הלן שפירו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלן שפירו
לידה 28 בספטמבר 1946 (בת 77)
בת'נל גרין, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת פופ, ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול קונטרה אלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלן קייט שפירואנגלית: Helen Kate Shapiro; נולדה ב-28 בספטמבר 1946) היא זמרת יהודיה בריטית ושחקנית. שיא הצלחתה של שפירו הייתה בשנות ה-60, כאשר שרה מספר להיטים אשר צעדו במצעד הפזמונים הבריטי.

ילדותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שפירו נולדה בבת'נל גרין (Bethnal Green) בלונדון, ובילדותה גרה ברובע האקני בעיר. היא נכדתו של מהגר יהודי מרוסיה. הוריה עודדו אותה לפתח את כשרונה המוזיקלי, אף שהיו עניים מכדי לקנות פטיפון. לצורך האזנה לסינגל הראשון שלה היא שאלה פטיפון מהשכנים. כילדה, שפירו ניגנה על בנג'ו ושרה מדי פעם, יחד עם אחיה רון, בלהקת ג'אז של האח במועדון נוער מקומי. קולה היה בעל איכות מהדהדת, יוצאת דופן לילדה, ובזכות תכונה זו העניקו לה חבריה את הכינוי "צופר ערפל" (באנגלית: foghorn).

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1961, בגיל 14, היו לשפירו שני להיטים שהגיעו למקום הראשון במצעד הפזמונים הבריטי: You Don't Know, ו- Walkin' Back to Happiness. כל ארבעת הסינגלים הראשונים שהקליטה הגיעו לשלושת המקומות הראשונים במצעד הבריטי. את רוב הקלטותיה עשתה באולפני EMI הידועים כאולפני אבי רוד. קולה הבוגר הביא לה הצלחה בִן-לילה וכך הייתה לזמרת הצעירה ביותר שהגיעה לראש המצעד הבריטי עד לאותה העת, רק הזמר פרנקי לימן היה צעיר ממנה כאשר הגיע להישג דומה בבריטניה, בשנת 1956, עם שירו Why Do Fools Fall in Love.

עוד בטרם מלאו לה 16 נבחרה שפירו לזמרת הבריטית המובילה. מסע ההופעות הראשון של הביטלס בבריטניה, בחורף ובתחילת אביב 1963, היה כלהקת ליווי לשפירו, ובהופעה בתוכנית טלוויזיה מאותה תקופה נראים שלושה מחברי הלהקה כניצבים בעת ששפירו שרה[1]. במהלך מסע הופעות זה כתבו ג'ון לנון ופול מקרטני את להיטם הראשון Misery, אשר היה מיועד לשפירו, אולם היא לא הקליטה את השיר. בשנת 1995, בעת תוכנית טלוויזיה "אלה הם חייך" שנעשתה עליה, סיפרה שפירו כי הסירוב להקליט את השיר נעשה על ידי אנשים מטעמה, מבלי שכלל זכתה לשמוע את השיר, ועל כך הצטערה לאחר מעשה.

שפירו הופיעה מספר פעמים בישראל, במהלך החודשים דצמבר 1962 וינואר 1963 ערכה מסע הופעות, התארחה בגלי צה"ל שם ראיין אותה חיים קינן, ושרה בפני חיילי גדוד צנחנים כשבקהל נכח גם אריאל שרון. ב-1968 היא הגיעה שוב והופיעה ביום העצמאות[2].

בסוף שנות העשרה של שפירו החלה הקריירה שלה לדעוך. זמרות פופ חדשות, בהן סילה בלק, סנדי שו ולולו, תפסו את קדמת הבמה, ושפירו נתפסה כמייצגת את הפופ המיושן יותר. היא החלה להופיע במחזות זמר וכזמרת ג'אז, ובשלב מאוחר יותר אף כזמרת שירי גוספל. בטלוויזיה הבריטית היא שיחקה במספר אופרות סבון במהלך שנות ה-80.

בשנת 2002 הודיעה על פרישתה מהופעות ועל כוונתה להתרכז בחיי דת.

אמונתה הדתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש אוגוסט 1987 פרסמה שפירו כי הפכה למאמינה אדוקה בישו. מאז הוציאה ארבעה אלבומי מוזיקה משיחיים, והופיעה במספר מופעי גוספל, בהם שרה וספרה על אמונתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הלן שפירו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]