הנרי בנדיקט סטיוארט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרי בנדיקט סטיוארט
Henry Benedict Stuart
לידה 6 במרץ 1725
רומא, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 ביולי 1807 (בגיל 82)
פראסקאטי, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מדינת האפיפיורמדינת האפיפיור מדינת האפיפיור
מקום קבורה מערת הוותיקן עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית סטיוארט
אב ג'יימס פרנסיס אדוארד סטיוארט עריכת הנתון בוויקינתונים
אם מריה קלמנטינה סובייסקה עריכת הנתון בוויקינתונים
דוכס יורק
6 במרץ 1725 – 13 ביולי 1807
(82 שנים)
חשמן
3 ביולי 1747 – מכהן
(276 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בשל היותו גם חשמן וגם בן אצולה, שלט האצולה של הנרי הוא ייחודי, ומשלב הרלדיקה כנסייתית עם הרלדיקה רגילה. הגאלרו מסמל את היותו של הנרי חשמן, והמגן - הוא סמל בריטניה - מסמל את תביעתו לכתר.

הנרי בנדיקט סטיוארטאנגלית: Henry Benedict Stuart;‏ 6 במרץ 1725 - 13 ביולי 1807) היה חשמן בכנסייה הקתולית והטוען היעקוביטי לכתר אנגליה, סקוטלנד ואירלנד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי נולד ברומא היכן שאביו ג'יימס פרנסיס אדוארד סטיוארט חי בגלות. ג'יימס היה בנו של ג'יימס השני, מלך אנגליה שהודח במהלך המהפכה המהוללת. ג'יימס ותומכיו לא קיבלו את הדחתו של אביו או העובדה שג'יימס נושל מסדר הירושה לכתר, לאחר מותו של ג'יימס השני בנו הוכר על ידי צרפת, מדינת האפיפיור ועוד מספר מדינות קתוליות כמלך החוקי של אנגליה, סקוטלנד ואירלנד. כבנו הצעיר של המונרך האנגלי הנרי קיבל את התואר דוכס יורק.

כאשר אחיו, צ'ארלס אדוארד סטיוארט, פלש לסקוטלנד ב-1745 בניסיון להחזיר את הכתר לבית סטיוארט, נסע הנרי לצרפת על מנת לשדל את לואי החמישה עשר, מלך צרפת להעניק את תמיכתו למאמץ הרסטורציה של בית סטיוארט. בסופו של דבר, למרות מספר הצלחות, צ'ארלס הובס בסקוטלנד ונאלץ להימלט לצרפת.

לאחר הכישלון היעקוביטי אבדה כל תקווה ריאלית לחזרתו של בית סטיוארט לשלטון. הנרי החליט להצטרף לשורות הכנסייה הקתולית כחשמן למרות רוחו של אחיו צ'ארלס שראה את הצעד הזה כמחליש עוד יותר את מעמדו שלו באנגליה הפרוטסטנטית, בנוסף לכך כמה מתומכיו של צ'ארלס האשימו את הנרי בכך שלא עשה מספיק כדי שהצי הצרפתי יבוא לעזרתו של אחיו במהלך המרד.

הנרי מונה לחשמן ב-1747 ותודות למעמדו החדש בכנסייה הצליח להתעשר במידה רבה ולקנות לעצמו השפעה פוליטית גדולה בתוך הכנסייה. בתוך הכנסייה היה ידוע כחשמן יורק.

כאשר נפטר אחיו ב-31 בינואר 1788 הוא הפך לטוען לכתר והיה ידוע כקרב תומכיו כהנרי התשיעי מאנגליה והנרי הראשון מסקוטלנד. בניגוד לאביו ולאחיו הוא לא עשה שום ניסיון פעיל להשיב לעצמו את הכתר. לאחר שנקלע למצוקה כלכלית בעקבות המהפכה הצרפתית, הוא הסכים לקבל קצבה חודשית של 4,000 פאונד מג'ורג' השלישי, מלך הממלכה המאוחדת. הבריטים הציגו את הצעד הזה כמעשה של נדיבות ופיוס בין בית סטיוארט לבית הנובר אולם הנרי ותומכיו ראו בכך לא יותר מהחזרת הנדוניה של סבתו מרי ממודנה.

הנרי היה הנצר האחרון לבית סטיוארט ופטירתו ב-1807 הביאה את הקץ על משפחת המלוכה הזאת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]