הפורום הגדול למורים וגננות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"הפורום הגדול למורים ולגננות" הוא מערכת של 9 קבוצות דיון שפעלה במשך שנים מספר במסגרות שונות באינטרנט. הפורום היווה נקודת מפגש בה מורים וגננות מרחבי הארץ נפגשים וירטואלית לשיתוף בחומרי למידה אותם יצרו, להחלפת דעות בנושאים שונים ולייעוץ הדדי בתחומים הקשורים לעבודת ההוראה.

במהלך השנים התגבשה בפורום קהילה פעילה, הכוללת מורים וגננות מרמת הגולן בצפון ועד אילת בדרום מכל שכבות הלימוד: בתי תינוקות, פעוטונים, גנונים, גני טרום-חובה, גני חובה, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים, תיכון וחינוך מיוחד, הן יהודים והן בני מיעוטים, מהחינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי והעצמאי. בנוסף, מורים וגננות רבים נכנסים לפורום לצרכים נקודתיים ומוצאים אוזן קשבת וחומרי למידה המתאימים לצורכיהם.

הפורום היה פתוח לכל, ומבוסס על העיקרון "תן כפי יכולתך וקח על פי צורכך". הצפייה בתכני הפורום ובמאגריו לא דרשה הזדהות. כתיבה דרשה רישום לקביעת שם משתמש ייחודי וסיסמה.

עצמאות הפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הפורום הגדול למורים ולגננות" הוקם למען העשרת העוסקים בהוראה ובחינוך, ברוח השיתופיות והעזרה ההדדית בין חבריו. הפורום הוא גוף עצמאי שאינו ממומן על ידי גורם כלשהו, והוא מופעל בהתנדבות מלאה על ידי המנהלים שנבחרו לכך, והמשתתפים שנרשמו לפעול במסגרתו.

כל דעה המובעת בפורום הנה לגיטימית והמשתתפים רשאים לפרסמה, בתנאי שאינה כוללת פרסום מסחרי, הבעת דעה פוליטית, התלהמות, פגיעה בחבר/ת פורום, או פגיעה בזכויות יוצרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורום המורים התגבש לראשונה ב-20 בינואר 1999 במערכת הפורומים של אתר אורט, כאשר חמש מורות הגיעו למסקנה שאם כולן מורות לכיתה א' וכל אחת מהן בונה חומרים לכיתתה, אזי הן יכולות להועיל זו לזו בהוראה על ידי החלפת החומרים. לשם כך הוקם הפורום[1]ששמו: "אלף בית" העיד על אוכלוסיית היעד שלו. תוך זמן קצר, ועקב חשיפה שזכה לה הפורום, בין השאר במרכז להשתלמויות מורים בשלומי, הצטרפו מורות נוספות.

כעבור כשנה, פנו נציגי קהילות IOL להדס אדלר והציעו לה להעביר את הפורום לIOL. הדס פתחה פורום בשם "חינוך בבית ספר יסודי" ב-IOL[2]. הדס עצמה תיארה את התקופה במילים:

"הפורום הצליח ונכנסו אליו יותר ויותר אנשים. בפורום דנו בנושאי חינוך הקשורים לבית הספר היסודי, וקהל היעד היה מורים והורים.
עם הזמן, באו אנשים בדרישה להתייחס לא רק לאוכלוסיית הילדים הנמצאת בבית הספר היסודי, אלא גם לדון ולדבר על חינוך לגיל הרך.
בעקבות כך פיצלנו את הפורום – והעברתי את שרביט ניהול הפורום החדש לנעה גל שהייתה משתתפת קבועה בפורום האב."

פורום מורים – היסטוריה /הדס אדלר

"עם הזמן הגיעו לפורום עוד ועוד מורים שרצו לשתף ולעלות קבצים ופעילויות שהם הכינו. הועלתה הצעה לפתוח פורום למורים בלבד ושם נרכז ונשתף פעילויות. לאחר התייעצות עם הנהלת הקהילות – פתחנו את פורום מורים בנוסף לפורום "חינוך בבית ספר היסודי" "

פורום מורים – היסטוריה /הדס אדלר

אחרי איחוד קהילות IOL לתוך וואלה! ועקב התמרמרות חברי הפורום מהיחס לו זכו בוואלה והטכנולוגיה שלדעתם הייתה נחותה, החליטה מנהלת הפורום דאז, הדס אדלר להעביר את הפורום ממערכת הפורומים של וואלה! לקהילות תפוז אנשים, וזאת החל מה-10 בינואר 2002.[3] עם המעבר לתפוז הצטרף לניהול הפורום אלישע בביוף. הפורום התנהל בתפוז במשך כשנתיים, במהלך השנה הראשונה אורגן המפגש הפיזי הראשון של חברי (ובעיקר חברות) הפורום (בפסח תשס"ב). במהלך השנים 2002 ו-2003 הפך הפורום לפורום מוביל בתחומו, והיה אחד מחמשת הפורומים בעלי מספר הכניסות הגדול ביותר ומספר ההודעות הגדול ביותר במערכת הפורומים של תפוז אנשים. במהלך אותה תקופה התגבש מאגר חומרי הלמידה של הפורום, מאגר שהועלה על ידי חברי הפורום ועמד לרשות כלל המורים. במהלך 2003 פרשה הדס מניהול הפורום ובמקומה נבחרה חיה פנחס אשר הייתה ממנהלות הפורום בתקופת IOL.

בעקבות המפגש הראשון (והמפגשים שבאו אחריו) ועקב הלמידה המשותפת שהתבצעה במפגשים אלה הוחלט לפתוח פורום משנה בשם "אתרים בית ספריים" בו התבצעה למידה שיתופית בתחומי בניית אתר אינטרנט וכן בנושאי חומרה ותוכנה הרלוונטיים להוראה.

בתחילת שנת 2004 עם פתיחת בלוג TV בתפוז וההפניות אליו ממערכת הפורומים הכללית, שכללו הפניות לסרטי זימה, החלה תסיסה הן בפורום המורים, והן בפורום הגננות המקביל. החברים סברו שפורום חינוכי לא יכול לדור בכפיפה אחת עם הקרנת סרטי פורנו ולכן יזמו מעבר לאכסניה חדשה. פורומי המורים והגננות בתפוז המשיכו להתקיים במקביל לפורום הגדול למורים וגננות, אם כי לקח זמן רב (כשנה לפורום הגננות וקרוב לשנתיים לפורום המורים) עד שחזרו לנפח פעילות סביר. הפורום, במשכנו הנוכחי החל לפעול ב-3 במרץ 2004. את פורום הגננות מנהלות ענת לנדאו וגילי חן, את פורום המורים בחינוך היסודי מנהלת חיה פנחס, את פורום המורים בחינוך העל-יסודי מנהל עקיבא א, ועל כל מערכת הפורומים ומאגרי הקבצים מנצח המנהל הכללי של הפורום הגדול למורים ולגננות: אלישע בביוף.

הפורום נסגר לאחר שנים של פעילות ונמחק מרשת האינטרנט.

מפגשי הפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעם בשנה היו מתכנסים חברי הפורום לימי למידה משותפים. במשך יומיים מעבירים חברי הפורום המבקשים זאת נושאים מגוונים, כל אחד בהתאם לתחום התמחותו.

לקראת המפגש מופק תקליטור מיוחד, הכולל חומרים מתוקשבים שונים. תקליטור זה מחולק לכל המשתתפים המגיעים למפגש.

מעבר ללמידה האינטנסיבית, משמש המפגש אירוע חברתי והזדמנות להכרות עם האנשים העומדים מאחורי השמות הווירטואליים בפורום.

תג "מלאכים ברשת"[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפורום הוענק תג ההתנדבות מלאכים ברשת לשנים 20052006. התג מוענק על ידי איגוד האינטרנט הישראלי והמועצה הלאומית להתנדבות בישראל לאתרים ואישים העוסקים בפעילויות התנדבות ברשת, התורמות רבות לקהילה בישראל.

נתונים כמותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מספר החברים הפעילים נע סביב 4,500. מספר הנרשמים שאינם פעילים נע סביב 5,300. על פי ניתוח התנועה מעריכים כי על כל משתתף פעיל יש קרוב לשני קוראים "סמויים" שלא נרשמו או שנכנסים לצפייה בתכנים בלי לעבור את מסך הרישום. (נכון ל-2011 ע"פ סטטיסטיקת הפורום)
  • הקבצים שנשלחו במהלך השנים לפורום, אגורים בארכיון ממוין על פי נושאים, הכולל נכון ל-2007 למעלה מ 25,000 קבצים וקישורים. [דרוש מקור]
  • מספר הנושאים החדשים הנפתח בשבוע הוא כ-280[דרוש מקור]
  • מספר התגובות השבועי הוא כ-1,500[דרוש מקור]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]