האח של דריקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האח של דריקס
עטיפת ה-DVD
עטיפת ה-DVD
בימוי אורי ענבר
דורון צברי
תסריט משה זונדר
אמנון דנקנר (סיפור קצר)
עריכה סשה פרנקלין
שחקנים ראשיים טל פרידמן, דני שטג, עמוס לביא, יגאל עדיקא
מוזיקה חיים אילפמן
צילום דרור מורה
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1994
משך הקרנה 50 דקות
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האח של דריקס הוא סרט דרמה ישראלי משנת 1994, המבוסס על סיפור קצר מאת אמנון דנקנר (במקור האח של רמלר) בבימויו של אורי ענבר ובכיכובם של טל פרידמן, דני שטג, ועמוס לביא.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלמה דריקס (טל פרידמן), הוא חייל דתי המסיים קורס מש"קי דת ומוצב בבסיס חימוש נידח. מיד עם הצבתו נוכח דריקס כי בבסיס שוררות נורמות התנהגות אכזרית וקשה שאינה תואמת את התנהלותו האישית החיובית. עם הגיעו נגנבים ממנו חפציו האישיים, הוא מתקשה ביצירת קשר עם חיילי הבסיס ופניותיו אל המפקדים נתקלות בהתעלמות או בבוז. בסוף יום הקליטה הראשון מוצא את עצמו דריקס נענש על ידי מפקדו החדש בריתוק לבסיס. דריקס, השרוי בתחושת תסכול וניכור חברתי, מזוהה בטעות על ידי אחד מחיילי הבסיס כאחיו של הכדורגלן הנודע אלי דריקס בשל שם המשפחה הזהה וגם בשל הרקע המשפחתי הזהה לטענת אותו חייל "למה גם הוא בא מבית דתי". לנוכח מצוקתו החברתית לא מכחיש דריקס את הייחוס וכתוצאה מכך משתנה מעמדו בבסיס בצורה דרמטית. ציודו האישי מוחזר או מושלם לו, הוא הופך למקובל על חיילי הבסיס ובעיקר מתקרב אל חייל בשם מסיקה (דני שטג). כמו כן יחסו של מפקדו הישיר משתנה כלפיו לטובה. בכך באה לידי ביטוי תכונת הצביעוּת, אשר מאפיינת את השינוי הקוטבי ביחס הסביבה החברתית כלפי שלמה. בתוך זמן קצר מגלים חיילי הבסיס כי שלמה דריקס הוצב בבסיס כ"בן יחיד" וכי הוא שיקר בקשר להיותו האח של אלי דריקס. גילוי זה חושף את דריקס להתעללות פיזית ונפשית קשה מצד חיילי הבסיס. במצוקתו הרבה פונה דריקס אל קצין הדת המרחבי בבקשה נואשת להעבירו מהבסיס אך זה טרוד בניסיונות לקבל רכב שירות אישי ואינו מנסה לסייע לדריקס. מצוקתו של דריקס גוברת ובצעד של יאוש הוא מנסה לברוח מהבסיס אך נתפס על ידי נגד המשמעת. לאחר שניכר היה לכל שדריקס אינו מתאים לשרת בבסיס, הוא מקבל את אשר ייחל לו – צו העברה לבסיס אחר.

הסרט מציג בצורה מוקצנת וסטריאוטיפית הבדלים תרבותיים בין מזרחים ואשכנזים, ומציג בצורה מוחשית את הקשיים המלווים חייל המצוי בלחץ חברתי במסגרת סגורה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
טל פרידמן שלמה דריקס
דני שטג מסיקה, חייל בבסיס
שירילי דשא פקידה
עמוס לביא מפקד המחלקה
אמנון דנקנר מפקד החיל
יגאל עדיקא בן חמו, נגד המשמעת של הבסיס
נתן זהבי מפקד הבסיס
שרון רג'יניאנו "אלביס", חייל בבסיס
צחי נוי קצין דת מרחבי

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]