ורנייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ורנייה
Vernier
סמל ורנייה
סמל ורנייה
סמל ורנייה
ארמון "אאיר" בעיר על יד נהר הרון
ארמון "אאיר" בעיר על יד נהר הרון
ארמון "אאיר" בעיר על יד נהר הרון
מדינה שווייץשווייץ שווייץ
קנטון ז'נבה
ראש העיר Mathias Buschbeck
שפה רשמית צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 7.68 קמ"ר
גובה 417 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה 450
 ‑ הנקודה הנמוכה 371
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 34,774 (31 בדצמבר 2018)
 ‑ צפיפות 4,596 נפש לקמ"ר (2015)
קואורדינטות 46°12′N 6°06′E / 46.2°N 6.1°E / 46.2; 6.1 
www.vernier.ch
(למפת ז'נבה רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ורנייהצרפתית: Vernier) היא עיר בקנטון ז'נבה שבשווייץ. היא נמצאת ממערב לז'נבה, והיא העיר השנייה בגודל אוכלוסייתה בקנטון אחריה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורנייה שוכנת על הדרך הרומית העתיקה שחיברה את ז'נבה וליון. שרידים ארכאולוגיים מהתקופה ומן המאות הראשונות לספירה, כולל קברים, נמצאו באתרים שונים בשטח העיר.

בימי הביניים החזיקו אצילים שונים מהסביבה קרקעות במקום, ונבנו מספר ארמונות ואחוזות, חלקם נותרו עד היום. השטח החליף ידיים מספר פעמים עד שהגיע לידיה של צרפת. בעקבות נפילת שלטון נפוליאון בשנת 1815 עבר היישוב, יחד עם חמש ערים נוספות, ממחוז אן שבצרפת לקנטון ז'נבה.

עד שנות החמישים של המאה ה-20 נותר היישוב קטן ושמר על גידול קטן אך יציב באוכלוסייתו. משנת 1960 החלו להיבנות שיכונים גדולים בשטחים שסביב הכפר הישן, והאוכלוסייה צמחה במהירות. שיכונים אלו מהווים עד היום דוגמה לאדריכלות שנות השישים.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד השיכונים שנבנו במחצית השנייה של המאה ה-20 בעיר

העיר שוכנת על שטח של 7.68 קמ"ר. כ-72% מהשטח מיועד לבינוי ותשתיות - בעיקר פרוורי וילות, אך גם שיכונים, בנייה רוויה ותעשייה, כ-13% שטחים חקלאיים, כ-10% שטחי יער וכ-5% שטח לא מנוצל. העיר מחולקת לשמונה רבעים שונים. מאז 2009 עובר בעיר ציר ירוק המקשר אותה לז'נבה.

גבולה הדרומי של העיר הוא נהר הרון, אליו נשפכים כמה נחלים קטנים בשטח העיר. ממזרח נמצאת ז'נבה, ממערב נמצאת העיר מרן ומצפון לעיר נמצא נמל התעופה הבינלאומי של ז'נבה.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2015 גרים בעיר כ-35,298 תושבים, מה שהופך אותה לעיר השנייה בקנטון ז'נבה, לחמישית בחלק דובר הצרפתית של שווייץ ולעשרים בשווייץ כולה במספר תושביה. צפיפות האוכלוסין היא 4,596 נפש לקמ"ר. להלן גרף המתאר את הגידול באוכלוסיית העיר. ניתן לשים לב לגידול החד החל משנות ה-60.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ורנייה בוויקישיתוף