הנשר נחת (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנשר נחת
The Eagle Has Landed
כריכת הספר
כריכת הספר
מידע כללי
מאת ג'ק היגינס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מותחן ריגול, רומן
נושא מלחמת העולם השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1975
הוצאה בעברית
הוצאה זמורה ביתן
תאריך 1976
תרגום אליעזר כרמי
מספר עמודים 357
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002038354
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנשר נחתאנגלית: The Eagle Has Landed, העיט נחת) הוא ספר מאת הסופר הבריטי ג'ק היגינס. הספר יצא לאור ב-1975. עלילת הספר עוסקת במבצעי המודיעין הגרמני, על רקע מלחמת העולם השנייה.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הספר מתרחשת בשנת 1943. עם הצלחת המבצע של אוטו סקורצני, בכיר לוחמי הקומנדו הגרמניים, אשר יחד עם הצנחנים הגרמנים חילץ בספטמבר 1943 את בניטו מוסוליני מכלאו במבצע חילוץ מוטס נועז, ראשון מסוגו, שבו נחת כוח גרמני בדאוני הסתערות על פסגת הר גבוה שם היה מוסוליני כלוא תחת שמירה כבדה. בזכות המבצע המוצלח עוטר בצלב האבירים של צלב הברזל. היטלר, שמח על הצלחת המבצע, מציע כי הביון גרמני ישלח כוח מובחר לפשיטה בעומק בריטניה כדי לחטוף את ראש ממשלת אנגליה, וינסטון צ'רצ'יל[1].

את תכנון המבצע מטיל הימלר על קולונל מאקס ראדל, מפקד בכיר בחיל הפרשים הגרמני אשר נפצע במבצע ברברוסה והועבר לאגף המודיעין[2]. הפיקוד על כוח הפשיטה מוטל על מפקד הצנחנים המעוטר, קולונל קורט שטיינר. שטיינר שירת בעברו במערכה על פולין, בקרב על מצודת אבן אמאל ובמאי 1941 לחם בקרב על כרתים[3]. תמורת הסכמתו לפקד על המבצע ניתנה לשטיינר ולמעטים שנותרו מפקודיו חנינה כללית, והם משוחררים מיחידת העונשין אליה נשלחו כעונש על כך שסייעו ליהודייה להימלט מגטו ורשה[4]. לשטיינר גם מובטח כי תמורת הסכמתו לפקד על הפשיטה לא יאונה כל רע לאביו, גנרל בכיר המואשם בקשירת קשר נגד היטלר. משימתם לצנוח לבריטניה, לנוע במסווה של צנחנים מצבא פולין החופשית, ולחטוף את צ'רצ'יל בעודו מתארח באחוזה בכפר. על ליאם דוולין, איש המחתרת האירית[5], מוטל לצנוח לאזור קודם לכן ולשמש כחלוץ בטרם המבצע. עם הגיעו לשם מסתבך ליאם שלא בטובתו בפרשת אהבים ומסכן את זהות הכיסוי שלו.

ב-6 בנובמבר 1943, בשעה אחת אחר חצות הלילה משדרים שטיינר ואנשיו לראדל והימלר, את השדר הנשר נחת. פירושו של השדר הוא כי הכוח צנח בשלום, חבר לדוולין והגיע לכפר הקטן סטודלי-קונסטייבל שבמחוז נורפוק. ואולם, שטיינר ואנשיו נדרשים להתגבר על מכשולים רבים בדרכם להשלמת המשימה. הקשה שבהם הוא היוודע דבר הפשיטה ליחידת יחידת הריינג'רס של צבא ארצות הברית ולאנשיה השוהים באימונים בקרבת הכפר[6]. מפקדה, קולונל רוברט שאפטו הראוותן, וסגנו קר הרוח, רב-סרן הארי קיין[7], נדרשים לסכל את מבצעו של שטיינר בכל מחיר.

עיבודים לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עובד גם לסרט קולנוע משנת 1976 אותו ביים ג'ון סטרג'ס[8], ומככבים בו דונלד סאת'רלנד כליאם דוולין, מייקל קיין כקורט שטיינר, רוברט דובאל כמקס ראדל, לארי הגמן וטריט ויליאמס בתפקיד הארי קיין[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'ק היגינס, "הנשר נחת", הוצאת זמורה ביתן, 1976, עמודים 24-29.
  2. ^ ג'ק היגינס, "הנשר נחת", הוצאת זמורה ביתן, 1976, עמודים 31-32.
  3. ^ ג'ק היגינס, "הנשר נחת", הוצאת זמורה ביתן, 1976, עמוד 55.
  4. ^ ג'ק היגינס, "הנשר נחת", הוצאת זמורה ביתן, 1976, עמודים 72-77.
  5. ^ ג'ק היגינס, "הנשר נחת", הוצאת זמורה ביתן, 1976, עמודים 89-90.
  6. ^ גל פרל פינקל, רעיון מחוצף מספיק, הבלוג על הכוונת, ‏ 19 ינואר 2013.
  7. ^ ג'ק היגינס, "הנשר נחת", הוצאת זמורה ביתן, 1976, עמודים 221-226.
  8. ^ ישראל רוזנבלט, "הגרמנים הטובים" יוצאים מן המחתרת, מעריב, 29 ביולי 1977.
  9. ^ סרטי השבוע, באתר הארץ, 9 במרץ 2005.
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.