העשירייה הפותחת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: משפטים ארוכים ומסורבלים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: משפטים ארוכים ומסורבלים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
העשירייה הפותחת
מידע כללי
מאת אמיר דורון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"העשיריה הפותחת" היא סדרת ספרים ישראלית מצליחה המיועדת בעיקר לילדים ולבני נוער (גילאי 7–14). זהו סיפורה של חבורת נערים שכולם כשלו בניסיונתיהם להתקבל לקבוצת כדורסל "אמיתית" ומחליטים להקים קבוצה משלהם. הסדרה נכתבה על ידי אמיר דורון ומאוירת על ידי גיא מורד. עד כה ראו אור שבעה כרכים בסדרה שזכו להצלחה גדולה בחנויות ולביקורות מצוינות. בשנת 2010 בחרה הקרן לעידוד קולנוע לתמוך בכתיבת תסריט לסרט באורך מלא המבוסס על "הנס של עודד", הספר הראשון בסדרה. ביוני 2013 הושקה הגרסה האנגלית של הסדרה תחת השם The dream ten. בגרסה האנגלית הותאמה העלילה לקהל הקוראים האמריקאי, שמות הדמויות ומקום העלילה שונה כשהמחבר בחר לפרסם הספרים תחת שם העט האמריקאי א.ד. אירווינג. עד כה תורגמו לאנגלית שני הספרים הראשונים בסדרה (שזכרו לשמות David's miracle ו-Where's Tony). כוכב ה-NBA סטפן קארי אף שמש כשגריר של הסדרה בארצות הברית ובצפון אמריקה בשנתיים הראשונות להשקתה.

תקציר עלילת ספרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנס של עודד - הספר ה-1[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעודד ירדני היה חלום אחד גדול: להתקבל לקבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב.

כשחלומו נגוז, לאחר שכשל במבחני הקבלה לקבוצה עקב קומתו הנמוכה, הוא מחליט שלא לוותר. עודד חובר אל נדב, אסף, דורון ותומר - חמישה נערים שכשלו אף הם בניסיונם להתקבל למועדון התל אביבי – ואלה מקימים קבוצה.

החמישה פוגשים את ברק שחם, שחקן מוכשר בעברו ומשוחרר טרי משירות צבאי, והוא מציע לשמש כמאמנם. אלא שברק מציב בפניהם תנאי אחד להסכמתו: לאתר ולצרף חמישה שחקנים חדשים לקבוצה וכל זאת - בתוך שלושה ימים.

האם יצליחו החמישה לעמוד במשימה הקשה?

לאן נעלם טוני? - הספר ה-2[עריכת קוד מקור | עריכה]

משבר ענק פוקד את שחקני "העשיריה הפותחת": לאחר שטוני, גיבור הספר מצטיין במשחק גביע ראש - הממשלה - הוא מוזמן לשחק בנבחרת ישראל. חבריו לקבוצה מאושרים בזימונו, אלא שעד מהרה ההתלהבות נעלמת ובעקבותיה נולד פחד גדול: טוני נעלם!

הוא אינו משיב לטלפון, נעדר מאימוני הקבוצה ואף מהנבחרת וכל הניסיונות לאתרו – עולים בתוהו. חברי "העשיריה הפותחת" חוששים לגורלו ומחליטים לצאת למסע חיפושים אחריו. הם עוברים הרפתקאות מלאות סכנה ברחובות דרום תל אביב, תוך התוודעות לעולם של העובדים הזרים בישראל, במטרה לפתור את התעלומה - לאן נעלם טוני?

הכל אפשרי - הספר ה-3[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכה קשה ניחתת על שחקני "העשיריה הפותחת": אלכס מכנס את חבריו מודיע להם כי הוא נאלץ לפרוש מהקבוצה עקב מחלתו הקשה. הוא מאושפז בבית החולים ובמשך שבועות ארוכים מסרב לקבל מבקרים, כולל את שחקני "העשיריה הפותחת".

בכל אותו הזמן הקבוצה חווה משבר עמוק: שרשרת הפסדים בליגה, התדרדרות אל תחתית הטבלה ושחקנים שחדלים להאמין בעצמם.

כדי לעצור את כדור השלג, מחליט תומר להגיע אל בית החולים ולבקר את חברו הטוב ביותר.

בין שניים - הספר ה-4[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערב יציאת העשיריה הפותחת לטורניר בינלאומי ביוון, בהשתתפות קבוצות הילדים של מועדוני הפאר של אירופה, שומע דורון ידיעה מרעישה: בדרך מקרה מגלה "האקדוחן" – הקלעי הממושקף – כי הוריו החליטו להיפרד. מרגע זה נפשו סוערת. הוא אמנם מצוי בכושר קליעה מצוין, אבל ידיו רועדות ללא הפסקה והוא מתקשה להתרכז במשחק האהוב עליו. הטורניר, שהיה אמור להיות ההזדמנות הגדולה שלו לחשוף את עצמו, הופך עבורו לסיוט ממושך. דורון נשבר. הוא מחליט לנטוש את חבריו בעיצומם של המשחקים ולחזור הביתה, לישראל.

הבן של - הספר ה-5[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבר חדש מצטרף לעשיריה הפותחת. גור, בנו של אחד מגדולי שחקני הכדורסל בישראל והספורטאי הנערץ על מאמן הקבוצה, ברק שחם. אלא שלאחר ההתלהבות הראשונית מהייחוס המשפחתי המכובד, מגלים כולם שלפעמים לא פשוט להיות בנו של אישיות כה מפורסמת ולעסוק דווקא בענף הספורט שבו אביו זכה להצלחה מסחררת.

האם החבר החדש יצליח להתמודד עם הציפיות הגדולות ממנו?

שחקנית חיזוק - הספר - ה-6[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסף, "קיר הברזל" של העשיריה הפותחת והשומר הטוב ביותר בקבוצה, נתקל בבעיה גדולה בהרבה מהגמגום הקל שממנו הוא סובל – מעמדו מתערער, הוא הופך לשחקן שולי בקבוצה ומספר דקות המשחק שלו פוחת. המצב מחמיר עוד יותר עם צירופה לקבוצה של שחקנית חיזוק חדשה, תמרה, המכונה בפי כול "ג'ורדן גירל". אסף הכועס מאיים לעזוב, עד שהוא לומד להכיר ולהעריך את השחקנית החדשה, שלא חוששת מהאתגרים והמכשולים העצומים המוצבים בפניה. האם יצליחו השניים להתגבר יחד על האתגר הגדול מכולם?

אני השחקן שהחטיא את סל הניצחון - הספר ה-7[עריכת קוד מקור | עריכה]

נדב, קפטן העשיריה הפותחת, מחטיא זריקה גורלית שיכלה להביא לניצחון הקבוצה במשחק שמינית גמר גביע המדינה לילדים, ומאז מתקשה להתאושש מכך. הוא מרגיש כי חלק מחבריו מאשימים אותו בהפסד, וחש כך בעצמו. נדב מאבד מביטחונו העצמי, וחושש לשחק במשחקים צמודים נוספים.

האם יצליח להתגבר על היריב הכי קשה שלו, הוא עצמו?

על היוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמיר דורון: נולד ב-1974. בוגר תואר ראשון בפסיכולוגיה ותקשורת וכן תואר שני במנהל עסקים - שניהם באוניברסיטת תל אביב. שיחק כדורסל מגיל קט סל ועד בוגרים באגודת בני הרצליה. זכה בגביע המדינה כשחקן ספסל עם בני הרצליה ב-1995, ואימן במקביל שנים רבות קבוצות בנים ובנות בבני הרצליה. יצר (יחד עם מורדי אלון) את סדרת הספרים רבי המכר "הוצא מהקשרו", שכללה תשעה ספרים בהם לוקטו משפטי המחץ בתחומים שונים (ספורט (5 כרכים), תקשורת, פוליטיקה, קולנוע, כלכלה). משמש שותף בחברה שמתמחה בניהול תוכן רפואי מקצועי ובמולו"ת רפואית.

גיא מורד: נולד ב-1975. בוגר בית הספר לאמנות ועיצוב "בצלאל" בירושלים, במחלקה לתקשורת חזותית. מאז סיום לימודיו עובד כמאייר עצמאי בעיתונים, בספרים ובאינטרנט. מיוצרי הקומיקס הבולטים בישראל, מאייר את הקריקטורה היומית של "ידיעות אחרונות" ובעל טור קומיקס קבוע במוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות". מורד השתתף בכתיבת החומר של חבורת דימונה לקומיקס[4] - שהחלה לעבוד בשנת 2002. החבורה מנסה באופן אלטרנטיבי ועצמאי לבחון את גבולותיה במדיום הקומיקס. סיפורי הקומיקס לרוב נוגעים לגבי חיי האמנים בת"א, חרדותיהם והפנטזיות שלהם. החבורה הוציאה שלושה ספרים ומספר חוברות מצליחות שנמכרו בפסטיבלים, אירועים ובחנויות בארץ ובעולם. מורד הוא בוגר בית הספר לאמנות ועיצוב "בצלאל" בירושלים, במחלקה לתקשורת חזותית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]