המכון למחקר מתקדם

המכון למחקר מתקדם
Institute for Advanced Study
מידע כללי
סוג מכון מחקר, ארכיון עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת 1 Einstein Dr, Princeton, NJ 08540 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום פרינסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים Abraham Flexner, Louis Bamberger, Caroline Bamberger Fuld עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1930
תאריך פתיחה רשמי 1930 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°19′54″N 74°40′04″W / 40.331666666667°N 74.667777777778°W / 40.331666666667; -74.667777777778
ias.edu
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המכון למחקר מתקדםאנגלית: Institute for Advanced Study) הוא מכון מחקר פרטי שנמצא בעיר פרינסטון, ניו ג'רזי שבארצות הברית. המכון נועד לקיים מחקר ברבים מענפי המדע, והחוקרים החברים בו זוכים לחופש מלא בבחירת נושאי המחקר שלהם ולא מוטלת עליהם חובת הוראה.

המכון כולל מחלקות להיסטוריה, מתמטיקה, מדעי הטבע ומדעי החברה, ותוכנית חדשה בביולוגיה תאורטית. סגל המכון כולל פחות משלושים חברים קבועים, שאליהם מצטרפים מדי שנה עשרות מדענים אורחים המשתתפים בתוכניות מחקריות עדכניות ורבות השפעה. במכון לא מתקיימים לימודים לתואר, ואין לו הכנסות משכר לימוד. זהו מוסד אקדמי עצמאי אך הוא מקיים שיתוף פעולה עם אוניברסיטת פרינסטון הסמוכה ואוניברסיטאות סמוכות נוספות.

המכון נוסד בשנת 1930 על ידי אברהם פלקסנר, בעזרת תרומתם של לואיס במברגר ואחותו קרולין במברגר פולד[1], ונפתח ב-2 באוקטובר 1933. בשנותיו הראשונות שכן המכון במבנה בתוך קמפוס אוניברסיטת פרינסטון אך משנות הארבעים הוא שוכן באתר המרוחק מספר קילומטרים מאוניברסיטה זו. החברים הראשונים בו היו אוסוולד ובלן, אלברט איינשטיין, הרמן וייל, ג'יימס אלכסנדר וג'ון פון נוימן. המכון התפרסם כביתם האקדמי של רבים מגדולי המדענים של המאה העשרים שנמנו עם חבריו, ובהם הפיזיקאים והמתמטיקאים ריצ'רד פיינמן, רוברט אופנהיימר, מארי גל-מאן, אדוארד ויטן וקורט גדל.

על פי עקרונות פעולתו של המכון למחקר מתקדם פועלים בעולם גופים נוספים הקרויים "המכון למחקר מתקדם" או "המכון ללימודים מתקדמים". עשרה מכונים כאלה, ובהם המכון למחקר מתקדם שבפרינסטון, מאוגדים בארגון מכונים אחדים למחקר מתקדם. גם "המכון ללימודים מתקדמים" שליד אוניברסיטה העברית בירושלים חבר בארגון זה[2].

שם המכון בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעמים רבות קרוי המכון בעברית בשם "המכון ללימודים מתקדמים". שם זה אינו משקף היטב את מהות המכון, שהרי במכון לא מתקיימים לימודים. את המילה study מקובל אמנם לתרגם למילה "לימוד", אך בהקשר זה ראוי לה התרגום "מחקר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המכון למחקר מתקדם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Noted Figures at IAS, באתר של המכון למחקר מתקדם
  2. ^ Israel Institute for Advanced Studies