הרלנד סנדרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרלנד סנדרס
Harland David Sanders
לידה 9 בספטמבר 1890
הנריוויל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 בדצמבר 1980 (בגיל 90)
לואיוויל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות קייב היל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה שלוחת אוניברסיטת לה סאל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1930 עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית נוצרי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס הורשיו אלג'ר (1965)
  • קולונל של קנטקי (1936)
  • אות הנסיגה מקובה עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
kfc.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הרלנד סנדרס

הרלנד דייוויד "קולונל" סנדרסאנגלית: Harland David "Colonel" Sanders;‏ 9 בספטמבר 189016 בדצמבר 1980) היה איש עסקים אמריקאי אשר הקים את רשת המזון המהיר, KFC.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרלנד סנדרס נולד בעיירה הנריוויל, אינדיאנה למשפחה פרסביטריאנית. כשהיה בן שש נפטר אביו וסנדרס החל להתנסות בבישול, בעקבות יציאתה של אמו לעבודה. בהיותו בן 12, כאשר התחתנה אמו מחדש, ברח סנדרס מהבית בגלל שאביו החורג הכה אותו. הוא התחיל בשרשרת של עבודות פשוטות, כשתוך כדי הוא משתתף בקורסי כתבנות בזמנו החופשי. לעיתים קרובות התפרץ מזגו החם של סנדרס ובמהרה הבין, שהוא מתאים יותר לעבוד כעצמאי.

בשנת 1929, פתח תחנת דלק בקנטקי שגם סיפקה אוכל לנוסעים. מההתחלה, היה סנדרס כפייתי בנושא ניקיון ושירות טוב. שני אלה בשילוב עם יכולת הבישול המדהימה שלו, הפכו את מסעדתו ללהיט. במהרה, התגלתה כקטנה מידי עבור קהל הלקוחות הגדל וכך פתח סנדרס בית קפה מעבר לכביש. בשנת 1935, קיבל סנדרס את תואר הכבוד "קולונל" ממושל מדינת קנטאקי, כינוי שדבק בו מאז. ארבע שנים לאחר מכן, השלים את תערובת התבלינים שלו. הוא היה מודאג ממחצית השעה שלקח להכין את העוף ואת השמן העמוק לטיגון; שיטה מהירה יותר לא התקבלה על דעתו. מספר תיקונים עבור סיר הלחץ שזה עתה הומצא, סיפקו לו הפתרון.

בית הקפה של סנדרס נסגר, לאחר שנבנה מחלף מהיר בין-מדינתי במקום[1] ובגיל 66, צעד הקולונל בעל זקן התיש, כדי למכור את המתכון למסעדות. בחליפתו הלבנה, שהייתה הסמל המסחרי שלו ובעניבת חוטים שחורה, בישל ארוחות לצוותי עובדים ואם אהבו זאת, היו הבעלים משלמים לו עבור כל אחת מהמנות שהוזמנו מספר סנטים. כדי להבטיח את סודיות המתכון שלו, היו התבלינים נשלחים בדואר למוסדות. בשנת 1952 פתח יחד עם פטה הרמן את הסניף הראשון של "KFC". עד 1964, מכר סנדרס יותר מ-600 זיכיונות בארצות הברית ובקנדה ונהנה מהכנסה שנתית של 300 אלף דולר.

באותה שנה, מכר סנדרס את החברה (שהייתה כבר ידועה כ-KFC) תמורת שני מיליון דולר, אך נשאר במועצת המנהלים של החברה והפך לסמלה המסחרי. הוא נסע כ-320,000 קילומטרים בשנה כדי להופיע בציבור, בתוכניות טלוויזיה ובפרסומות.

מותו ומורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת סוף חייו, הקים סנדרס מספר ארגוני צדקה, המשמשים בין היתר לתרומות לנזקקים ובמימון מלגות לימודים. גם כיום, כסף מטעמו ממשיך להיתרם לבתי חולים, ואף קיים אגף על שמו בבית חולים בקנדה.[2]

ב-16 בדצמבר 1980, נפטר סנדרס בלואיוויל, קנטקי כתוצאה מדלקת ריאות. ביוני של אותה שנה, התגלה כי הוא סובל מלוקמיה חמורה. הוא נקבר עם חליפתו הלבנה ועניבתו השחורה בבית הקברות 'קייו היל' בלואיוויל.

בליגת הבייסבול היפנית, התפתחה אגדה אורבנית בשם "קללתו של הקולונל". ב-1985, במהלך חגיגות של קבוצת האנשין טייגרס, פסל של סנדרס נזרק לנהר על ידי אוהד הקבוצה. הפסל אבד ויש הטוענים כי מאז ועד היום, הקבוצה אינה מצליחה לשחזר את יכולתה הטובה משנים עברו.[3]

ספר בישול מאמצע שנות ה-60 בכתב ידו של סנדרס התגלה בארכיון 'KFC'. הספר כולל מספר מתכונים של סנדרס ומקבץ סיפורים. 'KFC' מתכננת לנסות מספר מתכונים מהספר ואף לפרסם את הספר באינטרנט.[4]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • John Pearce, The Colonel, 1982, ISBN 0385181221
  • John J. Kleber, The Kentucky Encyclopedia, Lexington, Kentucky: University of Kentucky Press, 1992, ISBN 0813117720

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרלנד סנדרס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ozersky, Josh,‏ KFC's Colonel Sanders: He Was Real, Not Just an Icon, באתר Time‏, 18 בספטמבר 2010
  2. ^ About Us: Tillium Health Center, באתר Trilliumhealthcentre.org‏, 30 ביולי 2010
  3. ^ White, Paul,‏ "The Colonel's curse runs deep", באתר USA Today‏, 28 במאי 2009
  4. ^ Schreiner, Bruce,‏ "Colonel Sanders harbored more than one secret", באתר News & Record‏, 12 בנובמבר 2011