הישרדות (תוכנית טלוויזיה ישראלית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הישרדות 10)
הישרדות
סמליל העונה הנוכחית של הישרדות
סמליל העונה הנוכחית של הישרדות
מבוסס על "Survivor" (ארצות הברית)
סוגה תוכנית מציאות
כותבים אמיר תומר
גלי מאיו
בימוי רועי סטריקובסקי
מנחים גיא זו-ארץ
זוכים נעמה קסרי (האיים הקריביים)
אריק אלפר (איי הפנינה)
שי אראל (הפיליפינים)
נתן בשבקין (אולסטארס)
אירית רחמים (איי קמרינס)
איתי שגב (VIP 1)
לירון "טילטיל" אורפלי (הונדורס)
ענבר פיניאבסקי-בסון (פאלאוון)
ג'ובאני רוסו (VIP 2)
אסי בוזגלו (VIP 3)
אלה אייבינדר (VIP 4)
אלית מוסאיוף (מנילה)
פרסים מיליון ש"ח
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית
מספר עונות 12
מספר פרקים 460 (נכון לעונה 12)
הפקה
חברת הפקה אבוט-המאירי (1–6, 11–9)
CASTAWAY‏ (8–7)
אורך פרק 60–120 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 10 (1–6)
ערוץ 2 (רשת) (7–8)
ערוץ 13 (9 ואילך)
תקופת שידור מקורית 15 בדצמבר 2007 – הווה
קישורים חיצוניים
13tv.co.il/mood/survivor/
דף התוכנית ב-IMDb

הישרדות (תחילה נקראה הישרדות 10, על שם הערוץ בו שודרה) היא גרסה ישראלית לתוכנית המציאות הטלוויזיונית האמריקאית "הישרדות" ("Survivor"). התוכנית בגרסתה הישראלית עלתה לאוויר בערוץ 10, ב-15 בדצמבר 2007, והייתה סדרת הדגל של הערוץ במשך כחמש שנים.[1] באוגוסט 2012, לאחר שערוץ 10 נקלע לקשיים כלכליים, רשת מדיה רכשה את זכויות ההפקה והשידור של התוכנית מידי חברת ההפקה CASTAWAY‏.[2] אך בפועל פורמט התוכנית עבר לידי רשת רק באוקטובר 2014, כאשר ערוץ 10 וחברת CASTAWAY חתמו על הסכם פשרה לאחר שנתיים של מאבק משפטי.[3] מאז התוכנית שודרה בערוץ 2 (תחת הזכיינית רשת), כשמאז הפיצול משודרת בערוץ רשת 13.

פורמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורמט התוכנית מבוסס על תוכנית המציאות האמריקאית "הישרדות" של ערוץ CBS. ההבדל העיקרי בין ההפקה האמריקאית לישראלית הוא בכך שאורכה של עונה בארצות הברית היא של כ-14 פרקים הנמשכים 45 דקות, בעוד שבישראל לכל עונה יש יותר מ-30 פרקים שאורכם בין שעה לשעה וחצי.

חברת ההפקה אוספת קבוצת אנשים שמספרם, מוצאם, דתם ומינם משתנה מעונה לעונה, ולכאורה אין ביניהם קשר מוקדם. קבוצה זו נשלחת לחוף נטוש וקשה למחיה או לאי בודד, והם נדרשים לחיות שם תקופת זמן יחדיו, לרוב כשהם מחולקים לקבוצות משנה המתחרות זו בזו. המשתתפים נדרשים להתמודד במשימות שונות ועל פי תוצאות המשימות הם מקבלים תגמולים שונים ונקבעים המשכם או הדחתם במשחק.

שיטת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקה זו מתייחסת רק למאפייני המשחק המשותפים לכל העונות. השינויים בשיטת המשחק בכל אחת מהעונות מתוארים תחת הערכים המתאימות לעונה.

בשלב ההתחלה – המתמודדים מחולקים לשני שבטים, בכל שבט ישנה אותה כמות מתמודדים. השבטים חיים במתחמים שונים, ומתחרים זה בזה במשימות אתגריות:

  • משימת הפרס השבטית – השבט המנצח במשימה זוכה בפרס, כגון ציוד דיג, ציוד צלילה, מיטה, אבן אש או מזון.
  • בקתת משא ומתן – או משא ומתן או לפתוח תיבה. כל שבט שלח נציג אליה, הנציגים צריכים לדון ולקיים משא ומתן. באחת מבקתות ההדיינות לעיתים התחלף מתמודד משבט אחד במתמודד מהשבט השני, ובהזדמנות אחרת שני המתמודדים קיבלו כל אחד מפה לפסל חסינות.
  • משימת החסינות השבטית – תחרות בין השבטים שבסופה השבט המנצח במשימה זוכה ב"חסינות שבטית", משמע, השבט לא ידיח מישהו מחבריו. השבט המפסיד, לעומת זאת, נאלץ ללכת ל"מועצת השבט", בה נערכת הצבעה חשאית לבחירת מתמודד מתוכו שיודח מהתוכנית.
  • מועצת השבט – כל 3 ימים מגיע שבט אחד לבדו למועצת שבט כעונש על זה שהפסיד במשימת החסינות וז"א שהוא ידיח את אחד מחבריו במועצת השבט. במועצת השבט המנחה מנהל תחילה שיחה עם המתמודדים על החיים בשבט ועל דברים נוספים במשחק, לאחר מכן כל מתמודד נדרש להצביע בחשאי על המתמודד שלפי דעתם צריך להיות מחוץ למשחק.

לאחר ההצבעה וספירת הקולות המנחה מכריז על המודח שמכובה לו הלפיד והוא יוצא ממסגרת המשחק או מועבר למסגרות משחק אחרות כגון: "אי המתים", "אי התקווה", "וילת השורדים", "הזומבי", "הבקתה" וכולי. שם יכולה להינתן לו הזדמנות לחזור למשחק.

במועצת השבט הראשונה כל מתמודד נדרש להדליק את לפידו באש. האש מסמלת את ה"חיים" של השורד במשחק וכאשר הוא יוצא ממסגרת המשחק מכובה לו האש, כלומר ה"חיים".

בשלב האיחוד – אחרי מספר הדחות, שני השבטים מתאחדים לשבט אחד, וההתמודדות הקבוצתית הופכת להתמודדות אישית. המתמודדים ממשיכים להתחרות זה בזה במשימות הבאות:

  • משימת הפרס האישית – הזוכה במשימה זו מקבל פרס אישי (למשל ארוחה או לילה בבית מלון). הזוכה יכול להזמין מהשבט חברים נוספים שיחלקו איתו את הפרס.
  • משימת הוטו – הזוכה מקבל צמיד וטו שאותו אחר כך יוכל לענוד על אחד מחברי השבט במועצת השבט ואותו חבר לא יוכל להצביע באותה מועצת שבט.
  • משימת החסינות האישית – הזוכה במשימה זו מקבל חסינות אישית מהדחה במועצת השבט הקרובה.
  • מועצת השבט – כל 3 ימים מגיע השבט למועצת השבט והוא ידיח את אחד מחבריו במועצת השבט. במועצת השבט המנחה מנהל תחילה שיחה עם המתמודדים על החיים בשבט ועל דברים נוספים במשחק, לאחר מכן כל מתמודד נדרש להצביע בחשאי על המתמודד שלפי דעתם צריך להיות מחוץ למשחק.

לאחר ההצבעה וספירת הקולות המנחה מכריז על המודח שמכובה לו הלפיד והוא יוצא ממסגרת המשחק או מועבר למסגרות משחק אחרות כגון: "אי המתים", "אי התקווה" וכולי. שם יכולה להינתן לו הזדמנות לחזור למשחק. בשלב השני של המשחק כל מודח מגיע למסגרת משחק אחרת וזוכה להיות מושבע במשחק. למושבעים יש חלק חשוב בהחלטה של מי יהיה ה"שורד האחרון".

  • חבר המושבעים – החל משלב האיחוד כל מתמודד שמודח מהתוכנית הופך להיות חלק מחבר מושבעים, שמטרתו העיקרית היא לקבוע מי הוא "השורד האחרון" באמצעות הצבעה שנערכת בסוף התוכנית. חבר המושבעים נוכח בכל הצבעות המועצה השבטית, ובכך אוסף מידע ונתונים רלוונטיים אשר יסייעו לכל אחד מחברי השבט המודחים להגיע להחלטה עבור איזה מתמודד להצביע בהצבעה הסופית.

בשלב הסופי – פרק הסיום של התוכנית, שלושה שורדים אשר הגיעו לשלב הסופי, מתמודדים על תואר "השורד האחרון" אשר מקנה את הפרס הראשון שמוצע בתוכנית. חבר המושבעים שואל את המתמודדים הסופיים מספר שאלות שעוזרות לכל אחד מהם להגיע להחלטה עבור מי להצביע. כמו כן, רשאים המתמודדים הסופיים, לשאת נאום סיום, על מנת לנסות לשכנע את חבר המושבעים שהם ראויים לזכות בתואר "השורד האחרון". בסיום סדרת השאלות, ניגש כל אחד מחבר המושבעים להצביע בהצבעה חשאית בעד האדם שלדעתו זכאי לתואר "השורד האחרון".

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה מיקום פרקים שורדים ימים מקום ראשון מקום שני מקום שלישי קולות חביב הקהל תאריכי שידור רשת
1 הישרדות האיים הקריביים הרפובליקה הדומיניקנית 36 20 52 נעמה קסרי נועם טור דן מנו 5–4–0 נועם טור דצמבר 2007–מאי 2008 ערוץ 10
2 הישרדות איי הפנינה פנמה 38 אריק אלפר מירית וקנין נטע-לי זלצרמן[א] 6–3 מירית וקנין דצמבר 2008–מאי 2009
3 הישרדות הפיליפינים הפיליפינים 35 25 שי אראל טום אלתגר ליאורה גולדברג 6–3–0 טל אנגלנדר אוגוסט–דצמבר 2009
4 הישרדות אולסטארס 24 16 32 נתן בשבקין עידן קפון שרון רפאלי 5–3–2 דן מנו יוני–אוגוסט 2010
5 הישרדות איי קמרינס 30 20 40 אירית רחמים גב פשטי נטלי כבסה 6–3–0 יניב רוחן פברואר–יוני 2011
6 הישרדות VIP תאילנד 31 16 איתי שגב ענת הראל אנה ארונוב[א] 5–3 יוליה פלוטקין מאי–אוגוסט 2012
7 הישרדות הונדורס הונדורס 33 18 46 טילטיל טיטי איינאו רוסלנה רודינה
עומרי כוכבי
4–2–1–1 טילטיל נובמבר 2015–מרץ 2016 רשת (ערוץ 2)
8 הישרדות פאלאוון הפיליפינים 34 17 ענבר פיניאבסקי-בסון מעיין אדם מסגנאו מנגיסטו 5–2–0 מעיין אדם ‏ מאי–ספטמבר 2017
9 הישרדות VIP‏ 2 37 ‏18 ג'ובאני רוסו נעמה קסרי
שמחה גואטה
7–0–0 נעמה קסרי מרץ–יולי 2019 רשת 13
10 הישרדות VIP‏ 3 62 37 אסי בוזגלו ישראל אוגלבו עידן רפאל חביב
ירדן ג'רבי[ב]
הצבעה ראשונה:
2–2–1–1
הצבעה שנייה:
6–3
אסי בוזגלו מאי–ספטמבר 2020
11 הישרדות VIP‏ 4 56 19 40 אלה אייבינדר ג'קי אזולאי אודליה סויסה 4–4–0
מבחן אש
אוקטובר 2021–אפריל 2022
12 הישרדות מנילה 45 18 45 אלית מוסאיוף סהר כהן טל מורד
גל רובין
10–1–0–0 מאיה קרברושיץ' (קיי) דצמבר 2022–אפריל 2023
הערות
  1. ^ 1 2 הודח/ה על ידי הקהל
  2. ^ בשל תיקו בהצבעת הגמר וקול פסול של מושבע/ת שהתגלה, הם הגיעו ביחד למקום השלישי

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר לזכיינית רשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הופקה על ידי חברת אבוט-רייף-המאירי עבור ערוץ 10 ובאוגוסט 2012, קנתה זכיינית רשת (לשעבר בערוץ 2), את זכויות השידור של התוכנית. מאז החל מאבק משפטי בין השניים על זכויות השידור והפקת התוכנית הופסקה למשך כמספר חודשים. אולם לאחר כשנתיים של מאבקים משפטיים, באוקטובר 2014 הודיע ערוץ 10 כי הוא מוותר על זכויות שידור התוכנית לטובת זכיינית ערוץ 2 רשת וכן הוא מושך את התביעה על זכויות שידור התוכנית.[4] בנובמבר 2015 שודרה לראשונה התוכנית בערוץ 2, בעונתה השביעית, לאחר שהופקה עבור הזכיינית "רשת" ושודרה במסגרת שידוריה, לאחר העברת הבעלות על זכויות השידור לפורמט בארץ. בעונה זו גם הוחלפה חברת ההפקה של התוכנית.[5][6] בעקבות מעבר האפיקים, התוכנית עברה ב-2019 לשידור ברשת 13. עונה זו היא הראשונה לעלות לשידור לאחר המיזוג של "רשת" עם ערוץ עשר.

תוכניות נלוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהווה:

  • "הדו"ח היומי" (לעיתים גם בשם "הדו"ח היומי VIP" אך רק בעונות VIP) - תוכנית אירוח באולפן עם קובי מחט (בעבר גם עם יעל בר זוהר) ברשת 13, בה הוא מארח שורדים, מודחים, שורדי עבר ועוד מפורסמים. התוכנית משודרת מדי אחר הצהריים במהלך ימות השבוע.
  • "וילת המודחים" / "וילת המושבעים" - בעבר שודרה בערוץ 2 של רשת, ולפני כן בערוץ 10, העוקבת אחר מה שמתרחש בחייהם של המודחים הטריים על האי כשהם מתגוררים ביחד בווילה מפנקת עד חזרתם לארץ. מהעונה ה-8 משודרת התוכנית באתר רשת. בעונת ה-VIP 2 הנחה את התוכנית השחקן והשורד לשעבר איתי תורג'מן. בעונת ה-VIP השלישית, הנחה את התכנית הנלווית רז ספני. התוכנית הנלווית חזרה בעונת ה-VIP הרביעית, אך ללא-הנחיה כלל.

בעבר:

  • "שבוע הישרדות" (לעיתים כמהדורה של "הדו"ח היומי") - עלתה ב-2020 כתוכנית אירוח באולפן עם קובי מחט ברשת 13, בה הוא מארח שורדים, מודחים, שורדי עבר ועוד מפורסמים.
  • "מהדורה מיוחדת" - עלתה ב-2020, תוכנית שמשודרת מיד אחרי כל פרק של הישרדות שמשודר במוצאי שבת, ומסכם את מה שקרה השבוע בפרקים של התוכנית, בהנחיית יעל בר זוהר ובאירוח משתתפי העונה.
  • "מהדורת השבט" - בשנים 2008–2010 שודרה בערוץ 10 תוכנית אולפן בהנחיית עדן הראל, בה סקרו אירועים מרכזיים ואירחו מתמודדים שהודחו.
  • "בלי חסינות" - עלתה ב-2017 בערוץ 2 של רשת, תוכנית אולפן בהנחייתו של מושיק גלאמין לצד משתתפים נוספים מהעונה הקודמת (טיטי איינאו ושמעון אמסלם) בנוסף לאורח מיוחד מדי תוכנית. בתוכנית מנתחים את מהלך השבוע בהישרדות ובסוף התוכנית משדרת קטע הצצה בלעדי לתוכנית הבאה + חסינות עד הבית. לאחר עונה זו התוכנית לא חזרה לשידור.
  • "הסודות של הישרדות" - סדרת רשת, בעונה השביעית. מיני פרקים מיוחדים בהם המנחה גיא זו-ארץ משתף את הקהל בחוויותיו מאחורי הקלעים על האי ועל התנאים שבהם חיים במהלך הצילומים.
  • "משפחה שורדת" - בעונת ה-VIP 2 ו-VIP 3 שודרה תוכנית ראיונות בהנחיית יעל בר-זוהר, בת זוגו של מנחה התוכנית גיא זו-ארץ, עם משפחתם של המשתתפים בתוכנית על החוויות שלהם בזמן צילומי התוכנית, הנערכת בבתי המשתתפים. התוכנית לא הופיעה בעונת ה-VIP הרביעית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
2007 - נולד לרקוד
פרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה - תוכנית מציאות
2008 - הישרדות 10
הבא:
2009 - האח הגדול