היו שלום ותודה על הדגים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היו שלום ותודה על הדגים
So Long, and Thanks for All the Fish
כריכת הספר במהדורה העברית
כריכת הספר במהדורה העברית
מידע כללי
מאת דאגלס אדמס
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני, קומדיה
הוצאה
הוצאה

Pan Books (הוצאה מקורית)

כתר ספרים (מהדורה עברית)
תאריך הוצאה 1984
מספר עמודים 163 (מהדורה עברית)
סדרה
ספר קודם החיים, היקום וכל השאר
הספר הבא לא מזיק ברובו
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-330-28700-1
הספרייה הלאומית 003243393, 001040174

היו שלום ותודה על הדגיםאנגלית: So Long, and Thanks for All the Fish) הוא הספר הרביעי בסדרת "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" מאת דאגלס אדמס. הספר נקרא על שם ההודעה שהשאירו הדולפינים כשעזבו את כדור הארץ, רגעים לפני השמדתו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארתור דנט חוזר לכדור הארץ, אשר עדיין קיים באופן מפתיע, אחרי שמונה שנים (בספירה שלו) של שיטוט בחלל. הוא תופס טרמפ לביתו עם אדם בשם ראסל, שמסיע את אחותו, פנצ'רץ', לביתה. ארתור מגלה שעברו חודשים ספורים בלבד מאז הפעם האחרונה שבה היה בכדור הארץ. כמו כן, ראסל מספר לו שאחותו החלה לסבול מהזיות מיד לאחר תאונה כלל-עולמית שהובילה להיסטריה המונית בעקבות ה"הזיה על חלליות צהובות". בנוסף לכך, ארתור מגלה שבעקבות אותה תאונה כל הדולפינים נעלמו מכדור הארץ. ארתור חוזר לביתו, ומוצא בין כל הדואר שהצטבר במהלך היעדרותו קערה שעליה חרוטות המילים "היו שלום ותודה...".

ארתור חוזר לחייו הקודמים, ומנסה למצוא את פנצ'רץ', שאותה פגש במכוניתו של ראסל. למזלו, הוא מצליח לאתר אותה ולפתוח איתה בשיחה ולפני שהיא עוזבת גם נותנת לו את מספר הטלפון שלה, אך ארתור מאבד אותו. ארתור מצליח לאתר את ביתה באמצעות איתור מיקומה של המערה שבה שהה לאחר שהתרסק בכדור הארץ פרהיסטורי[1]. משיחותיהם עולה כי יש להם הרבה מאוד דברים משותפים והם מתאהבים. פנצ'רץ' מספרת לארתור שדקות ספורות לפני אותה הזיה על הספינות הצהובות, הייתה לה הארה איך להפוך את הכל לטוב יותר, אבל שניות אחדות לאחר מכן איבדה את הכרתה, ומאז היא לא מסוגלת להיזכר באותה הארה.

ארתור נוסע עם פנצ'רץ' לארצות הברית כדי לפגוש את "וונקו השפוי" ולברר לאן נעלמו הדולפינים. בשיחה עם וונקו הוא מגלה להם כי ברשותו נמצאת קערה דומה לזו של ארתור, ומתברר כי גם לפנצ'רץ' יש קערה זהה. וונקו מעודד אותם "להקשיב" לדברי הקערה, וכשהם עושים זאת, הם שומעים הודעה קולית שהשאירו הדולפינים לפיה הם נטשו את כדור הארץ לפני השמדת כדור הארץ ועברו למימד מקביל, אך לפני עזיבתם שיחזרו את כדור הארץ ההרוס על מנת להציל את האנושות. בעוד שארתור איבד משהו וקיבל אותו חזרה, פנצ'רץ' מרגישה שהיא גילתה משהו ואיבדה אותו, ושניהם מחליטים לעזוב את כדור הארץ ולצאת אל החלל כדי להגיע אל המקום בו נמצאת ההודעה האחרונה של אלוהים לברואיו.

במקביל להתרחשויות בכדור הארץ, פורד פרפקט מגלה שבעקבות עדכון "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה", הערך של כדור הארץ, שבעבר כלל רק את המילים "לא מזיק ברובו", הוחלף בערך גדול בהרבה שכתב פורד בזמן שהותו בכדור הארץ. הדבר נראה לו חשוד, והוא מחליט לשוב אל כדור הארץ. פורד מגיע לכדור הארץ בעזרתה של חלליתו של רובוט עצום, שנוחתת במרכז לונדון וגורמת להיסטריה רבה, ופוגש את ארתור ופנצ'רץ'. שלושתם תופסים את הפיקוד בחללית שבעזרתה פורד הגיע ועוזבים את כדור הארץ.

ארתור מגיע יחד עם פנצ'רץ' אל כוכב לכת שבו הם פוגשים את הרובוט "מרווין", שכעת נמצא במצב רעוע. על הכוכב שלושתם מגלים מהי ההודעה האחרונה של אלוהים לברואיו: "מצטערים על התקלה" (במקור We apologise for the inconvenience", אנו מתנצלים על אי הנוחות), ומרווין, שלא יכול להמשיך עוד, נפטר.

הדיון סביב הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר בעל אופי שונה מקודמיו לסדרה: תחילה, משום שיש בו רומנטיקה וקפיצות מרובות בין הזמנים והעלילות. בנוסף, הוא כמעט ולא מכיל מסעות בחלל, ומתמקד בעיקר בכדור הארץ. דאגלס אדמס עצמו הצהיר שאינו מרוצה מהעלילה, משום שהעורך האיץ בו לסיים את כתיבת הספר.

עלילת הספר מציגה גם את השינוי בהשקפתו של אדמס כלפי מחשבים. בספריו הקודמים, המחשבים תוארו לרוב בצורה שלילית והומוריסטית, שהציגו את השקפתו דאז. לעומת זאת, במהלך כתיבת הספר השלישי בסדרה דעתו כלפי הטכנולוגיה השתנתה, וזאת בעקבות רכישת מחשב המקינטוש הראשון שהופץ באנגליה. בספרו הרביעי מסופר שארתור מחליט לקנות מחשב לצורך מיפוי כוכבים, ואדמס העיר הערה לעגנית בנוגע להחלטתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]