלוויזיה ואנימציה, סרטי אנימציה וסרטי קולנוע בלייב אקשן. סרט "הנוקמים" משנת 2012 הפך לשובר קופות וגרף הכנסות של למעלה מ-207 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו. סרט ההמשך "הנוקמים: עידן אולטרון" יצא לאקרנים בשנת 2015. לאחר מכן, רוב קבוצת הנוקמים הופיעה בסרט "קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים" משנת 2016. סרט המשך נוסף - "הנוקמים: מלחמת האינסוף" - יצא בשנת 2018 והיה לסרט גיבורי-העל הראשון שגרף הכנסות של למעלה מ-2 מיליארד דולר. סרט רביעי של קבוצת הנוקמים יצא ב-26 באפריל 2019, "הנוקמים: סוף המשחק", ועבר את רף ההכנסות של 2 מיליארד דולר באחד-עשר יום בלבד מאז תחילת הקרנתו. לפי אתר Box Office Mojo, ארבעת סרטי הנוקמים נמנים ברשימת עשרת שוברי הקופות בכל הזמנים.

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוונג'רס החלו את דרכם בחוברת The Avengers #1 מספטמבר 1963 על ידי הכותב סטן לי והמאייר ג'ק קירבי. הסדרה המקורית החלה בהרצה דו-חודשית עד לחוברת מספר 6 (יולי 1964), ומאז מדי חודש עד לחוברת #402 (ספטמבר 1996). בשנת 1984 יצאה מיני סדרת כותרי המשך בשם West Coast Avengers ("האוונג'רס מהחוף המערבי", Avengers West Coast מחוברת #47), שהחלה בהרצה מלאה מאוקטובר 1985 עד ינואר 1994. כמו כן, בדצמבר 1987 יצאה סדרת כותרים בשם Solo Avengers ("האוונג'רס הבודדים", Avengers Spotlight מחוברת #21), שרצה עד ינואר 1991.

בין השנים 19962004, מארוול קומיקס שכתבה מחדש את כותרי הקבוצה שלוש פעמים: בשנת 1996 באירוע הקרוסאובר "הגיבורים נולדים מחדש" (בו השתתפו גם החוברות של קפטן אמריקה, איירון מן, ארבעת המופלאים ודוקטור דום בין היתר); כרך שני של יקום מקביל שפורסם למשך שנה בכתיבתו של רוב ליפילד ובאיורו של ג'ים ולנטינו (נובמבר 1996-נובמבר 1997), כאשר בחוברת האחרונה הגיבורים חזרו ליקום מארוול הרגיל.

הכרך השלישי פורסם למשך 84 חוברות מפברואר 1998 ועד אוגוסט 2004. מארוול שינתה את מיספור החוברות כדי שימשיך את רצף הסדרה המקורית (#500-503, ספטמבר-דצמבר 2004), עד להתפרקות הקבוצה במיני סדרה "האוונג'רס מתפרקים". בינואר 2005 החלה להתפרסם סדרת כותרים חדשה בשם האוונג'רס החדשים, בה הופיעה גרסה חדשה לקבוצה, ובעקבותיה הסדרות האוונג'רס העוצמתיים, "יוזמת האוונג'רס" וכן האוונג'רס האפלים. כרך רביעי של סדרת הכותרים החל בשנת 2010 ונמשך כ-88 חוברות עד להרצה המחודשת שעשתה החברה בעקבות אירועי "אוונג'רס נגד אקס-מן", והרצתו של כרך חמישי בדצמבר 2012.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות השישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההרפתקה הראשונה של האוונג'רס הביאה את נקמתו של האל האסגרדי המרושע לוקי כנגד אחיו החורג תור. באמצעות אשליה, לוקי גורם לענק הירוק להשמיד מסילת רכבת ומסיט קריאה לעזרה של ריק ג'ונס לתור. בכך הוא מקווה שתור ילחם בענק הירוק. ללא ידיעתו, איש הנמלה, הצרעה ואיירון מן נענים לקריאת המצוקה. לאחר אי הבנה ראשונית, הם חוברים יחדיו ומביסים את לוקי. איש הנמלה מציין כי החמישה עובדים טוב יחדיו ומציע שהם יתאחדו לקבוצה - לה קוראת הצרעה "הנוקמים" משום שזה נשמע דרמטי.

חברי הקבוצה משתנים כמעט מיידית. איש הנמלה הופך החל מהגיליון השני לאיש הענק, והענק הירוק עוזב את הקבוצה עוד באותו גיליון לאחר שהוא מבין שחברי הקבוצה מפחדים מאישיותו הבלתי יציבה. האוונג'רס מרגישים אחראים למעשה ומנסים לאתר אותו, אך נלחמים נגד נאמור ומוצאים בסופו של דבר את גופו הקפוא של קפטן אמריקה ומחיים אותו. נקודה זו היא אבן הדרך ראשונה בהיסטוריה של הקבוצה. קפטן אמריקה הופך לחבר מן המניין במקום הענק הירוק ואחר כך למנהיגם בשטח. נבלי-על בהם נלחמים האוונג'רס בתקופה זו כוללים את אויבו של קפטן אמריקה מימי מלחמת העולם השנייה ברון זמו ואדוני הרשע שלו,[1] קאנג הכובש,[2] וונדר מן[3] שהצטרף מאוחר יותר והרוזן נפאריה.[4]

אבן הדרך השנייה הייתה כאשר כל חברי הקבוצה למעט קפטן אמריקה הוחלפו בשלושה נבלים לשעבר - הוקאיי, מכשפת השני וקוויקסילבר.[5] אף על פי שהיה חסר להם הכוח של הקבוצה הקודמת, הם הוכיחו את יעילותם והביסו נבלים כאמן החרבות,[6] פאוור מן המקורי[7] ודוקטור דום.[8] בהמשך מצטרפים אליהם מחדש האנק פים (האיש הענק, שמשנה את שמו מחדש לגוליית) והצרעה,[9] יחד עם הרקולס,[10] האביר השחור[11] והאלמנה השחורה,[12] אף על פי שהשניים האחרונים לא מצטרפים רשמית כחברים אלא מספר שנים לאחר מכן. תחת כתיבתו של רוי תומאס נוספו הפנתר השחור[13] וויז'ן.[14] בסיס הקבוצה עבר לאחוזת האוונג'רס בעיר ניו יורק, אותה סיפק הטייקון טוני סטארק. את האחוזה משרת אדווין ג'רוויס והיא מצוידת בטכנולוגיה חדישה ומשוכללת.

שנות השבעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפתקאות האוונג'רס חצו את גבולות כדור הארץ כאשר הקבוצה נלחמה במלחמה בין שני הגזעים החוצניים הקרי והסקרול, כפי שתואר ב"מלחמת קרי-סקרול", בה הופיע קפטן מאר-וול מגזע הקרי. הקבוצה גם מתפרקת באופן זמני כאשר אנשי הסקרול התחזו לקפטן אמריקה, תור ואיירון מן והשתמשו בסמכותם כדי לפרקה.[15]

ויז'ן ומכשפת השני מתאהבים, אך מערכת יחסיהם מהולה בעצב, כאשר ויז'ן מאמין כי הוא אינו אנושי ואין הוא ראוי לה. הכותב סטיב אנגלהארט הציג את דמותה של מנטיס, שהצטרפה לקבוצה יחד עם איש החרבות שחזר למוטב.[16] אנגלהארט מקשר את סיפור מקורה למלחמת קרי-סקרול בהרפתקה החורגת מגבולות הזמן ואשר מערבת את קאנג הכובש ואת אימורטוס המסתורי, שמתגלים כגרסת העבר והעתיד של אותה ישות. מנטיס מתבררת כ"מדונה השמיימית", שעתידה להוליד ישות אשר תציל את היקום. התגלה כי גופו האנדרואיד של ויז'ן לא נוצר בידי אולטרון, כי אם היה שייך ללפיד האנושי המקורי מתור הזהב, ג'ים האמונד. הוא ומכשפת השני מתחתנים בסוף סאגת "המדונה השמיימית".[17]

עם עזיבתו של אנגלהארט, הכותב ג'ים שוטר החל במלאכת הכתיבה מספר הרפתקאות הכוללות את "כלתו של אולטרון", "טרילוגיית נפאריה" ו"סאגת קורבאק", שבה מופיעים כל חברי האוונג'רס שהוצגו עד כה. חברים חדשים שהוצגו בתקופה זו כללו את חיה,[18] וונדר מן, פלקון (שותפו לשעבר של קפטן אמריקה) וגברת מארוול. שוטר הציג גם את דמותו של הנרי פיטר גייריק, קצין הקישור של האוונג'רס למועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית.[19] גייריק הוא בעל דעות קדומות בכל הנוגע למוטאנטים ופועל ביד רמה ונוקשה, אשר מתעקש שהאוונג'רס ילכו לפי חוקי הממשלה או שיאבדו את הפריבילגיות שניתנו להם. הוא גם דורש שחברי הקבוצה יצומצמו לשבעה במספר וכי חובה לצרף את פלקון האפרו-אמריקני בהתאם לחוק העדפה מתקנת. הוקאיי מתנגד להחלטה זו, היות שבגלל צמצום מספר החברים הוא יוחלף בפלקון. פלקון מצידו לא מרגיש בנוח מהמצב שנוצר ומחליט לפרוש בעצמו. עד מהרה הוקאיי שב לקבוצה.

שנות השמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתפתחות העיקרית הראשונה שקרתה בשנות השמונים הייתה התמוטטותו הנפשית של האנק פים. השינויים הרבים שבחליפותיו ובזהויותיו הסודיות היוו סימפטומים למשבר זהות ולתסביך נחיתות. לאחר שהתעלל באשתו וכאשר לא הצליח לזכות באמונם של חברי הקבוצה, פים הופלל ונכלא.[20] בהמשך פתר הכותב רוג'ר סטרן בעיה זו, ניקה את שמו של פים והוכיח את חפותו.[21] הוא משלים עם הצרעה, אך הם מחליטים לחיות בנפרד.[22] דמותו פורשת מהלחימה בפשע, אם כי חוזרת מאוחר יותר.[23]

סטרן פיתח כמה עלילות חשובות, בהן "אולטימייט ויז'ן" (ויז'ן משתלט על כמה ממחשבי העולם בניסיון מעוות ליצור שלום עולמי),[24] היווסדותם של "האוונג'רס מהחוף המערבי",[25] "האוונג'רס תחת מצור" (ברון זמו השני ואדוני הרשע משתלטים על אחוזת האוונג'רס ופוצעים את ג'רוויס ואת הרקולס),[26] "מלחמה על האולימפוס" (זאוס, אביו של הרקולס, מאשים את האוונג'רס בפציעות של בנו ומביא אותם לאולימפוס למשפט)[27] ו"מתכת כבדה" (הסופר אדפטוידס של ארגון A.I.M מארגנים כמה רובוטים נבלים למתקפה כוללת על האוונג'רס).[28]

חברים חדשים בעשור זה כוללים בין היתר קפטן מארוול אפרו-אמריקנית בשם מוניקה רמבו, שהופכת למנהיגת הקבוצה,[29] הענקית הירוקה,[30] טיגרה,[31] נאמור,[32] סטארפוקס[33] ואשתו של הוקאיי מוקינגבירד.[25] האנק פים חוזר מפרישתו ומצטרף לאוונג'רס מהחוף המערבי. סטרן הציג את דמותה של נבלת-העל נביולה, שטענה כי היא נכדתו של תאנוס.[34] הצוות מתמקם זמנית באי מרחף על קו החוף של ניו יורק בחוברת #277 (מרץ 1987) לאחר שבמאורעות "האוונג'רס תחת מצור" האחוזה נפגעה קשות. הבסיס המרחף הוטבע באירוע הקרוסאובר "מעשים של נקמה" בחוברת #311 (דצמבר 1989).

שנות התשעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכותב ג'ון ביירן לקח על עצמו את מלאכת הכתיבה ושינה את פני הכותרים כך שחברי הקבוצה יהיו פעילים כאשר יזדקקו להם וככוח תיגבור אם לאו. בנוסף, הוא איחד את שתי הקבוצות לאחת, ולה שני בסיסים. עבודתו של ביירן כללה גם את שינוי דמותו של ויז'ן, אשר ילדיו ממכשפת השני הם לא יותר מאשר אשליה בלבד. אובדן ילדיה גורם למכשפת השני לאבד את שפיות דעתה, אם כי היא מחלימה ומצטרפת חזרה לקבוצה בהמשך. סיפור זה מגלה כי למכשפת השני יש גם כוחות לתימרון המציאות, מה שיביא מאוחר יותר למאורעות ה"כאוס" ו"האוונג'רס מתפרקים" משנת 2004. יכולת זו הובאה גם בסיפור "אפל יותר מארגמן" מכותר "האוונג'רס מהחוף המערבי" בחוברות #51-62 (נובמבר 1989-ספטמבר 1990). בנוסף, סוכני ממשלה מוציאים את ויז'ן מכלל פעולה בעקבות מעשיו ב"אולטימייט ויז'ן".

באירוע קרוסאובר נרחב בשם "מעשים של נקמה", שהחל מדצמבר 1989, הנבל לוקי מארגן בריחה מסיבית של נבלי-על מהכלא (דוקטור דום, מגנטו, הגולגולת האדומה, קינגפין, מנדרין והמכשף) במזימה להרוס את הקבוצה.

בין השנים 19851993 הייתה פריחה בשוק חוברות הקומיקס. בתקופה זו, ממשלת ארצות הברית ביטלה את אמנת האוונג'רס המאשרת לה לפעול בגבולות ארצות הברית בלבד בהסכם עם ברית המועצות ובאישור האומות המאוחדות. שוב, הקבוצה פוצלה לשתיים וכמה מחבריה נותרו ככוח עזר.

בוב האראס וסטיב אפטינג לקחו את הפיקוד על הכתיבה והציגו מקבץ עלילות יציבות של אותם חברי קבוצה. פיתוח הדמויות התמקד באביר השחור, סרסי, קריסטל, הרקולס, ויז'ן והאלמנה השחורה. הנבלים של אותה תקופה כללו בין היתר את פרוקטור המסתורי ולוחמת השי'אר "דת'קריי" שדווקא עזרה לקבוצה להביס את הקרי. הקבוצה מתמודדת מול אויבים רצחניים במיוחד ונאלצים להתמודד מול המוסריות שבהרג.

הדבר הוביל לעלילה בת 19 חוברות בשם "מבצע סופה גלקטית", שבה תואר עימות בין גזע הקרי לבין אימפריית השי'אר. הקבוצה נחלקת לשניים כאשר איירון מן וכמה חברים מחליטים להוציא להורג את "האינטלקט העילאי" (Supreme Intelligence), מחשב-העל האורגני של גזע הקרי, בניגוד לרצונו של קפטן אמריקה. איירון מן מחליט לפרק את "האוונג'רס מהחוף המערבי" בעקבות החלטה קבוצתית, ומקים קבוצה אלימה בשם "פורס וורקס". במהלך המשימה הראשונה של הקבוצה, וונדר מן נהרג לכאורה. הקבוצה מתפרקת לאחר שאיירון מן מתגלה כרוצח תחת השפעתו של קאנג הכובש.

הגיבורים נולדים מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי קבוצת האוונג'רס מתים, יחד עם קבוצות על אחרות כארבעת המופלאים, בקרב נגד אונסלוט, אם כי מתברר מאוחר יותר שהמוטאנט פרנקלין ריצ'רדס - בעל כוחות לשינוי מציאות - שמר על הגיבורים מרע ביקום כיס. האלמנה השחורה מאמינה שכל חברי הקבוצה מתים, והיא מפרקת את הקבוצה, כשרק ג'רוויס נשאר לשמור על האחוזה.

מארוול קומיקס העבירה את זכויות הכתיבה של חוברות האוונג'רס, יחד עם קפטן אמריקה, ארבעת המופלאים ואיירון מן לג'ים לי ורוב ליפילד, מהמייסדים של אימג' קומיקס. ההמשכיות העכשווית של יקום מארוול הופסקה והגיבורים "נולדו מחדש" ביקום הכיס. לאחר שכותר האוונג'רס חודש כסדרה חדשה לאחר כשנה, הזכויות חזרו למארוול קומיקס.[35]

חזרת הגיבורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכותב קורט בוזיאק והאמן ג'ורג' פרז הוציאו כרך שלישי חדש בפברואר 1998. בוזיאק כתב גם את המיני סדרה "אוונג'רס לנצח", סיפור מסע בזמן שחקר את מקורות הקבוצה ופתר כמה מהסוגיות שנותרו בלתי פתורות. חברים חדשים מתקופה זו כללו את וונדר מן, ג'סטיס, כוכב אש, טופר הכסף וטריאתלון. סדרת הכותרים בהרצתו של בוזיאק כללו כמה מהנבלים הידועים של האוונג'רס כמו הגרים ריפר,[36] אולטרון,[37] הרוזן נפאריה וקאנג הכובש.[38]

שנות האלפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת האוונג'רס, כפי שהופיעה על עטיפת חוברת The Avengers Vol.3 #38 ממרץ 2001, אמנות מאת אלאן דייוויס.

האוונג'רס מתפרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכתיבה הועברה לידיו של ג'ף ג'ונס, שנאלץ להתמודד עם ההשלכות לסיפורו של בוזיאק אודות קאנג הכובש, בזמן שהאוונג'רס קיבלו מנדט מהאו"ם לפעול מחוץ לגבולות ארצות הברית. חברים שהצטרפו בתקופה זו כוללים את "נסיך הלבבות" ואיש הנמלה השני, סקוט לאנג. צ'אק אוסטן, הכותב הבא של סדרת הכותרים, הוסיף את דמותו של קפטן בריטניה לקבוצה. לאחר מכן, הכותב בריאן מייקל בנדיס אתחל מחדש את הסדרה בקשת הסיפור "האוונג'רס מתפרקים".[39] בעלילה, שנקראה "כאוס", נהרגו מספר דמויות חשובות בצוות ואמינותה של הקבוצה נפגעה. המניע העיקרי לסיפור הייתה מכשפת השני, אשר משתגעת בעקבות הזיכרון של ילדיה האבודים ומאבדת שליטה על כוחות שינוי המציאות שלה.[40]

לבסוף דוקטור סטריינג' מכניס אותה לתרדמת והיא נלקחת על ידי אביה, מגנטו. עם הכאוס השורר בקבוצה והרס האחוזה (בסיס הפעולה של האוונג'רס בעבר) חברי הקבוצה הנותרים - הענקית הירוקה, יילוג'אקט, הצרעה וקפטן בריטניה החדש מבקשים לעזוב את הקבוצה, והאוונג'רס מסכימים להתפרק. סיפורה של וונדה (מכשפת השני) ממשיך במיני סדרה "בית אם", המתפרשת על מספר כותרים ומיועדת לשנות את פני היקום.

האוונג'רס החדשים, האוונג'רס העוצמתיים והאוונג'רס האפלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה חדשה של האוונג'רס, "האוונג'רס החדשים", מוקמת בעקבות אירועי "בית אם", וזאת לאחר בריחה המונית של נבלי-על מכלא "הרפסודה". אל קפטן אמריקה ואיירון מן מצטרפים אלה אשר עד כה פעלו לבד: לוק קייג', וולברין, רונין, ספיידרמן, ספיידרוומן והסנטרי (דמות יחסית חדשה אשר כוחותיה הם אינסופיים ונובעים מנסיוב דמוי זה של קפטן אמריקה, בשדרוגו של נשק אקס). דרדוויל הוא היחיד אשר מסרב להצעה להצטרף.

במהלך אירוע "מלחמת האזרחים", גיבורי-העל של מארוול מתפצלים לשני מחנות כאשר ממשלת ארצות הברית דורשת את רישומם הפדרלי של גיבורי העל, וחשיפת זהויותיהם הסודיות. מספר גיבורי-על מצייתים לחוק, ביניהם איירון מן, אך היו כאלה שהתנגדו בתואנה כי הדבר מפר את זכויותיהם האזרחיות. כתוצאה מכך, קבוצת "האוונג'רס החדשים" המקורית מתפרקת, וקבוצה מחתרתית המתנגדת לחוק רישום העל-אנושיים מוקמת (תוך שהיא שומרת את השם המסחרי The New Avengers). קפטן אמריקה מוביל את אותם מתנגדים, הכוללים את לוק קייג', רונין, ספיידרמן, ספיידרוומן, וולברין, איירון פיסט, אקו ודוקטור סטריינג'. בהמשך, רוג'רס עוזב את הקבוצה כדי להקים את האוונג'רס הסודיים, ולוק קייג' מחליפו כמנהיג האוונג'רס החדשים. לעומת זאת, טוני סטארק מחזיר למוטב את קבוצת האוונג'רס המקורית תחת "יוזמת חמישים המדינות" הממשלתית, וקורא לה "האוונג'רס העוצמתיים". קבוצתו כללה את קרול דנברס כמנהיגת הקבוצה, ארס, וונדר מן, הסנטרי, האלמנה השחורה והצרעה.[41] בקבוצה זו, מכשפת השני (לוקי בתחפושת) הייתה דמות אורחת.

במהלך אירועי "פלישה סודית" (יוני 2008-ינואר 2009), גזע הסקרול משנה הצורה פולש לכדור הארץ, וג'סיקה דרו מוחלפת במתחזה, מלכת הסקרול ורנקה. לאחר הבסתם של הסקרול, הוצלו ג'סיקה ושאר גיבורי-על שנחטפו והוחלפו, אך במחיר מותה של הצרעה. הנרי פים בעלה נוטל את זהותה ומצטרף לאוונג'רס העוצמתיים. במהלך אירועי "שלטון אפל", בו נורמן אוסבורן ממונה על סוכנות S.H.I.E.L.D ומשנה אותה מן היסוד לארגון H.A.M.M.E.R החתרני שלו. הוא מקים את האוונג'רס האפלים, אליה מצטרפים חברי ת'נדרבולטס לשעבר דאקן (כוולברין), בולזאיי (כהוקאיי), ונום (כספיידרמן) ומונסטון (כגברת מארוול), אליהם הוא מצרף את ארס והסנטרי וכן את נו-ואר כקפטן מארוול. אקו ואיירון פיסט עוזבים את קבוצת האוונג'רס החדשים, ולקבוצה נוספים גברת מארוול, ג'יימס ברנס (כקפטן אמריקה) ומוקינגבירד.

עם תחילתה של קשת הסיפור "עידן הגיבורים", קבוצת האוונג'רס החדשים בראשותו של לוק קייג' - בהבדל מקבוצת האוונג'רס של טוני סטארק - מקבלת הכרה ופועלת עצמאית בזכותו של קפטן סטיב רוג'רס, בעיקר משום שקייג' אינו מאמין בקבוצה הנתמכת בידי הממשלה. בין החברים שהצטרפו לקבוצה נמנים פאוור וומן והדבר.

2010 ואילך[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידן הגיבורים, יקום מנופץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף אירועי "מצור" ו"שלטון אפל", ארבעת כותרי האוונג'רס הנוכחיים ("האוונג'רס העוצמתיים", "האוונג'רס החדשים", "האוונג'רס האפלים" ו"האוונג'רס: היוזמה") בוטלו, והחלה הרצה מחודשת של סדרת האוונג'רס במאי 2010. בריאן מייקל בנדיס נטל את מלאכת הכתיבה, וג'ון רומיטה הבן את האיור. חברי הקבוצה כללו את קפטן אמריקה, איירון מן, תור, ספיידרמן, ספיידרוומן, וולברין, הוקאיי ומריה היל, שתפקדה כמנהיגת הקבוצה.[42] הרצה זו הייתה יריית הפתיחה ל"עידן הגיבורים" של מארוול, לאחר שבע שנים של סיפורים קודרים כמו "מלחמת האזרחים" ומותו של קפטן אמריקה.

בד בבד עם הרצת הכותר הראשי, כרך שני של האוונג'רס הסודיים החל במאי 2010, בכתיבתו של אד ברובייקר ובאיורו של מייק דאודטו ג'וניור. כמו כן, כרך שני לקבוצת "האוונג'רס החדשים" החל בהרצה ביוני 2010 בכתיבתו של בנדיס ובאיורו של סטוארט אימונן, כמו גם סדרת סולו חדשה בשם "אקדמיית האוונג'רס", שהחליפה את סדרת כותרי "האוונג'רס: היוזמה".

פגישה שנערכה בין קפטן אמריקה לבין סוכנות הריגול הבריטית MI-13 הובילה להצטרפותו של קפטן בריטניה לשורות האוונג'רס.[43] נו-אר התבקש לעזור לאוונג'רס בבנייתה של מכונת זמן על-מנת להציל את העתיד,[44] ובהמשך להצטרף לקבוצה.[45] ברוס באנר ארגן את הצטרפותו של הענק האדום[46] בדיוק בזמן כדי לאתר את הברדס, שניסה להשיג את יהלומי האינסוף אשר ישמשו אותו כמקור כוחו. אולם, כוחותיהם המשולבים של האוונג'רס, האוונג'רס החדשים והאוונג'רס הסודיים הצליחו לבלום את התקדמותו.

לאחר קשת הסיפור "הפחד עצמו" (אפריל-אוקטובר 2011) ועם תחילתו של הסיפור "יקום מנופץ", הרכב הקבוצה המקורית השתנה שוב עם גיוסן של קווייק וסטורם, הצטרפותו המחודשת של ויז'ן, שנבנה מחדש בידי סטארק, וכן עזיבתם של וולברין וספיידרמן לטובת מעורבותם ב"אוונג'רס החדשים".[47]

אוונג'רס נגד אקס-מן והאתחול המחודש[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המלחמה בין קבוצות האוונג'רס והאקס-מן, סטורם עוזבת את הקבוצה וניצבת לצד חבריה המוטאנטים, אם כי היא חוזרת כאשר היא חוזה בטירופם של חמשת חברי האקס-מן עליהם השתלטה הפניקס (סייקלופס, אמה פרוסט, נאמור, קולוסוס ומג'יק). נו-ואר בוגד בקבוצה בעקבות נאמנותו לאימפריית הקרי, ואף על פי שהוא מבין בחומרת מעשיו ולומד כי הקרי מתכננים ללכוד את חמשת הפניקסים, קבוצת האוונג'רס מסרבת לסלוח על בוגדנותו ונוטשת אותו.

בעקבות אירועי "אוונג'רס נגד אקס-מן", סדרת הדגל החדשה של החברה באתחול המחודש "מארוול עכשיו!" מדצמבר 2012 נקראת "האוונג'רס המופלאים", בכתיבתו של ריק רמנדר ובאיורו של ג'ון קאסאדיי, והיא כוללת חברים משתי הקבוצות. כרך חמישי של קבוצת האוונג'רס החל בהרצה, והקבוצה כוללת חברים חדשים כגון קפטן יוניברס, שאנג-צ'י, סמאשר, מניפולד, נייטמאסק, אביס, אקס-ניהילו וסטאר בראנד. הסיפור המרכזי מביא את תוכניתו של יוצר העולמות אקס-ניהילו להשמיד את כדור הארץ והאוונג'רס עוצרים אותו. מאירועים אלה ואחרים מתחיל האירוע החדש של מארוול, "אינסופיות".

רשימת חברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – האוונג'רס - דמויות

הרכב קבוצת האוונג'רס ידוע כמשתנה באופן תדיר, כאשר רבים מחבריה מצטרפים ועוזבים וחוזר חלילה. החברים המייסדים של הקבוצה היו איירון מן, תור, הענק הירוק, איש הנמלה והצרעה. הענק הירוק עזב לאחר חוברת אחת בלבד (מה שיהפוך לדבר שבשגרה במשך השנים), וסטטוס החבר המייסד שלו עבר לקפטן אמריקה. חברים מאוחרים יותר וקבועים היו הוקאיי, האלמנה השחורה, פלקון, הפנתר השחור, קפטן מארוול, מכשפת השני, קוויקסילבר ו-ויז'ן.

בנוסף, קיימות גם קבוצות מסועפות שונות של האוונג'רס, החל מ"האוונג'רס מהחוף המערבי" של שנת 1984. כל אחת מהקבוצות הללו מיוחדת באופן שונה מהקבוצה הראשית. חברים בקבוצות אלו יכולים להיות בקבוצות אחרות או בקבוצה הראשית. בין הקבוצות שהסתעפו מהקבוצה הראשית ניתן לכלול את "האוונג'רס המופלאים", "האוונג'רס הסודיים", "האוונג'רס הצעירים", "האוונג'רס העוצמתיים", "האוונג'רס החדשים", "אוונג'רס בינה מלאכותית" ו"אקדמיית האוונג'רס" בין היתר.

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרות אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהיקום הקולנועי של מארוול ב-4 במאי 2012 יצא לאקרנים סרט הלייב אקשן "הנוקמים", בבימויו ובכתיבתו של ג'וס וידון. הסרט מהווה את סיכומו של השלב הראשון ביקום הקולנועי של מארוול ומככבים בו רוברט דאוני ג'וניור כאיירון מן, כריס אוונס כקפטן אמריקה, כריס המסוורת' כתור, ג'רמי רנר כהוקאיי, מארק רופאלו כהענק הירוק, סמואל ל. ג'קסון כניק פיורי וסקרלט ג'והנסון כהאלמנה השחורה. עלילת הסרט מגוללת את הקמתה של קבוצת האוונג'רס בעקבות פלישתו של לוקי וצבאו לכדור הארץ.

סרט המשך בשם "הנוקמים: עידן אולטרון" יצא לאקרנים ב-1 במאי 2015, וגם הוא נכתב ובוים על ידי וידון. אל צוות השחקנים מהסרט הראשון מצטרפים הפעם אליזבת אולסן כמכשפת השני, אהרון ג'ונסון כקוויקסילבר ופול בטאני כויז'ן. עלילת הסרט מגוללת את יצירתו של אולטרון בידי טוני סטארק ושאיפתו להכחדת המין האנושי.

שני סרטי המשך נוספים, בבימויים של האחים רוסו – "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים: סוף המשחק" – יצאו ב-26 באפריל 2018 וב-24 באפריל 2019, בהתאמה.

בראיון עם נשיא אולפני מארוול קווין פייגי בכנס D23 2022, צוות הנוקמים פורק למעשה בסוף אירועי "הנוקמים: סוף המשחק", והחלל שנשאר בעקבותיהם נועד עבור קבוצת ת'נדרבולטס החדשה.[48]

משחקי מחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבורת האוונג'רס מופיעים במשחקי הארקייד והקונסולות "קפטן אמריקה והנוקמים" (אנ') משנת 1991, "הנוקמים בסערה הגלקטית" (אנ') משנת 1995, מארוול: הברית האולטימטיבית (אנ') משנת 2006 והמשכו משנת 2009. האוונג'רס משחקים תפקיד חשוב בעלילה של שלושה משחקי לגו: לגו מארוול s.h, לגו הנוקמים של מארוול ולגו מארוול 2 s.h.

ב-4 בספטמבר 2020 יצא לשווקים המשחק הנוקמים של מארוול.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה ראשית
  • Avengers Vol.1 #1-402 (ספטמבר 1963-ספטמבר 1996)
    • Avengers Annual #1-23 ‏(1967–1969, 1971–1972, 1976–1979, 1981–1994)
  • Giant-Size Avengers #1-5 (אוגוסט 1974-דצמבר 1975)
  • Avengers Vol.2 #1-13 (נובמבר 1996-נובמבר 1997)
  • Avengers Vol.3 #1-84 (פברואר 1998-דצמבר 2004)
    • Avengers #0 (יולי 1999)
    • Avengers/Squadron Supreme Annual '98 ‏(1998)
    • Avengers Annual '99, 2000, 2001 ‏(1999, 2000, 2001)
    • Avengers Finale #1 (ינואר 2005)
  • New Avengers #1-64 (ינואר 2005-אפריל 2010)
    • New Avengers Annual #1-3 ‏(2006–2009)
    • New Avengers Finale ‏(2010)
  • Avengers Vol.4 #1-34 (מאי 2010-נובמבר 2012)
    • Avengers Annual #1 ‏(2012)
  • Avengers Vol.5 #1-44 (דצמבר 2012-יוני 2015)
    • Avengers Annual #1 ‏(2013)
    • Avengers Vol.6 #0 ‏(2015)
  • All-New All-Different Avengers #1-15 (אוקטובר 2015-ספטמבר 2016)
    • All-New All-Different Avengers Annual #1 ‏(2016)
  • Avengers Vol.7 #1-11 (נובמבר 2016-אפריל 2018)
  • Avengers Vol.8 #1-66 (מאי 2018-מרץ 2023)
  • Avengers Vol.9 (מאי 2023 ואילך)
סדרות ספין-אוף
  • West Coast Avengers Vol.1 #1-4 (ספטמבר-דצמבר 1984)
    • West Coast Avengers Vol.2 #1-46 (אוקטובר 1985-יולי 1989)
    • West Coast Avengers Annual #1-3 ‏(1986–1988)
    • Avengers West Coast #47-102 (אוגוסט 1989-ינואר 1994)
    • Avengers West Coast Annual #4-8 ‏(1989–1993)
    • West Coast Avengers Vol.3 #1-10 (אוגוסט 2018-אפריל 2019)
  • Solo Avengers #1-20 (דצמבר 1987-יולי 1989)
    • Avengers Spotlight #21-40 (אוגוסט 1989-ינואר 1991)
  • Force Works #1-22 (יולי 1994-אפריל 1996)
  • Avengers Unplugged #1-6 (אוקטובר 1995-אוגוסט 1996)
  • The Avengers: United They Stand #1-7 (נובמבר 1999-יוני 2000)
  • Young Avengers #1-12 (אפריל 2005-ינואר 2007)
    • Young Avengers Special #1 (פברואר 2006)
    • Young Avengers Vol.2 #1-15 (ינואר 2013-ינואר 2014)
  • Marvel Adventures: The Avengers #1-39 (יולי 2006-אוגוסט 2009)
  • Avengers: The Initiative #1-35 (אפריל 2007-יוני 2010)
    • Avengers: The Initiative Annual #1 (ינואר 2008)
    • 'Avengers: The Initiative Special #1 (ינואר 2009)
  • Mighty Avengers #1-36 (מאי 2007-אפריל 2010)
    • Mighty Avengers Vol.2 #1-14 (נובמבר 2013-נובמבר 2014)
    • Captain America and the Mighty Avengers #1-9 (ינואר-אוגוסט 2015)
  • Dark Avengers #1-16 (ינואר 2009-אפריל 2010)
    • Dark Avengers #175-190 (יוני 2012-מאי 2013)
  • Secret Avengers #1-37 (מאי 2010-ינואר 2013)
    • Secret Avengers Vol.2 #1-16 (פברואר 2013-פברואר 2014)
    • Secret Avengers Vol.3 #1-15 (מרץ 2014-יוני 2015)
  • Avengers Academy #1-40 (יוני 2010-נובמבר 2012)
    • Avengers Academy Giant Size #1 (יולי 2011)
  • New Avengers Vol.2 #1-34 (יוני 2010-נובמבר 2012)
    • New Avengers Annual #1 ‏(2011)
    • New Avengers vol. 3, #1-33 (ינואר 2013-יוני 2015)
      • New Avengers Annual #1 ‏(2014)
    • New Avengers vol. 4, #1-18 (אוקטובר 2015-נובמבר 2016)
  • Avengers Assemble #1-25 (מרץ 2012-מרץ 2014)
  • Uncanny Avengers #1-25 (אוקטובר 2012-דצמבר 2014)
    • Uncanny Avengers Annual #1 (אפריל 2014)
    • Uncanny Avengers Vol.2 #1-5 (מרץ-אוגוסט 2015)
    • Uncanny Avengers Vol.3 #1-30 (אוקטובר 2015-ינואר 2018)
    • Uncanny Avengers Annual #1 (ינואר 2016)
  • A+X #1-18 (אוקטובר 2012-מרץ 2014)
  • Avengers Arena #1-18 (דצמבר 2012-נובמבר 2013)
  • Avengers A.I. #1-12 (יולי 2013-יוני 2014)
  • Avengers World #1-21 (ינואר 2014-יולי 2015)
  • Avengers Undercover #1-10 (מרץ-נובמבר 2014)
  • A-Force #1-5 (מאי-אוקטובר 2015)
    • A-Force Vol.2 #1-10 (ינואר-אוקטובר 2016)
  • Ultimates Vol. 2 (ינואר-דצמבר 2016)
    • Ultimates 2 Vol. 2 (ינואר-אוגוסט 2017)
  • Occupy Avengers #1-9 (נובמבר 2016-ספטמבר 2017)
  • Great Lakes Avengers Vol.2 #1-7 (דצמבר 2016-יוני 2017)
  • U.S.Avengers #1-12 (מרץ 2017-ינואר 2018)
  • Savage Avengers Vol.1 #1-28 (מאי 2019-ינואר 2022)
  • Avengers Forever Vol.2 #1-15 (דצמבר 2021-מרץ 2023)
  • Savage Avengers Vol.2 #1-10 (מאי 2022-פברואר 2023)
  • Uncanny Avengers Vol.4 (אוגוסט 2023 ואילך)
מיני סדרות, מהדורות מוגבלות וספיישלים
  • Giant-Size Avengers Vol.1 #1-5 (אוגוסט 1974-דצמבר 1975)
  • Avengers/Ultraforce Vol.1 #1 (אוקטובר 1995)
  • A-Next Vol.1 1-12 (אוקטובר 1998-ספטמבר 1999)
  • Avengers: Infinity Vol.1 #1-4 (ספטמבר-דצמבר 2000)
  • JLA\Avengers Vol.1 #1-4 (ספטמבר-מרץ 2004)
  • Avengers\Thunderbolts Vol.1 #1-6 (מאי-ספטמבר 2004)
  • Avengers Next Vol.1 #1-5 (ינואר-מרץ 2007) - כרך המשך ל-A-Next
  • Giant-Size Avengers Vol.2 #1 (פברואר 2008)
  • Avengers Classic Vol.1 #1-12 (אוגוסט 2007-יולי 2008)
  • Avengers/Invaders Vol.1 #1-9 (יולי 2008-אוגוסט 2009)
  • New Avengers Finale #1 (יוני 2010)
  • Avengers Assemble Vol.1 #1 (יולי 2010)
  • Avengers Prime Vol.1 #1-5 (אוגוסט 2010-מרץ 2011)
  • Chaos War: Dead Avengers Vol.1 #1-3 (ינואר-מרץ 2011)
  • Avengers 1959 Vol.1 1-5 (דצמבר 2011-מרץ 2012)
  • Avengers: The Children's Crusade Vol.1 #1-9 (ספטמבר 2010-מרץ 2012)
  • Avengers: X-Sanction Vol.1 #1-4 (פברואר-מאי 2012)
  • Avengers Vs. X-Men: Infinite #1-3 (יוני-אוקטובר 2012)
  • Avengers Vs. X-Men Vol.1 #0-12 (מאי-דצמבר 2012)
  • Avengers: Endless Wartime Vol.1 #1 (דצמבר 2013)
  • Avengers A.I Vol.1 #1-12 (ספטמבר 2013-יוני 2014)
  • Avengers Undercover Vol.1 #1-10 (מאי-נובמבר 2014)
  • Avengers: Cutting Edge Vol.1 #1 ‏(2015)
  • Avengers & X-Men: AXIS Vol.1 #1-9 (דצמבר 2014-פברואר 2015)
  • Avengers Now! Vol.1 #1 (פברואר 2015)
  • Avengers Vs. Vol.1 #1 (יולי 2015)
  • Avengers Standoff Welcome to Pleasant Hill #1 (אפריל 2016)
  • Avengers Standoff Assault on Pleasant Hill Alpha #1 (מאי 2016)
  • Avengers Standoff Assault on Pleasant Hill Omega #1 (יוני 2016)
  • Avengers: Edge of Infinity Vol.1 #1 (יוני 2019)
  • Absolute Carnage: Avengers Vol.1 #1 (דצמבר 2019)
  • All-Out Avengers Vol.1 #1-5 (ספטמבר 2022-ינואר 2023)
    • Avengers Beyond Vol.1 #1-5 (מרץ-יולי 2023)
קשתות סיפור

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האוונג'רס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Avengers #8, September 1964
  2. ^ The Avengers #3, January 1964
  3. ^ The Avengers #9, October 1964
  4. ^ The Avengers #13, February 1965
  5. ^ The Avengers #16, May 1965
  6. ^ The Avengers #19, August 1965
  7. ^ The Avengers #22, November 1965
  8. ^ The Avengers #25, February 1966
  9. ^ The Avengers #28, May 1966
  10. ^ The Avengers #45, October 1967
  11. ^ The Avengers #54, July 1968
  12. ^ The Avengers #36, January 1967
  13. ^ The Avengers #52, May 1968
  14. ^ The Avengers #57, October 1968
  15. ^ The Avengers #92
  16. ^ The Avengers #113, 1973
  17. ^ Giant-Size Avengers #4, 1975
  18. ^ The Avengers #137, July 1975
  19. ^ The Avengers #165, November 1977
  20. ^ The Avengers #217, March 1982
  21. ^ The Avengers #229, March 1983
  22. ^ The Avengers #230, April 1983
  23. ^ West Coast Avengers Vol.2 #21, June 1987
  24. ^ The Avengers #254, April 1985
  25. ^ 1 2 West Coast Avengers #1, September 1984
  26. ^ The Avengers #273-277, November 1986-March 1987
  27. ^ The Avengers #281-285, July-November 1987
  28. ^ The Avengers #286-290, December 1987-April 1988
  29. ^ The Avengers #279, May 1987
  30. ^ The Avengers #221, July 1982
  31. ^ The Avengers #211, September 1981
  32. ^ The Avengers #262, December 1985
  33. ^ The Avengers #232, June 1983
  34. ^ The Avengers #260, October 1985
  35. ^ The Avengers Vol.2 #1-13, December 1996-November 1997
  36. ^ The Avengers Vol.3 #10-11, November-December 1998
  37. ^ The Avengers Vol.3 #19-22, August-November 1999
  38. ^ The Avengers Vol.3 #38-54, March 2001-July 2002
  39. ^ The Avengers #500-503, September-December 2004
  40. ^ House of M #1-8, August-December 2005
  41. ^ The Mighty Avengers #1, May 2007
  42. ^ Bendis Assembles His Avengers, Dave Richards, February 19th 2010
  43. ^ Age of Heroes #1, July 2010
  44. ^ The Avengers Vol.4 #2, June 2010
  45. ^ The Avengers Vol.4 #6, October 2010
  46. ^ Hulk Vol.2 #24-25, September, November 2010
  47. ^ The Avengers Vol.4 #19, January 2012
  48. ^ Marvel's Kevin Feige Confirms the Status of the Avengers In the MCU, Jamie Lovett, September 11th 2022