הוצאת ענבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוצאת ענבר
עטיפה של לקט תשבצים מגוון בן 324 עמודים "יעל"
עטיפה של לקט תשבצים מגוון בן 324 עמודים "יעל"
עטיפה של לקט תשבצים מגוון בן 324 עמודים "יעל"
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1989–הווה (כ־35 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה קריית עקרון עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.tashbetsim.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוצאת ענבר היא הוצאה לאור ישראלית הפועלת מאז פברואר 1989 ומתמחה בהוצאה לאור של שעשועוני תשבצים[1].

נכון ל-2024, במהלך שנות פעילות ההוצאה, יצאו לאור במסגרתה יותר מחמש מאות ועשרה כותרים, שהודפסו במהדורות הנעות בין 2,000 ל-10,000 עותקים. לפי נתוני ההוצאה הופקו ונמכרו יותר משני מיליוני חוברות. החוברות השונות כוללות בין 16 עמודים (בחוברות לילדים) ועד 324 עמודי תשבצים ופיתרונות.

במסגרת הוצאת ענבר התפרסמו בין היתר קובצי תשבצים, קובצי תשחצים, קובצי תפזורות, קובצי סודוקו, קבצים של תשבצים מוצפנים (תחת השם "אניגמה"), קבצים של תשבצי שלדים, קובצי סודוקו, קבצים של תשבצי ילדים וגם קבצים מעורבים, המכילים תשבצים ותשחצים, תפזורות ותשבצי קוד.

הוצאת ענבר נוסדה ומנוהלת על ידי אריה ענבר, שהוא מחבר התשבצים והחידות המתפרסמים במסגרתה. בראש מערך הבדיקה של התשבצים עומדת שלומית קדם.

פרט לחוברות תשבצים, במסגרת ההוצאה יצא לאור גם המותחן המשטרתי "מתים לא חורצים לשון", מפרי עטו של ענבר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוברות הראשונות שיצאו לאור בהוצאת ענבר הכילו 24 עמודים כל אחת ונקראו בשם "תשחצים בלבד" (התשחצים נכתבו בכתב יד וצולמו) במחיר 2.80 שקלים, וחוברת תשבצים בת 32 עמודים בשם "שעשועון תשבצים ותשחצים מגוון" במחיר 3.60 שקלים, מודפסת במכונת כתיבה ומצולמת. החוברות היו ממוספרות ועוביין הלך והתרחב עד 96 עמודים לחוברת במחיר 20.00 שקלים. גם הכנת החוברות השתכללה בהדרגה, תוך מעבר לעריכה במחשב. הסדרה המגוונת הגיעה עד מספר 84.

עטיפת החוברת "תשחצים מעמיקים", סדרה שלא היה לה המשך

במקביל לשתי סדרות היסוד התחילו להופיע סדרות נוספות, שנועדו לקהל שונה במקצת, סדרה בשם "שעשוען עם אתגרים" המיועדת לפותרים בקיאים ומנוסים. הופיעה גם סדרת תשחצים עממיים, שלא נדרש בהן ידע היסטורי מעמיק. סדרה נוספת, "אניגמה", יצאה למען פותרי תשבצי קוד ויצאו סדרות נוספות לפותרי תפזורות, לפותרי תשבצי שלד, טבולה רסה (תשבצים לבנים), לילדים ולסודוקו. סודוקו זכה לביקוש רב במיוחד, לכן יצאו כמה סדרות, לסודוקו קל יחסית, "סודוקו עממי", סודוקו רגיל עם תוספות של חידות סודוקו מגוונות וסודוקו אפור לבן. סדרה מיוחדת היא "לקט תשחצים", שכוללתי, בנוסף לתשחצים ופיתרונות, גם סיפורים מקוריים ומתורגמים.

בנוסף לסדרות היסוד פורסמו סדרות של קבצים, לקטים ואסופות המבוססים על תוכן של חוברות שאזלו. חוברות אלה, עבות יותר, בעובי של 162, 192, 224 ו-324 עמודים, פופולריות מאוד בין לקוחות ההוצאה.

היו גם ניסיונות שלא זכו להמשך: חוברת חידות מתמטיות בשם "מצעד המספרים" ותשחצים קשים במיוחד בשם "תשחצים מעמיקים".

הכתיב בהוצאת ענבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעברית אפשר להשתמש בכתיב מלא, כתיב חסר או דרכי ביניים שונות. כדי שפותרי התשבצים והתשחצים ידעו מראש באיזה כתיב נקט מחבר התשבצים, בכל הנוגע לשימוש באותיות יו"ד ו-וו יש בהוצאת ענבר דרך קבועה לכיתוב המילים המשובצות בתשבצים, והכללים מתפרסמים מפעם לפעם על עטיפות אחוריות של חוברות תשבצים. כך, לדוגמה, שמה של שווייץ יופיע בתשבצי הוצאת ענבר בכיתוב "שויצ"[2].

עטיפת החוברת "לחיילים באהבה"
העמוד הראשון בחוברת "לחיילים באהבה"

תרומת תשבצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תחילת מלחמת חרבות ברזל והגיוס ההמוני למלחמה, הפיקה הוצאת ענבר חוברת תשבצים מגוונת המיועדת לחיילים והמחולקת להם בחינם. תוכן החוברת חובר ונתרם על ידי אריה ענבר והוצאות ההפקה למהדורה של כ-4,000 חוברות התחלקו בין אריה ענבר ובין כריכיית קורדובה בע"מ, בה הודפסה ונכרכה החוברת. ארגון אחים לנשק חילק את החוברת בין החיילים והחיילות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]