המוח המוארך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המוח המוארך
שיוך גזע המוח, המוח האחורי עריכת הנתון בוויקינתונים
תיאור ב האנטומיה של גריי (מהדורה 20) (767) עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
לטינית (TA98) medulla oblongata עריכת הנתון בוויקינתונים
טרמינולוגיה אנטומיקה A14.1.03.003 עריכת הנתון בוויקינתונים
TA2 (2019) 5983 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה נרולוקס birnlex_957 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה נרוניימס 698 עריכת הנתון בוויקינתונים
FMA 62004 עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד MeSH A08.186.211.132.810.591.500 עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהה MeSH D008526 עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C0025148 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המוח המוארך (מסומן באדום)
Myelencephalon => Medulla oblongata
מבט קדמי על גזע המוח. 1) עצב הראיה. 2) תצלובת הראיה. 3) צרור הראייה. 4) גבעול בלוטת יותרת המוח. 5) הגופים הדדיים. 6) השקע שבין הרגליות (אנ'). 7) הגשר (פונס). 8) חריץ הבסיס (של עורק הבסיס (אנ')). 9) חריץ הגשר התחתון (עצבי הגולגולת ה-VI, VII, VIII). 10) פירמידות המח המאורך. 11) המח המאורך, חריץ אמצעי קדמי. 12) חריץ קדמי צידי (שורש עצב C1 ועצב גולגולת XII). 13) הַזַּיִת (אוליבה). 14) חריץ שאחרי הזית (עצבי הגלגולת ה-IX, X). 15) מקלעת הדמים (אנ') של החדר הרביעי. 16) צֹמֶת הַפִּירָמִידוֹת. 17) חומר מחורר קדמי (אנ'). 18) עצב הריח.

המוח המוארך (TA: Medulla oblongata) הוא אזור במוח המהווה את חלקו התחתון של גזע המוח. הוא ממוקם בקצה העליון של חוט השדרה ומתחת לגשר.[1].

גרעינים של תאי עצב במוח המוארך שולטים על תפקודים אוטונומיים בסיסיים של הגוף, בהם נשימה, פעולת הלב, לחץ הדם ורפלקסים של בליעה והקאה. משום שתהליכים אלו חיוניים לקיום החיים, פגיעה במוח המוארך עלולה לגרום למוות.[1].

המוח המוארך משמש כחוליה מקשרת בין המוח לחוט השדרה, שדרכה עוברות מסילות עולות המעבירות למוח מידע חושי ממערכת המגע ומהאיברים הפנימיים, ומסילות יורדות של המערכת המוטורית שמעבירות פקודות לשרירים. כשסיבי המסלול המוטורי הקורטיקו-ספינאלי יורדים ממספר כיוונים בקפסולה הפנימית ומתכנסים במוח המאורך, הם יוצרים מבנים הדומים מעט לפירמידות הפוכות. מכאן שמו הנוסף של מסלול זה: המסלול הפירמידלי.

חלק מסיבי עצב, המטפסים מן הגוף או יורדים מן המוח, מצטלבים באזור המוח המוארך ועוברים לצד השני של הגוף. לדוגמה, סיבי העצב המעבירים מידע חישתי של מגע עדין, מנח הגוף (פרופריוספציה) ורטט מצטלבים במדולה, וסיבי העצב המעבירים פקודות לשרירים מצטלבים בצֹמֶת הַפִּירָמִידוֹת. כתוצאה מכך, הצד הימני של הגוף קשור לצד השמאלי של המוח ואילו צדו השמאלי של הגוף קשור לצדו הימני של המוח.[1].

התצורה הרשתית, אשר מתחילה במוח האמצעי ועוברת דרך הפונס מסתיימת במוח המוארך.[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המוח המוארך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 גריג ר. ג. וזימברדו פ.ג. (2010). מבוא לפסיכולוגיה. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
  2. ^ Mark R. Rosenzweig, Arnold L. Leiman, S. Marc Breedlove (1999). Biological psychology: an introduction to behavioral, cognitive, and clinical neuroscience. 2nd ed. Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates.


ערך זה הוא קצרמר בנושא אנטומיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.