הוט קוטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הוֹט קוּטוּרצרפתית: Haute couture - ונהגה הוֹט קוטור,[1] "תפירה עילית" או "עיצוב אופנה עילית") הוא מונח בתחום עיצוב האופנה, שמשמעותו ביגוד ואביזרי אופנה יוקרתיים שהוכנו והותאמו באופן אישי.

אופנת הוט קוטור עשויה בדרך כלל מאריג משובח ותפורה בשימת לב מרבית לכל פרט, לעיתים קרובות בעבודת יד. המונח הוט קוטור הונהג לראשונה בפריז בשנת 1858 על ידי מעצב אופנה ששמו שארל פרדריק וורת', שהיה אנגלי במקורו.

בגד המוגדר כ"הוט קוטור" נתפר להזמנת הלקוח ועל פי מידותיו, עשוי מחומרי גלם יקרים, ונתפר בקפידה רבה על איכות התפר והגימור, כשלעיתים קרובות נעשה שימוש בשיטות עבודה ידניות ומורכבות הדורשות זמן עבודה ארוך יותר מאשר בייצור תעשייתי. בעיצוב ובתפירת בגד "אופנה עילית" מושם דגש עליון על מראהו של הבגד והתאמתו לדרישות הלקוח. לכן, בגדים ואביזרי אופנה אלה יקרים במידה ניכרת מביגוד המיוצר בשיטות ייצור המוני. השימוש במונח אינו מכוון לבגדים בלבד, אלא גם לאביזרי אופנה יוקרתיים דוגמת תיקים, נעליים, חגורות וכיוצא בזה.

המונח הצרפתי Haute couture הוא שם מוגן בצרפת, שם ניתן להשתמש בו רק לצורך תיאור מוצרים של מעצבי אופנה העומדים בתנאים מוגדרים של לשכת האופנה הצרפתית:

  1. העיצוב חייב להיעשות בהזמנה מיוחדת, אשר דרשה את מדידת הלקוח לפחות פעם אחת.
  2. סדנת העבודה בפריז חייבת להכיל לפחות חמישה עשר עובדים.
  3. בכל עונה חייבת החברה להציג עבור התקשורת קולקציה המכילה לפחות 35 דגמים לערב וליום.
  4. המחיר בבגד שנתפר בסגנון הוט קוטור ייקבע על פי זמן עבודה ועלות החומרים.
  5. זמן עבודה על בגד הוט קוטור בהתאמה צריך להיעשות בהגבלת זמן של עד 8 שבועות. ובקולקציה, עד שבוע האופנה בפריז.

על אף היותו המונח שם מוגן בצרפת, מותג לא יקרא לעצמו הוט קוטור ללא אישור של הפדרציה הצרפתית לאופנה. רק לאחר שהמותג מוכר בפדרציה כמותג הוט קוטור שמתנהל לפי 5 החוקים, יוכל אותו מותג להיקרא "מותג הוט קוטור".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ למרות המקור הצרפתי, בעברית נהוג לכתוב ולבטא "הוֹט קוּטוּר"