המודיעין הכללי (הרשות הפלסטינית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף המודיעין הכללי)
המודיעין הכללי
جهاز المخابرات العامة
מידע כללי
מדינה הרשות הפלסטיניתהרשות הפלסטינית הרשות הפלסטינית
תאריך הקמה 1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהל מאג'ד פרג' עריכת הנתון בוויקינתונים
www.pgis.ps/ar/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המודיעין הכללי (המודכ"ל; בערבית: جهاز المخابرات العامة) הפלסטיני הוא מנגנון ביטחון של הרשות הפלסטינית שהוקם בעקבות הסכמי אוסלו. המנגנון הוא ארגון המודיעין הרשמי של הרשות הפלסטינית והוא הוקם בעיקר על בסיס אנשי המנגנונים החשאיים של אש"ף (בין היתר, ארגון ספטמבר השחור האחראי לטבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן) שהגיעו עם ערפאת לשטחים לאחר הסכמי אוסלו. ייעודו הרשמי של המנגנון הוא שמירה על יציבות הרשות, איסוף מודיעין בשטחי הרשות ומחוצה לה, סיכול ריגול וסיכול טרור. המודיעין הכללי זוכה לסיוע ולמימון מצד ה-CIA האמריקאי וה-MI6 הבריטי.

בדומה למנגנונים אחרים ברשות הפלסטינית, גם המודיעין הכללי התאפיין ברמת פעילות נמוכה החל מהשנים הראשונות של האינתיפאדה השנייה.

המטה הראשי של המודיעין הכללי הוקם בעזה. הוא נבנה עבור הפלסטינים על ידי ה-CIA, והוא אחד המבנים המבוצרים ביותר ברשות הפלסטינית ובעל מערכות מודיעין מתקדמות. בחודש מאי 2006 ביצע החמאס ניסיון התנקשות במפקד המודיעין הכללי ברצועת עזה, טארק אבו ראג'ב, שהיה פעיל גם בזרוע הצבאית של הפת"ח. המעלית בבניין המפקדה מולכדה והתפוצצה כאשר נסגרו הדלתות, שומר ראשו של אבו ראג'ב נהרג, והוא עצמו נפצע קשה והועבר בתיאום עם מנהלת התיאום והקישור לטיפול בישראל ואושפז בבית החולים איכילוב. במקומו מינה אבו מאזן למפקד המודיעין הכללי את תאופיק טיראווי. מפקד המנגנון בגדה המערבית הוא איבראהים אלמצרי, והוא כפוף לחלוטין לטיראוי. מאז 2009 מאג'ד פרג' מונה לתפקיד מפקד המודיעין הכללי.

בסוף העשור הראשון של המאה ה-21 גדל מספר אנשי המודיעין הכללי מכ-2,500 ל-4,000, בעיקר בשל הגעת אנשי ביטחון של הרשות הפלסטינית מרצועת עזה בעקבות השתלטות החמאס על רצועת עזה ביוני 2007.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מדע המדינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.