הברידרז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הברידרז
The Breeders
הברידרז בהופעה חיה במועדון הזאפה בתל אביב, 22 באוגוסט 2008
הברידרז בהופעה חיה במועדון הזאפה בתל אביב, 22 באוגוסט 2008
מקום הקמה בוסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1989 - 1995, 1996 - 2003, 2008
סוגה רוק אלטרנטיבי
חברת תקליטים 4AD
האתר הרשמי בחברת 4AD
פרופיל ב-IMDb
חברים
קים דיל
קלי דיל
ג'וזפין ויגז
ג'ים מקפרסון
חברים לשעבר
טניה דונלי
בריט וולפורד
קארי בראדלי
מאנדו לופז
חוסה מדלס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הברידרז (The Breeders) הוא שמה של להקת רוק אלטרנטיבי אמריקאית. הרכב הלהקה השתנה מספר פעמים במהלך קיומה, אך הזמרת וכותבת השירים הראשית בלהקה נותרה קים דיל, אשר מוכרת גם כנגנית הבס בלהקת פיקסיז.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון להקים להקה נולד לקים דיל וטניה דונלי מלהקת ת'רואינג מיוזז כאשר פיקסיז היו בסיבוב הופעות משותף עם המיוזז לאחר יציאת האלבום Surfer Rosa. דיל כתבה שירים רבים שלא הייתה יכולה להקליט עם הפיקסיז וחיפשה דרך להוציא אותם. קלטת דמו שהוקלטה עם כמה נגנים מתחלפים עוררה את עניינן של כמה חברות תקליטים ולבסוף חברת 4AD שבה היו חתומות הפיקסיז והמיוזז החליטה להפיק את אלבום הבכורה של הברידרז.

האלבום Pod יצא בשנת 1990. את הרכב הלהקה באלבום השלימו הבסיסטית ג'וזפין ויגז (Josephine Wiggs) מלהקת פרפקט דיזאסטר (Perfect Disaster), הכנרית קארי בראדלי (Carrie Bradley), והמתופף בריט וולפורד (Britt Walford) מלהקת סלינט שהגיע ללהקה בהמלצת המפיק סטיב אלביני וכונה ברשימת הנגנים בשם הנשי שאנון דוטון ("Shannon Doughton"). מרבית השירים באלבום נכתבו על ידי דיל; ויגז ודונלי כתבו שיר אחד כל אחת. בנוסף הופיעה באלבום גרסת כיסוי לשיר Happiness is a Warm Gun מהאלבום הלבן של הביטלס. האלבום זכה לביקורות חיוביות מאוד - ביקורת של הת'ר פיירז באתר allmusic אומרת שהאלבום היה טוב יותר מהאלבומים שהוציאו הלהקות האחרות של דיל ודונלי באותה תקופה ושיש בו "שילוב מוצלח של הפּאנק האליפטי של הפיקסיז והפופ הזוויתי של המיוזז"; סולן להקת נירוונה קורט קוביין אמר בריאיון לכתב העת מלודי מייקר ש-Pod הוא אחד מאלבומיו האהובים ביותר.

לאחר יציאת Pod ללהקה הצטרפה אחותה של קים, קלי דיל. בהרכב הזה הלהקה הוציאה את האלבום המקוצר Safari, שזכה גם הוא לתגובות טובות מהמבקרים. למרות שבחי הביקורת Pod ו-Safari לא הניבו להיטים משמעותיים ולא הצליחו מסחרית. וולפורד ודונלי עזבו את הלהקה; דונלי הקימה כעבור כמה שנים את להקת בלי (Belly) שהוציאה כמה להיטים ב-MTV ולאחר מכן המשיכה לקריירת סולו.

לאחר פירוק הפיקסיז בשנת 1992 קים דיל הקימה הרכב חדש של הברידרז - עם קלי דיל בגיטרה, ג'וזפין ויגז בבס וג'ים מקפרסון בתופים. בהרכב הזה הלהקה הוציאה בשנת 1993 את אלבומה המצליח ביותר Last Splash. האלבום הניב את להיט הענק Cannonball ונמכר ביותר ממיליון עותקים.

הלהקה יצאה לסיבוב הופעות מצליח, אך ההצלחה נקטעה כאשר קלי דיל נעצרה על שימוש בהרואין ונכנסה למכון גמילה. קים דיל הקימה להקה חדשה בשם The Amps (המגברים), שהוציאה אלבום אחד, Pacer, שלא הצליח לשחזר את ההצלחה של Last Splash. במהלך השנים הבאות דיל הופיעה מספר פעמים עם הרכבים משתנים תחת השם ברידרז, אך רק בשנת 2002 הצליחה להקליט אלבום שלם בשם Title TK עם קלי דיל וריץ' פרסלי (Rich Presley) בגיטרה, מאנדו לופז (Mando Lopez) בבס וחוסה מדלס (Jose Medeles) בתופים[1]. האלבום החזיר את האחיות דיל לפעילות מוזיקלית שוטפת והלהקה יצאה לסיבוב הופעות מצליח.

קים וקלי דיל מבצעות את השיר Driving on 9 בהופעה חיה במועדון הזאפה בתל אביב, 22 באוגוסט 2008

בשנת 2008 הלהקה הוציאה את האלבום Mountain Battles שזכה לביקורות חיוביות[2]. בעקבותיו יצאה לסיבוב הופעות עולמי, במהלכו הופיעה גם בתל אביב[3].

באוקטובר 2017 הוציא לאורסינגל חדש בשם Stay in the car, מתוך אלבום חדש, "All Nerve", שיצא לאור במרץ 2018[4].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Pod‏, 1990
  • Last Splash‏, 1993
  • Title TK‏, 2002
  • Mountain Battles‏, 2008
  • All Nerve‏, 2018

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הברידרז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיכל פלטי, תאומות הרוקנרול הזועמות, באתר הארץ, 5 ביוני 2002
  2. ^ שרון מולדאבי, ‏ביג דיל, באתר גלובס, 9 באפריל 2008
  3. ^ ביקורות על ההופעה:
    בן שלו, תנועת אחותי, באתר הארץ, 24 באוגוסט 2008
    שי יחזקאלי, עכבר העיר, בכל זאת, הן לא הפיקסיז, באתר הארץ, 22 באוגוסט 2008
    רם אוריון, העיר, שתי בחורות מאוד מיוחדות, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2008
    בועז כהן, ‏לא אבדה תקוותן / בעז כהן על הופעת הברידרז במועדון זאפה, באתר גלובס, 24 באוגוסט 2008
    שרון מולדאבי, ‏דיל עם קים, באתר גלובס, 21 באוגוסט 2008
  4. ^ דנה קסלר, נותנות ברוק: אלבום חדש ומושלם לברידרז, באתר כלכליסט, 7 במרץ 2018