השימוש בדגל הממלכה המאוחדת בדגלים מחוץ לממלכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היוניון ג'ק

דגל הממלכה המאוחדת נמצא בשימוש בדגלים רבים של רבות ממושבותיה לשעבר של הממלכה המאוחדת, אשר אימצו את "הנס הכחול" (דגל המושבות, blue ensign) או את "הנס האדום" (דגל צי הסוחר הבריטי, red ensign). "הנס הכחול" כולל את דגל האיחוד בקנטון (הרבע העליון בפינה הצמודה לתורן). רקע הדגל כחול, ובפינה התחתונה הרחוקה מן התורן מופיע סמל המושבה. "הנס האדום" זהה, אלא שהרקע שלו אדום.

חלק מהמושבות לשעבר הוסיפו אלמנטים נוספים לדגל המושבות או החליפו את סמל המושבה לשעבר בסמלים המתפרשים על כל הרקע הכחול. מדינות אחדות החליפו את צבע הרקע, אבל שמרו על דגל האיחוד בקנטון כדי לבטא את המשך הקשרים התרבותיים עם בריטניה.

מדינות וטריטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בדגל האיחוד החל בקנדה עוד מתחילת ההתיישבויות הבריטיות הראשונות בנובה סקוטיה בשנת 1621. בסיומו של דיון הדגל הגדול בשנת 1964, אשר בסופו אומץ דגל עלה המייפל כדגל הלאומי הקנדי, העביר הפרלמנט הקנדי החלטה אשר הפכה את דגל האיחוד לסמל לחברותה של קנדה בחבר העמים הבריטי ולמחויבותה כלפי הכתר. צעד זה נעשה על מנת להכיר בדרישתם של השמרנים אשר תמכו בהשארת הדגל הישן (שהוא הדגל עם דגל האיחוד בקנטון).

עם החלפת דגלה ב-1965, נותר דגל המושבה בשימוש בדגלי כמה מהפרובינציות לאחר שינוי הסמל בשטח הדגל. כך נוצרו דגלי קולומביה הבריטית, מניטובה ואונטריו. דגל הפרובינציה ניופאונדלנד ולברדור הוא עיבוד של דגל האיחוד. הפרוטוקול הקנדי מתיר שימוש בדגל האיחוד, הידוע בקנדה כ"דגל האיחוד המלכותי" (Royal Union Flag), בידי יחידים, קבוצות וסוכנויות ממשלתיות על מנת לציין את נאמנותם לכתר ולחבר העמים.

עיצוב שהיה בשימוש בעבר, אך כיום לא בשימוש נס קנדה האדום בגרסתו האחרונה מ-1965 דגל מדיני ואזרחי דגל אונטריו דגל מדיני ואזרחי דגל מניטובה דגל מדיני ואזרחי דגל קולומביה הבריטית דגל מדיני ואזרחי דגל ניופאונדלנד ולברדור


אוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהאימפריה הבריטית, הניפה אוסטרליה את דגל הממלכה המאוחדת כדגלה המקורי שכן היה זה הדגל דה פקטו של האימפריה הבריטית. ועם הקמתו של הצי המלכותי האוסטרלי ב-5 באוקטובר 1911, הונחה הצי להניף את הנס הלבן בירכתי ספינותיו ואת דגל אוסטרליה על מוט דגלון החרטום. על אף ניסיונותיה של ממשלת אוסטרליה לכפות את השימוש בנס הכחול על ספינות המלחמה האוסטרליות, המשיכו קציני הספינות להניף את היוניון ג'ק ורק בשנת 1913, לאחר מחאה ציבורית בעקבות סקירתה של אוניית הצי המלכותי האוסטרלי מלבורן בנמל פרימנטל, הזכיר הממשל את חקיקת 1911. הנס הלבן הוחלף לבסוף בנס אוסטרליה הלבן הייחודי ב-1 במרץ 1967.

בין השנים 19201924 החל דיון ציבורי מקיף באוסטרליה בשאלת מקומו של דגל האיחוד כדגל לאומי ובשנת 1924 הוא אכן נקבע ככזה ונשא בזכויות הקדימה של הדגל הלאומי, וכיוון שדגל האיחוד הוכר כדגל הלאומי, היה זה אקט של חוסר נאמנות להניף את אחד הניסים ללא דגל הממלכה המאוחדת לצידו, וכמו כן, היה זה דגל הממלכה המאוחדת שכיסה את ארונות חללי המלחמות האוסטרלים.

דגל אוסטרליה החליף את דגל האיחוד באופן רשמי ב-14 באפריל 1954, אך היוניון ג'ק נחשב בעיני אוסטרלים רבים כדגלם הלאומי גם בשנות ה-70 של המאה ה-20, תחושה שגרמה למערכה הציבורית של ארתור סמות' (בשנים 1968 ל-1982) לעודד מתן קדימות לדגל האוסטרלי.

באמצע שנות ה-80 של המאה ה-20 הפסיקה ממשלת אוסטרליה לתזכר את אזרחי אוסטרליה כי הזכות להניף את דגל הממלכה המאוחדת לצידו של הדגל הלאומי שמורה להם וכמו כן הפסיקה לפרסם הנחיות כיצד יש להניף את שני הדגלים יחדיו.

דגל לאומי, דגל הצי המדיני דגל אוסטרליה דגל הצי האזרחי נס אוסטרליה האדום דגל הצי הצבאי נס אוסטרליה הלבן נס חיל האוויר המלכותי האוסטרלי דגל האוויר האזרחי של אוסטרליה
דגל מדיני ואזרחי דגל ניו סאות' ויילס דגל מדיני ואזרחי דגל קווינסלנד דגל מדיני ואזרחי דגל אוסטרליה הדרומית
דגל מדיני ואזרחי דגל טסמניה דגל מדיני ואזרחי דגל ויקטוריה דגל מדיני ואזרחי דגל אוסטרליה המערבית


ניו זילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל ניו זילנד אף הוא דגל בעיצוב של נס בריטי כחול המשלב את דגל האיחוד בקנטון. הדגל, אשר נכנס לשימוש בשנת 1869 כדגל ימי, מושחת במרכזו בארבעת כוכבי צלב הדרום בצבע אדום הממוסגרים בלבן. עד אז הונף דגל האיחוד כדגל האימפריה לאחר חתימת הסכם ואיטנגי.

כמו הדגל הלאומי, כך גם נס ניו זילנד הלבן כדגלו של הצי המלכותי הניו זילנדי, נס ניו זילנד האדום כדגלו צי הסוחר של ניו זילנד, דגל האוויר האזרחי של ניו זילנד ונס חיל האוויר המלכותי הניו זילנדי כולם בעלי מוטיב היוניון ג'ק בקנטון.

במהלך 2015-2016 נערכו סדרת משאלי עם בניו זילנד בהצעה להחלפת דגל ניו זילנד לדגל שאינו כולל את דגל הממלכה מאוחדת, אך המצביעים הצביעו נגד החלפת הדגל.

דגל לאומי, דגל הצי המדיני דגל ניו זילנד דגל הצי האזרחי נס ניו זילנד האדום דגל הצי הצבאי נס ניו זילנד הלבן
נס חיל האוויר המלכותי הניו זילנדי דגל האוויר האזרחי של ניו זילנד דגל איי קוק דגל ניואה


טובאלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל לאומי ודגל ימי לאומי דגל טובאלו

דגל טובאלו הנוכחי אומץ בשנת 1978 לאחר שהמדינה הופרדה מגילברטס בשנת 1976. כמו מדינות חסות לשעבר רבות של הממלכה המאוחדת, דגל טובאלו מבוסס על דגל האיחוד, שמופיע בקנטון. הכוכבים מסמלים את תשעת האיים המרכיבים את טובאלו; סידור הכוכבים הוא נכון גאוגרפית כאשר הדגל תלוי כלפי מטה (בשל המיקום האסטרונומי בשמים).

בשנת 1995 הוחלף הדגל בדגל חדש שלא היה מבוסס על הדגל הבריטי, וגם סימל את האיים על ידי כוכבים. עם זאת, התושבים לא אהבו אותו והדגל הקודם הוחזר לשימוש בשנת 1997, עם שינויים קלים.

פיג'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל פיג'י, אשר אומץ ב-10 באוקטובר 1970 עם הכרזת העצמאות של פיג'י, מבוסס על עיצובם של הנסים הבריטים, אך הרקע שלו הוא בצבע תכלת. הדגל נותר בלא שינוי כאשר פיג'י הכריזה על עצמה כעל רפובליקה בשנת 1987. אף על פי שנשמעים קולות להסרתו של דגל האיחוד מן הקנטון, עצובו של הדגל נותר כך בעיקר מטעמים היסטוריים.

דגל לאומי דגל פיג'י דגל הצי האזרחי דגל צי הסוחר של פיג'י דגל הצי הצבאי דגל חיל הים של פיג'י דגל חיל האוויר של פיג'י דגל הצי המדיני נס ממשלת פיג'י


ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל מדיני ואזרחי דגל הוואי

דגל מדינת הוואי הוא הדגל הרשמי של מדינת הוואי ושל ממלכת הוואי. דגל הוואי הוא הדגל היחידי של מדינה בארצות הברית שנשאר זהה לדגל שהונף תחת ממשלים קודמים, וכן היחיד מדגלי מדינות ארצות הברית שבו מופיע היוניון ג'ק - דגל בריטניה. דגל זה הוענק למלך הוואי על ידי ג'ורג' ונקובר כמתנה ממלך הממלכה המאוחדת ג'ורג' השלישי.

דגלים של טריטוריות בריטיות מעבר לים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגל מדיני ואזרחי דגל איי ג'ורג'יה הדרומית ואיי סנדוויץ' הדרומיים דגל מדיני ואזרחי דגל איי הבתולה הבריטיים דגל מדיני ואזרחי דגל איי טורקס וקאיקוס דגל מדיני ואזרחי דגל איי פוקלנד דגל מדיני ואזרחי דגל איי קיימן
דגל מדיני ואזרחי דגל אנגווילה דגל מדיני ואזרחי דגל ברמודה דגל מדיני ואזרחי דגל הטריטוריה הבריטית באנטארקטיקה דגל מדיני ואזרחי דגל הטריטוריה הבריטית באוקיינוס ההודי דגל מדיני ואזרחי דגל טריסטן דה קונה
דגל מדיני ואזרחי דגל מונטסראט דגל מדיני ואזרחי דגל סנט הלנה דגל מדיני ואזרחי דגל פיטקרן


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]