הרולד ארלן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרולד ארלן
לידה 15 בפברואר 1905
באפלו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 באפריל 1986 (בגיל 81)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Hyman Arluck עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Harold Arlen עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פרנקליף עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Hutchinson Central Technical High School עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קולומביה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Anya Taranda עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.haroldarlen.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עם פגי לי וויק דמון

הרולד ארלןאנגלית: Harold Arlen; ‏ 15 בפברואר 1905 - 23 באפריל 1986) היה מלחין, זמר ומעבד יהודי-אמריקאי שכתב מוזיקה פופולרית בעיקר שירים למחזות זמר וסרטים מוזיקליים. הוא כתב למעלה מ-500 שירים, הידוע ביותר בהם הוא "מעבר לקשת בענן" (Over the Rainbow) שנודע בביצועה של ג'ודי גרלנד בסרט הקוסם מארץ עוץ, עליו זכה בפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר, השיר גם נבחר ל"שיר מספר אחד של המאה ה-20" על ידי התאחדות חברות התקליטים של אמריקה (RIAA)[1]. ארלן שיתף פעולה עם תמלילנים רבים, בהם איירה גרשווין, טד קולר, ג'וני מרסר ויפ הרבורג והיווה אחד מיוצריו החשובים של ספר השירים האמריקאי הגדול.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארלן נולד בשם חיים ארלוק בעיר באפלו, אביו היה חזן. כבר כנער למד לנגן בפסנתר והקים להקה בהרכב משתנה (בשם The Buffalodians) עבורה הלחין ובהן ניגן בפסנתר ושר. בגיל 20 עבר לניו יורק כדי לשמש כנגן מלווה במופעי וודוויל ושינה את שמו. הוא המשיך להוביל להקה גם בניו-יורק, בלהקתו בניו יורק ניגנו בין השאר רד ניקולס, ג'ו ונוטי ואחרים. החל מ-1929 שיתף פעולה עם התמלילן טד קולר (Ted Koehler) בכתיבת שירים עבור מועדון הכותנה ובהם להיטו הראשון Get Happy. השניים פעלו גם כצמד כותבים בסמטת טין פאן עבור מחזות זמר של ברודוויי ובין היתר כתבו את הסטנדרטים It's Only a Paper Moon, Let's Fall in Love‏ ו- Stormy Weather. לחניו מתקופה זו מצטיינים בשילוב הרמוניות בלוז ולפיכך התחבבו על נגני ג'אז.

באמצע שנות השלושים עבר לקליפורניה על מנת לעבוד בהוליווד וב-1937 נשא לאשה את הדוגמנית והשחקנית אניה טרנדה (Anya Taranda). ב-1938 נשכר על ידי אולפני MGM לכתוב את פסקול הסרט "הקוסם מארץ עוץ".

בשנות הארבעים שיתף פעולה בעיקר עם התמלילן ג'וני מרסר בכתיבה לסרטים. השנים כתבו שירים לסרטים שכללו את הלהיטים: Come Rain or Come Shine, Blues in the Night, That Old Black Magic, Any Place I Hang My Hat Is Home ו- One for My Baby (and One More for the Road).

ב-1954 השתתף כמלחין בהפקת הסרט "כוכב נולד" (A Star Is Born) בבימויו של ג'ורג' קיוקור ובכיכובה של ג'ודי גרלנד, לפי מחזה מאת מוס הארט ועם מילים של איירה גרשווין. עבור השיר The Man that Got Away מן הסרט (למילים של איירה גרשווין) היה מועמד לפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר.

החל מ-1954 ירד היקף הפעילות של ארלן ממספר סיבות, הוא חלה בכיב קיבה מדמם. ב-1956 נפטרה אמו והוא קיים שנת אבל לזכרה בה לא כתב מוזיקה. אשתו סבלה במשך שנים מגידול במוחה, שגרם לה במשך תקופה ארוכה לתופעות פסיכוטיות, ב-1970 נפטרה והוא איבד עניין בחייו.

ב-1974 הופיע שירו מ-1933 It's Only a Paper Moon כשיר הנושא לסדרת הטלוויזיה Paper Moon.

אמנים רבים הקליטו משירי ארלן וחלקם אף הקדישו לו תקליטים, בהם ברברה סטרייסנד, פרנק סינטרה, ג'ודי גרלנד, טוני בנט, לואי ארמסטרונג, דיוק אלינגטון, פגי לי, בילי הולידיי, שרה ווהן ומל טורמה. זמרים מתחומי מוזיקה שונים ביצעו אף הם משיריו בהם אריק קלפטון, ג'יימס טיילור, אריתה פרנקלין, דיאנה רוס, שר ואחרים.

סרטים ביוגרפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2003 - Stormy Weather: The Music of Harold Arlen ביקורת (בעברית)
  • 1999 - Harold Arlen: Somewhere Over the Rainbow ‏ ביקורת (באנגלית)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Harold Arlen Songbook ISBN 978-0881884258
  • Edward Jablonski, Harold Arlen: Rhythm, Rainbows, and Blues, Northeastern, 1998 ISBN 978-1555533663
  • Wilder, Alec (1990). American Popular Song: The Great Innovators 1900-1950. New York & Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-501445-6.
  • Bloom, Ken (2005). The American Songbook: The Singers, the Songwriters, and the Songs. New York: Black Dog & Levental Publishers. ISBN 1-57912-448-8.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרולד ארלן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]