המועצה הכלכלית-חברתית של האומות המאוחדות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המועצה הכלכלית-חברתית של האומות המאוחדות
מטה הארגון ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1945–הווה (כ־79 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
https://ecosoc.un.org/zh, https://ecosoc.un.org/fr, https://ecosoc.un.org/es, https://ecosoc.un.org/ru, https://ecosoc.un.org/ar האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המועצה הכלכלית-חברתית של האומות המאוחדותאנגלית: United Nations Economic and Social Council) היא אחד מששת הארגונים של ארגון האומות המאוחדות. היא לוקחת חלק מרכזי בפעילות האו"ם בתחומי החברה והכלכלה. תפקידה הוא לדון בנושאים הקשורים לתחום הכלכלי-חברתי אך החלטותיה אינן מחייבות את המדינות השונות. במועצה 54 חברות מדינות הנבחרות לקדנציות של שלוש שנים בבחירות בעצרת הכללית של האו"ם.

לפי סעיף 62 למגילת האומות המאוחדות, תפקידה של המועצה הכלכלית-חברתית הוא ליזום ולבצע מחקרים שונים ולהעבירם כהמלצה לאספה הכלכלית של האו"ם, למדינות החברות ולגופים אחרים של האו"ם עוסקים בנושא מסוים. המועצה גם רשאית לחבר טיוטת אמנות ולהגישן לאספה הכללית.

למועצה מספר גופי משנה: תשע ועדות משנה (ביניהן ועדות לסטטיסטיקה, למעמד האישה ולזכויות אדם), חמש ועדות אזוריות (לאירופה, אסיה והאוקיינוס השקט, מערב אסיה, אפריקה, אמריקה הלטינית והקריבים) ומספר גופים מומחים כגון: ועדה לענייני סחר בינלאומי, ועדה לאנרגיה מתחדשת, ועדה להתיישבות אנושית וכו'). כמו כן מפעילה המועצה מספר תוכניות (למשל התוכנית למלחמה בסמים, תוכנית לאיכות הסביבה). המועצה אף הקימה מספר מוסדות חשובים כגון הנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים או כינוס האו"ם למסחר ופיתוח.

כוחה של המועצה הוא בהקמת מוסדות וגופים שונים בתחומי הכלכלה, החברה, זכויות האדם, הבריאות וכו'. הקמת גופים אלו מקדמת את הטיפול בבעיות בתחומים הללו ומאפשרת את פיתרונן או הקלתן באופן ממוקד ונמרץ יותר מאשר טרם הוקם הגוף.

בשנת 2021, ישראל נבחרה לראשונה למועצה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא האומות המאוחדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.