ולטר ליסאואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ולטר ליסאואר
Walter Lissauer
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 11 באפריל 1882
פטירה 25 באוקטובר 1965 (בגיל 83)
ענף מדעי פיזיקה,תעופה
מקום מגורים גרמניה,ארצות הברית
הערות יהודי
תרומות עיקריות
מראשוני התעופה, ממציא סוג מיקרופון חדש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ולטר ליסאואר (גרמנית: Walter Lissauer‏; 11 באפריל 188225 באוקטובר 1965) היה פיזיקאי יהודי-גרמני-אמריקאי, מחלוצי התעופה ומראשוני הטייסים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ולטר ליסאואר נולד בברלין לפיליפינה (לבית לוי) ואדוארד ליסאואר והיה נכדו של שמואל ליסאואר - ממייסדי היהדות הרפורמית בברלין. אביו היה שותף עם אחיו הוגו בבית המסחר "ה. ליסאואר" ויחדיו סיפקו שמלות כספקי החצר, לאשת קיסר גרמניה. כמו כן היו ממקימי אגודת סוחרי ברלין. אביו של ולטר אשר היה חולה לב, הקדים לפרוש מעסקיו בשל מחלתו. הוא היה בעל כישרון בציור וציוריו עיטרו את הבית בו גדל ולטר.

בצעירותו נשלח ולטר ללמוד הנדסת מכונות במוסד הטכנולוגי של ברלין. לאחר מכן למד פיזיקה באוניברסיטת מינכן אצל הפיזיקאי וילהלם רנטגן. הוא סיים את למודיו בתואר דוקטור לפיזיקה ולמתמטיקה ושימש כעוזר אישי של פרופסור רנטגן בעת ניסוייו.

בשנת 1910 החל ליסאואר לעסוק במחקרים בתחום התעופה והיה מראשוני החוקרים בתחום. כחלוצי תחום זה, עסקו החוקרים בתיכון עצמי של מטוסים ומנועים. ליסאואר עבר קורס טיס וקיבל רישיון טיס מספר 22, מאיגוד הטיסה הגרמני F.A.I ב-7 ביולי 1910. לאחר מכן החל ליסאואר לעבוד כטייס ניסוי והטיס את ראשוני הדגמים שנוצרו באותה עת. ביניהם: דגמי מטוסים מסוג "פארמן" עם משטחי היגוי קדמיים. בניסויים שביצע תרם לשיפור מטוסים דו-כנפיים וחד-כנפיים. אחד הדגמים אשר עיצב, דומה מאוד לעיצוב הדגם הקיים כיום במטוסי הסילון. לאחר מכן מונה למהנדס ראשי בחברת Hanseatische Flugzeugwerke בהמבורג. חברה זו שהעסיקה 2,200 עובדים, עסקה בבנית מטוסים ובהמשך פיתחה מטוסי קרב דו-מנועיים, החמושים בתותחים, ומטוסים שהוסבו מאוחר יותר למטוסי הפצצה ששימשו בעת מלחמת העולם הראשונה. החברה הפסיקה את פעילותה בשנת 1921 וליסאואר סיים את עבודתו בתחום התעופה ושב לעבוד על פיתוח מיכשור ושיטות מדעיות.

בשנת 1938 עם התחזקות המפלגה הנאצית, נטש את גרמניה ועבר להתגורר בדנמרק, שם עבד כסוחר וכיועץ בתחום הטיס והיה ממקדמי התעופה בדנמרק. לאחר מכן היגר לארצות הברית, התגורר בניו ג'רזי ושינה את שמו לשם אמריקאי - ולטר ג'ק ליסאואר. ( jack lissauer ) הוא עבד בעיר סיברוק (.Seabrook, N.J) במעבדה לחקר הקלימטולוגיה שעסקה במחקרים עבור חיל האוויר האמריקאי. לאחר פרישתו מעבודה זו, הקים את "מעבדות ליסאואר" ועסק כיועץ בתחום הטיס בארצות הברית. ב-14 בפברואר 1939, פיתח ליסאואר את אחת מהמצאותיו הידועות: "מיקרופון בעל סליל מתנדנד", פטנט ששימש כבסיס למיקרופון הידוע כיום.

ולטר ליסאואר נישא שלוש פעמים. מנישואיו הראשונים עם מארגריטה לסר נולדו לו שני ילדים: הרברט ליסאואר שנולד ב-1906 ודורה שנפטרה בגיל .20 נישואיו האחרונים היו למארגריטה היינה איתה חי בניו ג'רזי.

ולטר ליסאואר הוא בן דודו של ארנסט ליסאואר - משורר יהודי גרמני וקרוב משפחתו של אוטו ליסאואר - עיתונאי ותסריטאי הסרט חמים וטעים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]