ואלרי הרפר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ואלרי הרפר
Valerie Harper
ואלרי הרפר בשנת 2007
ואלרי הרפר בשנת 2007
לידה 22 באוגוסט 1939
ניו יורק, ארצות הברית
פטירה 30 באוגוסט 2019 (בגיל 80)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הוליווד פוראבר עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Valerie Kathryn Harper עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19562019 (כ־63 שנים)
מקום לימודים Lincoln High School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ריצ'רד שאל (19641978) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה 4 פרסי אמי
פרס גלובוס הזהב
http://www.valerieharper.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ואלרי קת'רין הרפראנגלית: Valerie Kathryn Harper;‏ 22 באוגוסט 193930 באוגוסט 2019) הייתה שחקנית טלוויזיה, קולנוע ותיאטרון אמריקאית, זוכת ארבעה פרסי אמי ופרס גלובוס הזהב. ידועה בעיקר בזכות גילום דמותה של רודה מורגנשטרן בקומדיית המצבים המצליחה "המופע של מרי טיילר מור", ולאחר מכן גם בסדרת הספין אוף "רודה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנים הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפר נולדה במחוז רוקלנד, ניו יורק שבארצות הברית, למשפחה נוצרית. אמה איווה, שנולדה בקנדה, הייתה אחות, ואביה, האוורד דונלד הרפר, היה מוכר של מוצרי תאורה. בילדותה משפחתה עברה ממקום למקום מדי כשנתיים, בשל עבודתו של אביה, והתגוררה בניו ג'רזי, קליפורניה, מישיגן ואורגון. בגיל 18 עברה הרפר לניו יורק כדי ללמוד בלט. היו לה אחות גדולה בשם ליאה, אח קטן בשם דון, ואחות למחצה בשם וירג'יניה, מנישואיו השניים של אביה.

קריירה בברודוויי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפר החלה להופיע על במות ברודוויי כרקדנית וכנערת מקהלה בסוף שנות החמישים. היא הופיעה במספר מחזות זמר כחלק מהצוות של הכוריאוגרף מייקל קיד, ובין היתר השתתפה במחזות לצדם של לוסיל בול וג'קי גליסון. שותפתה לדירה הכירה לה את תיאטרון האימפרוביזציה "Second City" ואת שחקן האימפרוביזציה ריצ'רד שאל, שהפך לאחר מכן לבעלה הראשון. ביחד עם התיאטרון ועם שאל יצאה לסיבובי הופעות ברחבי ארצות הברית. שנים רבות לאחר מכן, בפברואר 2010, חזרה להופיע על במות ברודוויי, כשגילמה את דמותה של טלולה בנקהד במחזהו של מת'יו לומברדו "Looped" בתיאטרון ליציום.

ההצלחה בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1970, בעת ששיחקה בתיאטרון קטן בלוס אנג'לס, הוזמנה למבחן בד לתפקיד היהודיה הניו יורקית רודה מורגנשטרן, בקומדיית המצבים המצליחה של רשת CBS "המופע של מרי טיילר מור". הרפר גילמה את דמותה של רודה בסדרה בתפקיד משנה בשנים 1974 - 1970, ולאחר מכן המשיכה וגילמה את דמותה של רודה בתפקיד הראשי בסדרת הספין אוף "רודה", ששודרה ברשת CBS במשך חמש עונות בשנים 1978 - 1974. בשתי העונות הראשונות זכתה הסדרה למדרוג גבוה, כשדורגה במקומות ה-6 וה-8 בהתאמה בדירוג השנתי. על גילום דמותה של רודה זכתה הרפר בארבעה פרסי אמי (והייתה מועמדת לפרס ארבע פעמים נוספות) ובפרס גלובוס הזהב (והייתה מועמדת לפרס שלוש פעמים נוספות).

ב-1986 חזרה להופיע בתפקיד ראשי בקומדיית מצבים, כשגילמה את דמותה של ואלרי הוגאן בסדרה של רשת NBC "ואלרי". בעקבות מחלוקת בינה ובין הרשת וחברת ההפקה "לורימר" בנוגע לשכרה, היא פוטרה מן הסדרה ב-1987, בתום העונה השנייה, והסדרה המשיכה בלעדיה עוד מספר עונות בשם החדש "משפחת הוגאן", כשלצופים נמסר שהדמות שגילמה נפטרה. הרפר תבעה את NBC ואת "לורימר" על הפרת חוזה, וחבר המושבעים קבע שהיא פוטרה שלא כדין ופסק לה פיצויים של 1.4 מיליון דולר ו-12.5% מרווחי הסדרה.

הרפר הרבתה להופיע בטלוויזיה ובתיאטרון ומיעטה להופיע בקולנוע, אך היו לה שני תפקידי משנה משמעותיים על המסך הגדול: בסרטו של ניל סיימון "פרק ב'" ב-1979, תפקיד עליו הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב, ובסרטו של סטנלי דונן "בגידות בריו" ב-1984, לצדו של מייקל קיין. ב-1974 הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר - סרט קולנוע על משחקה בסרט "המשטרה משתוללת" לצידו של אלן ארקין.

הרפר באירוע צדקה בשנת 2010

קריירה מאוחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפר הייתה חברה פעילה בגילדת שחקני המסך וכיהנה במועצת המנהלים שלה. ב-2001 התמודדה על תפקיד נשיאת הגילדה, אך הפסידה למליסה גילברט.

בשנים 20062005 הופיעה ברחבי ארצות הברית עם הצגת היחיד "המרפסת של גולדה", שסיפרה את סיפור חייה של ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר. המחזה הוסרט והפך לסרט קולנוע ב-2007.

בשנים 20082010 גילמה את דמותה של טלולה בנקהד במחזהו של מת'יו לומברדו "Looped". המחזה הוצג בקליפורניה, בוושינגטון די. סי. ובמשך כשלושה חודשים גם בברודוויי. על תפקידה זה הייתה מועמדת ב-2010 לפרס טוני בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר במחזה.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1964 הרפר נישאה לשחקן ריצ'רד שאל (אנ'). השניים התגרשו בינואר 1978. ב-8 באפריל 1987 נישאה בשנית, לשחקן והמפיק טוני קקיוטי, אותו פגשה כשהפיק את הסדרה "ואלרי" בכיכובה. בני הזוג אימצו בת בשם כריסטינה, שנולדה ב-1983, אף היא שחקנית. בתה החורגת הייתה השחקנית ונדי שאל (אנ').

נפטרה ב-30 באוגוסט 2019.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידי אורח בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]