הארי פוטר וחדר הסודות (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Harry Potter and the Chamber of Secrets
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הארי פוטר וחדר הסודות מאת ג'יי קיי רולינג
בימוי כריס קולומבוס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דייוויד היימן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט סטיב קלובס, ג'יי קיי רולינג עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פטר הונס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים דניאל רדקליף
רופרט גרינט
אמה ווטסון
ריצ'רד האריס
מגי סמית'
אלן ריקמן
קנת בראנה
רובי קולטריין
טום פלטון
כריסטיאן קאולסון
מוזיקה ג'ון ויליאמס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רוג'ר פרט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Heyday Films, 1492 Pictures, האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה בריטניהבריטניה3 בנובמבר 2002 (בריטניה)
ישראלישראל22 בנובמבר 2002 (גרסה אנגלית, בכורה אנגלית)
ישראלישראל28 בנובמבר 2002 (גרסה עברית, בכורה ארצית)
משך הקרנה 161 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, סרט ילדים, סרט הרפתקאות, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 100,000,000‏$
הכנסות 878,988,482‏$
הכנסות באתר מוג'ו harrypotter2
פרסים פרס איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי לסרט המשפחה הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט קודם הארי פוטר ואבן החכמים (2001)
סרט הבא הארי פוטר והאסיר מאזקבאן (2004)
תרגום לעברית אולפני אלרום - רות שק יסעור
www.harrypotter.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הארי פוטר וחדר הסודותאנגלית: Harry Potter and the Chamber of Secrets) הוא סרט קולנוע בריטי-אמריקאי והשני בסדרת סרטי הפנטזיה האפית הארי פוטר, המבוסס על ספר מצליח באותו שם של ג'יי קיי רולינג. הסרט יצא ב־15 בנובמבר 2002 בבריטניה ובארצות הברית. התסריט נכתב על ידי סטיב קלובס, מתוך הספר הארי פוטר וחדר הסודות. רוב הצוות נלקח מהסרט הקודם, "הארי פוטר ואבן החכמים", כולל השחקנים הראשיים: דניאל רדקליף (הארי פוטר), רופרט גרינט (רון ויזלי) ואמה ווטסון (הרמיוני גריינג'ר) והבמאי כריס קולומבוס.

שחקני מפתח חדשים בסרט הם קנת בראנה (בתפקיד גילדרוי לוקהרט) וג'ייסון אייזקס (בתפקיד לוציוס מאלפוי). ריצ'רד האריס הופיע בפעם האחרונה בתפקיד אלבוס דמבלדור. הסרט זכה לביקורות טובות וזכה להצלחה רבה בחנויות הווידאו וזכה לפתיחה הגדולה ביותר של זמנו וגרף 800 מיליון דולר.

בסרט זה נוספו ביתני חממות לבית הספר, שכן אחת מסצנות הסרט מתנהלות שם.

זהו הסרט האחרון שבמאית הדיבוב שלו הייתה שפרירה זכאי. החל מהסרט השלישי הופקדה המשימה בידי שרון כהן, כשמרבית המדבבים שליהקה זכאי לתפקידים המשיכו את תפקידם בסרטים הבאים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר וחדר הסודות
כרזת טיזר של הסרט

לקראת ביקורו של הלקוח של הדוד ורנון, הדרסלים שולחים את הארי לחדרו. הארי מוצא את דובי, גמדון הבית, אשר מזהיר אותו מפני חזרה להוגוורטס. כאשר הארי מסרב, דובי גורם להריסת הפגישה של הדוד ורנון. הדוד ורנון נועל את הארי בחדרו כדי למנוע את שובו להוגוורטס. בלילה, רון, פרד וג'ורג' ויזלי מגיעים במכונית המעופפת שאדון ויזלי כישף כדי להציל את הארי ולקחת אותו למחילה. הארי והויזלים נוסעים לסמטת דיאגון בעזרת אבקת פלו, על מנת לקנות ציוד לשנת הלימודים הבאה. בזמן הקניות, הארי פוגש את גילדרוי לוקהרט, הסופר המפורסם, ומאוחר יותר את דראקו מאלפוי ואת אביו לוציוס, שמשמיצים את משפחת ויזלי וחבריו של הארי. במקום מתפתח עימות בין אדון ויזלי לאדון מאלפוי.

בתחנת קינגס קרוס, משפחת ויזלי עוברת את מחסום רציף תשע ושלושה רבעים, אך כשהארי ורון מנסים לעבור הוא נחסם בפניהם, וכתוצאה מכך, הם מחמיצים את הוגוורטס אקספרס. הארי ורון מחליטים לקחת את המכונית המעופפת ולהגיע להוגוורטס, אבל בגלל תקלות שמתגלות בהמשך הנסיעה הם נראים לעיני מוגלגים ומאוחר יותר מתרסקים לתוך הערבה המפליקה שבשטח בית הספר וגורמים לה נזק. השרביט של רון נשבר והמכונית פולטת את שני הילדים מתוכה, ונעלמת אל תוך היער האסור. כאשר הארי ורון נכנסים להוגוורטס הם נתפסים על ידי סנייפ, שנוזף בהם. פרופסור מקגונגל ופרופסור דמבלדור מגיעים ומקגונגל מגנה על הילדים ואומרת להם שהם יקבלו ריתוק בלבד.

במשך הסרט הארי שומע קולות מבשרי רעות מתוך הקירות, כשהוא מרצה את עונשו עם לוקהארט. הארי, רון והרמיוני מוצאים את ההודעה "חדר הסודות נפתח. גורו לכם, אויבי היורש", שנכתבה בדם על הקיר ומגלים את החתולה של השרת, פילץ', תלויה מאובנת. האגדה מספרת כי חדר הסודות יכול להיפתח רק על ידי היורש של סלית'רין, זה אמור להיות הבית של יצור המציית רק ליורש. הארי חושד שהיורש הוא מאלפוי. גילדרוי לוקהרט, שמלמד התגוננות מפני כוחות האופל, פותח מועדון דו-קרב. הארי ומאלפוי עורכים דו-קרב, שבמהלכו מאלפוי שולח אל הארי נחש, והארי מדבר אליו. הרמיוני מסבירה לו שהוא לחשנן, כמו סלזאר סלית'רין, ושלושת החברים מחליטים לרקוח שיקוי פולימיצי על מנת להתחזות לחבריו של מאלפוי, ולגלות מה הוא יודע על חדר הסודות ועל היורש של סלית'רין.

בחדר השירותים של הבנות הארי מוצא ספר ריק, ששייך למישהו בשם טום וואנדרולו (באנגלית:marvolo) רידל. באמצעות הספר הקסום הארי רואה את האירועים שקרו לפני חמישים שנה, כאשר טום היה תלמיד. הזכרונות של טום מרשיעים את האגריד כיורש של סלית'רין.

במהלך שנת הלימודים, קולין קריווי, ג'סטין פינץ'-פלצ'לי, הרמיוני ואפילו סר ניקולס נמצאים מאובנים, והיומן של טום רידל נעלם. הארי ורון מחליטים לראות את האגריד, אבל לפני שהם מצליחים לדבר איתו שר הקסמים קורנליוס פאדג' ולוציוס מאלפוי מגיעים ולוקחים אותו לאזקבאן. בעוד הארי ורון מבקרים את האגריד, האגריד אומר שהשעו את דמבלדור מתפקיד מנהל בית הספר ועוצרים את עצמו בחשד לפתיחת חדר הסודות. לפני האגריד נלקח למעצר, הוא אומר לרון והארי לעקוב אחרי העכבישים. הם עושים זאת ומגיעים ליער האסור, שם הם פוגשים את העכביש הרעגוג. הרעגוג מגלה כי הוא לא המפלצת שהרג את התלמידה לפני חמישים שנה, וכי האגריד הוא חף מפשע. הצאצאים של הרעגוג תוקפים את הארי ורון, והמכונית המעופפת של רון מגיעה ומצילה אותם.

הארי ורון מוצאים פיסת נייר בכף ידה של הרמיוני המאובנת, שם כתוב כי המפלצת היא הבסיליסק. כשהם הולכים להודיע למורים, הם שומעים כי החדר נפתח וג'יני, אחותו של רון נלקחה פנימה. לוקהארט נשלח כדי למצוא את החדר ולהציל את ג'יני, אך הוא מנסה לברוח עד שהארי ורון תופסים אותו ומגלים שהעבר של לוקהארט הוא שקר. הם מכריחים אותו להיכנס איתם לחדר הסודות. לוקהרט מנסה לעצור את הארי ורון באמצעות קסם זיכרון, אבל הקסם חוזר אליו משום שהשתמש בשרביט השבור של רון והוא מאבד את הזיכרון שלו. מעוצמת הפיצוץ של הכישוף, התקרה רועדת ואבנים נופלות ומפרידות בין לוקהארט ורון לבין הארי. הארי ממשיך לבדו ומוצא את ג'יני. טום רידל מופיע, ומדבר עם הארי, הארי לומד כי רידל הוא היורש של סלית'רין והוא הלורד וולדמורט בצורת הזיכרון שלו. רידל שולח את הבסיליסק להרוג את הארי, אבל עוף החול של דמבלדור, פוקס, תוקף את העיניים של הבסיליסק ועוזר להארי. פוקס נותן להארי את מצנפת המיון, שבה מופיעה החרב של גודריק גריפינדור. הארי נועץ את החרב בלוע של הבסיליסק, והורג אותו.

הארי משמיד את דמות הזיכרון של וולדמורט על ידי חירור היומן בעזרת השן של הבסיליסק. ג'יני חוזרת להכרה ומגלה את הארי הפצוע, פוקס מרפא את הפצע של הארי עם דמעותיו. דמבלדור מוחזר לבית הספר והאגריד משוחרר מהאזקבאן. הארי משתף את דמבלדור בחששותיו על השתייכותו לגריפינדור ודמבלדור מחזק אותו באומרו שרק תלמיד גריפינדור אמיתי יכול להוציא את חרבו של גודריק גריפינדור מהמצנפת. לוציוס מאלפוי וגמדון הבית שלו, דובי, מגיעים ומתגלה כי לוציוס הוא זה שנתן את היומן לג'יני. הארי עוזר לדובי, גמדון הבית, להשתחרר מהעבדות למשפחת מאלפוי. כל מי שהיה מאובן מבריא. בסעודת סוף השנה, האגריד מתקבל בחזרה במחיאות כפיים.

בקטע שלאחר הכתוביות, בחנות הספרים שבה לוקהארט הציג את רבי המכר שלו בתחילת הסרט, מוצע כעת למכירה ספר חדש שלו, עם תמונה שלו מאושפז בבית משוגעים, ושמו של הספר הוא: "מי אני?".

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקיד שחקן מדבב בעברית
הארי פוטר דניאל רדקליף גומא פריד
רון ויזלי רופרט גרינט דניאל מגון
הרמיוני גריינג'ר אמה ווטסון עינת אירונשטיין
דראקו מאלפוי טום פלטון דני אבידן
אלבוס דמבלדור ריצ'רד האריס שלמה בר-שביט
מינרווה מקגונגל מגי סמית' רבקה מיכאלי
סוורוס סנייפ אלן ריקמן אוהד שחר
רובאוס האגריד רובי קולטריין חיים טופול
נוויל לונגבוטום מתיו לואיס ניר לבנברג
ורנון דרסלי ריצ'רד גריפית'ס איציק סיידוף
פטוניה דרסלי פיונה שו יעל עמית
דאדלי דרסלי הארי מלינג דין ברנד
גילדרוי לוקהרט קנת בראנה אלי גורנשטיין
טום רידל כריסטיאן קאולסון לירון לב
פופי פומפרי ג'מה ג'ונס יעל פרל בקר
דובי טובי ג'ונס שמעון כהן
מירטל המייללת שירלי הנדרסון גל סרי
ג'יני ויזלי בוני רייט שירלי וורטהיימר
פומונה ספראוט מרים מרגוליס שרית סרי
גרגורי גויל ג'ושוע הרדמן ניר לבנברג
וינסנט קראב ג'יימי ויילט ניר לבנברג
מרקוס פלינט ג'יימי ייטס אסף אבידן
לי ג'ורדן לוק יונגבלאוד אסף אבידן
קולין קריווי יו מיטשל איל כהן
ארגוס פילץ' דייוויד בראדלי יהויכין פרידלנדר
ניק כמעט בלי ראש ג'ון קליז דור צויגנבום
מצנפת המיון לזלי פיליפס מיכה אוזין סליאן
ארתור ויזלי מארק ויליאמס יגאל שדה
מולי ויזלי ג'ולי וולטרס שרית וינו-אלעד
פרסי ויזלי כריס רנקין אסף אבידן
פרד ויזלי ג'יימס פלפס יהונתן מגון
ג'ורג' ויזלי אוליבר פלפס יהונתן מגון
לוציוס מאלפוי ג'ייסון אייזקס עפרון אטקין
קורנליוס פאדג' רוברט הארדי דב רייזר
הרעגוג ג'וליאן גלובר יורם יוספסברג
אוליבר ווד שון ביגרסטוף דורון בן-עמי

אלתורי שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלוש פעמים במהלך הסרט שחקנים הוסיפו קטע משלהם שלא הופיע בספר או בתסריט:

  • כשהארי מחופש לגויל נשאר בטעות עם משקפיים וטוען שהם משקפי קריאה, טום פלטון שמשחק את מאלפוי אמר "לא ידעתי שאתה יודע לקרא". הוא שכח את השורה המקורית מהתסריט אבל הוחלט להשאיר את הקטע.
  • כשג'ייסון אייזקס כלוציוס יצא "עם דובי" מהמשרד של דמבלדור, הוא הוסיף בעיטה באוויר שלפניו. הבמאים חשבו שג'ייסון מעד, אבל הוא הסביר שזה התעללות בדובי ש"הוסף" על ידי מחשב.
  • בהמשך הסצנה, כשהארי גורם ללוציוס לאבד את דובי, ג'ייסון ביוזמתו הניף את השרביט והתחיל לומר "אבדה קדברה" כדי לרצוח את הארי. בספרים הקללה הזו אפילו לא נודעה עדיין.

שינויים ותוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בתחילת הספר הדוד ורנון צריך לחתום עם עסקה גדולה עם אדון וגברת מייסון. בספר דובי מפיל את העוגה של דודה פטוניה על הרצפה ונעלם ולאחר מכן מגיע אוח עם מכתב אזהרה להארי והמייסונים בורחים (גברת מייסון מפחדת מעופות). בסרט דובי מפיל את העוגה על הראש של גב' מייסון ולכן היא עוזבת. אין שום זכר לאוח ולמכתב האזהרה.
  • בספר הארי מקבל עונש מפילץ׳ אחרי אימון קוודיץ׳ ומגלה במשרדו שהוא סקיב (מוגל שנולד למשפחת קוסמים) ומנסה לקבל יכולות קסם באמצעות קורס קסמים דבר זה אינו מוזכר כלל בסרט גם לא היות פילץ’ סקיב בכלל הסרטים
  • כשפרופסור לוקהרט מאמן את התלמידים על דו-קרב, הארי ומאלפוי צריכים להדגים איך להגן. הקללות שמופיעות בסרט לא מוזכרות בספר בכלל.
  • בעוד שבספר נכתב על מסיבת יום המוות של ניק כמעט-בלי-ראש בסרט אין אזכור לכך.
  • בספר מסופר שהארי נתן ללוציוס מאלפוי את הגרב שלו והוא זרק אותו ליד של דובי ושחרר אותו מעבדות. בסרט הארי נותן למר מאלפוי את היומן של טום רידל והוא נותן אותו לדובי בלי לדעת שהגרב של הארי בתוכו.
  • בספר במהלך התחזותם של הארי ורון לקראב וגויל, מאלפוי מראה להם גזיר עיתון של הנביא היומי בו מסופר על חקירתו של ארתור וויזלי במשרד הקסמים. חקירתו אינה מוזכרת כלל בסרט.
  • בסרט לאחרי שליחתו של האגריד לאזקאבן הארי ורון ישר אחרי זה עוקבים אחרי העכבישים לעבר הרעגוג. לעומת זאת בספר עוברים חודשים עד שהארי ורון ממלאים את פקודתו האחרונה של האגריד.
  • בספר תלמידה נוספת מבית הספר, פנלופה קלירווטר, נמצאה מאובנת ביחד עם הרמיוני. אבל בסרט הרמיוני נמצאה לבד ולפי דבריו של הארי המראה הייתה שייכת לה (בניגוד לספר שבו המראה שייכת לפנלופה). מאוחר יותר בסרט תלמידה שתיאורה החיצוני תואם לתיאורה של פנלופה נראית מאובנת על המיטה ברקע של המרפאה אך אף אחד לא מזכיר מקרה התאבנות נוסף.
  • בספר פרופסור בינס מספר על חדר הסודות, ובסרט הפרופסור מקגונגל מספרת. פרופסור בינס עצמו לא מופיע כלל בסדרת הסרטים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]