המורדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
המורדים
Rebelde Way
שיר הנושא rebelde way
סוגה דרמה, טלנובלה, קומדיה דרמת נוער
יוצרים כריס מורנה
כותבים כריס מורנה
שחקנים קמילה בורדונבה
בנחמין רוחאס
לואיסנה לופילטו
פליפה קולומבו
קתרין פולופ
מרטין סייפלד
קוקו מאחיו
חסמין בקר וורלה
מיכאלה וואסקס
דייגו מסגליו
ויקטוריה מאורטה
פירו סאז
אינס פולומבו
אנחלס בליבני
אגוסטין סיירה
ארץ מקור ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה
שפות ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 2
מספר פרקים 318
הפקה
חברת הפקה cris morena group
דורי מדיה גרופ
מוזיקה ארווי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 44-54 דקות
שידור
רשת שידור Canal 9
רשת שידור בישראל פוקס קידס
ערוץ עשר

HOT VOD Young
סלקום tv
פרטנר סדרות
פורמט (קול) Gerardo Rosado
Alejandro de la Parra
תקופת שידור מקורית 26 במאי 200210 בנובמבר 2003
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"המורדים", (בספרדית: Rebelde Way, "דרך המורדים") היא טלנובלה ארגנטינאית, שהופקה ושודרה בארגנטינה על ידי חברת ההפקה של כריס מורנה בשיתוף עם "דורי מדיה גרופ". היא שודרה בישראל בערוץ פוקס קידס ובערוץ ישראל 10.[1] כיום הסדרה זמינה לצפייה ב-Cellcom tv,‏ HOT,‏ yes,פרטנר TV.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לשתי עונות הסדרה, הופק סרט בשם המורדים: המסע אל החלום (בספרדית: Cuatro Caminos, בתרגום מילולי - ארבע דרכים).

ארבעת השחקנים הראשיים של הסדרה הם: פליפה קולומבו, קמילה בורדונבה, בנחמין רוחאס ולואיסנה לופילטו.[2] שחקני הסדרה הגיעו מספר פעמים לביקורים בישראל, ופעמיים להופעות בהיכל הספורט שביד אליהו (דאז היכל נוקיה, היום היכל מנורה מבטחים).[3][4] ההופעות והביקורים אופיינו בהיסטריה של מעריצים וזכו לסיקור תקשורתי נרחב.[5] בעקבות הסדרה הופקה גם הלהקה ארווי.

לסדרה הופקה גם גרסה מקסיקנית בשם "Rebelde" המתרחשת במקסיקו ובעלת קווי עלילה דומים. סדרה זו הופקה על ידי ערוץ הטלוויזיה "טלוויסה" ושודרה גם בישראל.[6] לסדרה זו יצאה גם גרסה בפורטוגל, ברזיל, יוון, צ'ילה והודו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 1–139 (139 פרקים)

מספרת את סיפורם של ארבעה מתבגרים: פבלו בוסטמנטה, בנו של ראש העיר, סרחיו בוסטמנטה, מתבגר עשיר ופופולרי, מיה קולוצ'י, מתבגרת עשירה ומפונקת, יתומה מאמא ואהובת הבנים, מנואל אגירה, אשר מגיע ממקסיקו לארגנטינה על מנת לנקום את מות אביו, ומריצה פיה ספיריטו, אשר גדלה אצל אמה הדוגמנית והשחקנית, סוניה ריי. ארבעתם, לומדים בכיתה ט' (עונה ראשונה) בבית ספר "אליט וואי סקול", בית הספר העשיר והטוב ביותר במדינה. מנואל, אשר מגיע לבית הספר פוצח במסע נקמה במיה קולוצ'י, מכיוון שאביה, פרנקו קולוצ'י, בעל מותג עולמי של בגדים, אשם, לדעתו, בהתאבדותו של אביו. מריצה המרדנית, נשלחת לבית הספר לאחר שאביה מכריח אותה להירשם אליו. בבית הספר, מתחברים הארבעה אל חבריהם ומתבגרים ביחד איתם. במהלך העונה הראשונה מתרכזת גם כן העלילה במסדר הפועל בבית הספר שנים רבות, התלמידים (תלמידי המלגות ולאחר מכן מצטרפים עוד למאבק) מגלים אודות המסדר שפועל בבית הספר שמנסה להעיף מבית הספר את תלמידי המלגות. התלמידים מצליחים לגלות את חברי המסדר בבית הספר ולהביס אותם סופית.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים 140–318 (179 פרקים)

מספרת על אהבות, התרגשיות, שנאה, כאב ובעיקר מוזיקה (ארווי ממשיכה להופיע). העונה מתחילה בכך שמיה ומנואל אשר נמצאים במקסיקו בביתו של מנואל בחופשה אך בסוף החופשה מיה ומנואל לא חוזרים לבית הספר וזוכים בכרטיסים לאי האהבה, כשהם מגיעים מנואל מתאכזב שמיה לא מוכנה להתמסר לו... ובינתיים בארגנטינה פבלו עורך מסיבה לסיום החופשה ותחילת כיתה י' ומזמין את כל השכבה מלבד מריצה, כשמריצה שומעת על המסיבה היא מגיעה כדי להציק לפבלו. כשפבלו פוגש את מריצה הם מחליטים על הפסקת אש ושהם יתחילו את כיתה י' ברגל ימין והם היו ידידים (למרות שהם אוהבים). לעונה השנייה מצטרפים שחקנים חדשים: סול, רוקו, פרנסיסקו, לאורה, לולה (דולורס), ביאנקה, חואן מנואל, מירנדה, מוניקה (המחליפה של גלוריה וחברתה של סוניה), מרטין אנדרדה (אביה של מריצה). במהלך העונה השנייה מתגלים אויבים ואוהבים חדשים, הלהקה תוססת ומופיעה בכל העולם למרות הניגודים של חלק מההורים של משתתפי הלהקה (מיה קולוצ'י ופבלו בוסטמנטה), נאבקים בהם בגלל האהבה שלהם ללהקה ולמוזיקה.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם דמות שם שחקן עונות על הדמות
מריצה פיה ספיריטו אנדרדה קמילה בורדונבה 1-2 מרדנית הנלחמת למען זכויותיה וזכויות הסובבים אותה. חיה עבור תשומת הלב. חלק מ״ארווי״. בתה של שחקנית מפורסמת - סוניה ריי. בעלת אופי חזק. מריצה משדרת המון ביטחון עצמי אבל מבפנים היא ילדה שברירית וחסרת ביטחון. בעונה השנייה, היא מגלה שאמה שיקרה לה ומי שחשבה שהוא אביה הוא לא אביה, ומריצה כועסת ולא מדברת עם סוניה בגלל זה תקופה. במהלך הסדרה מתאהבת בפבלו אך לא תעז לגלות לו את הרגשות שלה אליו מכיוון שהיא מפחדת שהוא ישבור לה את הלב בסוף בת זוגו של פבלו.
מיה קולוצ'י לואיסנה לופילטו 1-2 חברתן הטובה של ויקו ופלי. הילדה הכי יפה בבית הספר. מתוארת כ"ילדה של אבא". חלק מ״ארווי״. אויבתה של מריצה בעונה הראשונה. באותה העונה היא מתאהבת במנואל. בת זוגו בעונה השנייה.
מנואל אגירה פליפה קולומבו 1-2 אביו של מנואל התאבד שהיה קטן, ומנואל סבור כי פרנקו קולוצ'י אחראי למותו של אביו, ולכן הוא עובר לאליט ווי (כדי לנקום בפרנקו), אך במהלך העונה מתאהב בבתו של פרנקו, מיה, ולכן הנקמה קשה לו. חלק מ״ארווי״. מה שמתאר את מנואל הוא שצדק חשוב לו ולכן הוא שונא אי שוויון. הוא לא מקבל מתנות במהלך העונה השנייה בן הזוג של מיה ושל סברינה בסוף העונה בן הזוג של מיה.
פבלו בוסטמנטה בנחמין רוחאס 1-2 נחשב הילד המבוקש ביותר בבית הספר וכל מי שירצה תיפול לרגליו. חלק מ״ארווי״. בעל בעיות בהתייצבות מול אביו השתלטן והשוביניסט שאינו מסכים עם בחירת בנו בקריירה מוזיקלית. פבלו מאוהב במריצה ויעשה הכל על מנת להשיג אותה בסוף העונה חוזר למריצה.
פליסיטס מיטרה אנחלס באלביאני 1-2 חברתה הטובה של מיה, ילדה מלאה עם הפרעת אכילה השוקעת לעיתים קרובות ברחמים עצמיים מכיוון שמעולם לא היה לה חבר. נהית חברה של מקסימו בעונה השנייה, ולאחר מכן מתאהבת בללו, עובד המזנון ונכנסת להריון ממנו.
ויקטוריה פס ויקטוריה מאורטה 1-2 חברתה הטובה של מיה עם מוניטין "קלה להשגה". מתאהבת בגידו בסוף העונה הראשונה אך בתחילת עונה 2, הם נפרדים. חווה אלימות במשפחתה והורים מזניחים. מתאהבת ברוקו במהלך העונה השנייה.
לוחן לינרס חסמין בקר וורלה 1-2 דמות שתכליתה הוא להיות "טום בוי" שגדלה בבית יתומים ושכר הלימוד שלה משולם על ידי תומך מסתורי, אך לאט הופכת ה"טום בוי" לילדה רגישה ואוהבת בכך שמתאהבת במרקוס. חברתה הטובה של מריצה בסוף העונה סוניה ופרנקו מאמצים אותה.
לונה פרננדס ג'ורג'ינה מוז'ו 1 ילדה ביישנית שהיא חברתן הקרובה של מריצה ושל מיה שהן אויבות זו לזו, במהלך העונה הראשונה מתאהבת בניקו ובסופה, מתחתנת איתו.
מרקוס סוריה אגילר דייגו גארסיה 1-2 חנון הסובל מהתקפות חרדה ומשתמש באופן קבוע במשאף. הוא אינו מסוגל להתמודד עם העובדה שאחיו מת עקב שימוש בסמים ושהוריו, ובעיקר אמו, מתכחשים לכך. במהלך הסדרה מגלים שאחיו של מרקוס (איגנסיו) היה חבר במסדר ומתאהב קשות במריצה, ובשבילה עוזב את תדמית החנון. אך לאחר שמגלה שחברותו עם מריצה הייתה תרמית, מתאהב בלוחן העוזרת לו בכל. בעונה השנייה נפרד מלוחן ומתאהב בלאורה, אך לאחר מכן מבין שהוא אוהב את לוחן והם חוזרים.
ניקו פרובנסה גיז'רמו סנטה קרוז 1 בחור יהודי שהוריו לוחצים עליו שייפרד מחברתו לונה לטובת חברתו מילדות. ניקו לא מוותר וממשיך את הקשר עם לונה, לבסוף מתחתן עימה.
גידו לאסן דייגו מסגליו 1-2 בחור שלא בא מבית עשיר, המחביא את מוצאו. בשביל להפוך ל"מקובל" מצטרף ל"מסדר" - החבורה הסודית של בית הספר. במהלך הסדרה התלמידים מגלים שהוא מהמסדר. אחרי שהבין את טעותו ונחשף, עזר להפיל את המסדר וסולק מבית הספר. לאחר מכן חזר לשם.

גידו הוא סטוציונר, ובגלל שלא מתאהב באף אחת, עושה מעשים מאוד פזיזים עם בחורות, אלכוהול ושטויות בכללי.

בן זוגה של ויקו מסוף העונה הראשונה עד תחילת העונה השנייה. מנסה להשיג את לאורה, הילדה התמימה שלא מעניין אותה כל השטויות שלו מסביב וכל הניסיונות להרשים. בסוף העונה השנייה, נהפך לבן זוגה של לאורה.

פילר דונוף מיכאלה ואסקס 1-2 שנואה על ידי רוב התלמידים בעיקר משום שהיא בתו של המנהל. בתחילת העלילה היא כתבה בעילום שם סדרת כתבי עת רכילותיים על הילדים בבית הספר. בעונה השנייה מתאהבת בתומס והם נהיים זוג. חברה ב"טופ-גרופ" יחד עם סול.
סנטיאגו מנסיז'ה פרנאן מיראס 1 המורה לאתיקה - פרופסור זר ובוהמייני שתמיד מנסה לפתור את בעיותיהם של כולם. במהלך הסדרה מתחבב על ידי התלמידים והופך לאהוב המורים. עזר לתלמידים עם המסדר. בעבר הוא למד בבית הספר.
סוניה ריי קתרין פולופ 1-2 אמה הכוכבת של מריצה. מקריבה את עצמה עבור בתה. במהלך העונה השנייה מגלה כי ספיריטו אינו אביו של מריצה, אלא אנדרדה ומסתירה זאת ממריצה, מה שגורם למריצה לכעוס עליה לתקופה ארוכה. עוזרת למריצה ופבלו להפיל את בוסטמנטה יחד עם מרטין. מתאהבת בפרנקו.
פרנקו קולוצ'י מרטין סיפלד 1-2 אביה של מיה, איש עסקים עשיר. לוקח את מנואל תחת חסותו. מתאהב בסוניה.
מרסל דונוף ארתורו בונין 1-2 מנהלו השתלטני של בית הספר, אשר לעיתים קרובות שמח לאיד עם צרותיהם של תלמידיו. בעונה השנייה מפוטר אך חוזר לתפקידו. אוזר אומץ להתעמת עם בוסטמנטה לטובתה של מריצה. היה מאוהב בסוניה בעבר.
בלאס הרדיה פבלו הרדיה 1-2 רכז המשמעת של בית הספר. מטריד באופן משמעותי את לוחן ואת מנואל. מאוהב במיה, והם אף היו חברים במשך תקופה מסוימת, למרות רוחו של אביה של מיה. הבן של ריקרדו פרה. בעונה השנייה הוא נפטר עקב תאונת דרכים שעבר.
תומאס אסקורה חורחה מאחיו 1-2 חברו הטוב של פבלו. מרבה לקבל ציונים גרועים במקצועות בבית הספר. בעונה השנייה מתאהב בפילר.

זוגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם דמות עונה ראשונה עונה שנייה
מריצה פיה ספיריטו אנדרדה חואקין, מרקוס, פקונדו, פבלו, סימון איבן, דייגו, חביאר, פבלו
מיה קולוצ'י חואקין, גידו, בלאס, מנואל פרנסיסקו, מנואל
מנואל אגירה פלי, ויקו, חולייטה,לוס, מיה רומינה, סברינה, מיה
פבלו בוסטמנטה ויקו, פאולה, מריצה סול, לולה, מריצה
פליסיטס מיטרה מנואל, אאגוסטו, קמיל מקסי, ללו
ויקטוריה פס פבלו, תומאס, גידו, מנואל גידו, רוקו
לוחן לינרס מרקוס מרקוס, חביאר
לונה פרננדס תומאס, ניקו - ניקו
מרקוס סוריה אגילר מריצה, לוחן לוחן, פרננדה, לאורה
ניקו פרובנסה טטיאנה, לונה לונה
גידו לאסן ויקו, מיה ויקו, לאורה, אגוסטינה
תומאס אסקורה ויקו, לונה סול, פילר
פילר דונוף חואקין תומאס

תגובות על שידורי הסדרה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שידור הטלנובלה עמד במרכז סערה ציבורית בישראל.[7] הורים רבים טענו ש"המורדים" היא חלק מתופעה כוללת במדיה התקשורתית, בטלוויזיה בעיקר, של סרטים אך בעיקר סדרות המעודדות אלימות, קיום יחסי מין בקרב בני נוער, שימוש בסמים ושיכרות על בסיס יומי בשידוריהן. תימוכין לכך נמצאו בחבורות של ילדים ונוער שהתעללו בחבריהם לספסל הלימודים בצורה דומה למה שתואר בסדרה.

טענה נוספת שהושמעה בישראל כלפי סדרה זו, היא השימוש באלמנטים גזעניים לכאורה (הנושא עדיין לא הוברר באופן סופי בערכאה שיפוטית).[8] המחלוקת הבוערת ביותר הייתה בנושא דמותו של ניקו שמתואר כבחור יהודי שיוצא עם חברתו הנוצריה שנקראת לונה, והוריו לוחצים עליו שייפרד ממנה בשל היותה נוצריה. טענה נוספת על אפליה היא אפלייתם של תלמידי המלגה בבית הספר על רקע היותם ממעמד סוציואקונומי נמוך לעומת זה של חבריהם העשירים, שלימודים ממומנים על ידי הוריהם.

טענה נוספת הייתה שבסדרה צופים ילדים ובני נוער צעירים מדי שהם לא הקהל של הסדרה והם לא מסוגלים לסנן את האינפורמציה שמגיעה ממנה.

במספר הזדמנויות, בעיתונות הכתובה והמשודרת, במספר תוכניות אירוח, הגיב יאיר דורי, מנכ"ל ערוץ ויוה והמפיק השותף בהפקתן של טלנובלות רבות המשודרות בישראל, על טענותיהם של המתנגדים לשידור הסדרה. תגובתו הייתה שאין לסדרה כל קשר לאלימות הגואה בנוער וילדים בישראל וכי הסדרה עוסקת בענייני היום המעסיקים רבים מבני הגיל הצעיר ובכך למעשה עוזרת להם להתמודד עם מצבים אלה ולא מגבירה אותם.

כפשרה שהושגה בין הורים שפנו לדורי, בעת שידורי הסדרה בערוץ ישראל 10, הוחלט שלאחר כל פרק יוקצב זמן מסוים שבו תופיע פסיכולוגית שתענה על שאלותיהם של ילדים בקשר למצבים בסדרה ושל ילדים הנמצאים במצוקות דומות.[9] גם לאחר שהושגה הפשרה, הורים רבים חשו עדיין אי נחת ופתחו בניסיון להוריד את הסדרה כליל מהאוויר.

המפיצים והמפיקים של התכנית טענו כי יש לה ערך חינוכי, מכיוון שהמעשים ה"מרדניים" לא ערערו את אפיון הגיבורים כחיוביים מטבעם, ומכיוון שרוב העוולות נתפסו ונענשו או שהיו להן השלכות שליליות. למרות שהסדרה הכילה מעט אלימות ושפה מגונה, היא לא הייתה גרפית בהרבה מהסרטים והסדרות האחרים ששודרו בערוצי הכבלים הישראליים (כולל אלה אשר כוונו לקהלים הצעירים). אולם, אולי בגלל הפופולריות הקיצונית שלה, מורים, הורים ופוליטיקאים רבים חשבו שהתכנית מזיקה מאוד. כפועל יוצא, שר החינוך ביקש מהערוצים ששידרו את התוכנית לצנזר תכנים פוגעניים לפני שידור התוכנית, זאת בתגובה לדיווחים חוזרים ונשנים במדיה הישראלית לגבי אירועים אלימים, לכאורה בהשראת התכנית "המורדים". כמו כן, המשדרים התבקשו לתייג את הסדרה כלא הולמת עבור צופים צעירים. לבסוף, בוועדה לזכויות הילד בכנסת נערך דיון מיוחד על התכנית, והמשדרים אימצו את ההמלצות.[10]

בגלל העיסוק הציבורי בתוכנית, נוצרה הזדמנות ייחודית לבחון את ההשלכות ההתנהגותיות של ההשפעה הנתפסת של תוכנית פוגענית ספציפית על נוהלי הפיקוח של ההורים. מחקר שבחן את האופן בו הורים תפסו את השפעת התוכנית מצא, שהורים תפסו את התכנית כבעלת השפעה רבה יותר על ילדים אחרים מאשר על הילדים שלהם. בנוסף, מצא המחקר שלהורים שחשבו ש"המורדים" השפיעה על ילדיהם הייתה נטייה לפקח על הצפייה שלהם בטלוויזיה. לבסוף, הורים שהיו מודאגים מההשפעה של הסדרה על ילדים באופן כללי נטו לפקח ולבחון את החברים של ילדיהם. כל אלה רמזו שהורים מסוימים מאמינים שגם אם הילד שלהם לא מושפע ישירות מהתכנית, ילדים אחרים כן, ולכן הם צריכים להפעיל מנגנוני פיקוח.[10]

ההופעות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המורדים" הגיעו לישראל פעמיים להופעות בהיכל נוקיה. סיבוב ההופעות הראשון קידם את העונה הראשונה והגיעו לישראל כל שחקני העונה הראשונה מלבד המנהל, המורים, לונה וניקו. סיבוב ההופעות הראשון התקיים ב-2003 וחלו בו כ-21 הופעות. לאחר הביקוש הרב, ההופעות בישראל עוררו היסטריה רבה בקרב המעריצים והסדרה עצמה נחשבת לאחת הסדרות המצליחות בתקופה ההיא.

במהלך סיבוב זה הופקו 2 סרטים דוקומנטריים המתעדים אותו - האחד שודר ב-HOT3 בהשתתפות ג'ודי שלום ניר מוזס שליוותה את השחקנים במהלך הצילומים בארגנטינה, הסיורים וההופעות בארץ וארוחת ליל הסדר במהלכה גם כוכב הסדרה בנחמין רוחאס חגג את יום הולדתו ה-18, והשני שודר בארגנטינה ובספרד ובו צוידו כמה משחקני הסדרה במצלמות וידאו כדי לתעד את מאחורי הקלעים של הביקור.

בפעם השנייה שהגיעו לישראל היה סיבוב ההופעות בשביל לקדם את העונה השנייה לסדרה, כל השחקנים מהעונה השנייה הגיעו מלבד ניקו, המורים והמנהל. בנוסף, הצטרפה לונה מהעונה הקודמת. סיבוב ההופעות התקיים ב-2004 גם הוא כמו הקודם לו, עורר היסטריה רבה בקרב המעריצים והתקשורת.

בחול המועד פסח, 2024, כוכבי הסדרה יגיעו לישראל למופע איחוד בלייב פארק בראשון לציון, 12 מכוכבי הסדרה יופיעו ופירו סאז (רוקו) הוא המנהל האומנותי והמפיק המוזיקלי של המופע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "המורדים", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  • "המורדים", במסד הנתונים הקולנועיים KinoPoisk (ברוסית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איש השיווק של מאי: יאיר דורי, מפיק "המורדים", באתר וואלה!‏, 15 במאי 2003
  2. ^ "¿Qué fue del reparto juvenil de 'Rebelde Way'?". FormulaTV (בספרדית). נבדק ב-2018-07-11.
  3. ^ inbal95954 (2009-04-07), Rebelde Way en Israel המורדים בישראל 2003, נבדק ב-2018-07-11
  4. ^ chiquititas rebelde (2012-11-11), Rebelde Way en Israel 2003 - novedades canal המורדים בישראל - חדשות ערוץ 10, נבדק ב-2018-07-11
  5. ^ ארגנטינה ישראל (2015-08-22), פליפה קולומבו וקמילה בורדונבה מתארחים אצל דודו טופז בישראל, נבדק ב-2018-07-11
  6. ^ "Rebelde". FormulaTV (בספרדית). נבדק ב-2018-07-11.
  7. ^ נועם שגב, הרשות השנייה תיזום מחקר בעניין "המורדים", באתר ynet, 13 במרץ 2003
  8. ^ מה יש לפבלו מ"המורדים" נגד יהודים?, באתר וואלה!‏, 19 בדצמבר 2002
  9. ^ זוהר ישראל, הפסיכולוגית הצמודה של "המורדים" החלה בעבודה, באתר ynet, 7 במרץ 2004
  10. ^ 1 2 Yariv Tsfati, Rivka Ribak, Jonathan Cohen, Rebelde Way in Israel: Parental Perceptions of Television Influence and Monitoring of Children's Social and Media Activities, Mass Communication and Society 8, 2005-02, עמ' 3–22 doi: 10.1207/s15327825mcs0801_2