זינוק לאתמול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זינוק לאתמול
Quantum Leap
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
סוגה מדע בדיוני
הרפתקאות
יוצרים דונלד בליסריו עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי דייוויד המינגס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים סקוט באקולה
דין סטוקוול
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 97 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
הפצה NBCUniversal הפקות, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Velton Ray Bunch עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שידור
רשת שידור NBC
תקופת שידור מקורית מרץ 1989מאי 1993 (45 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זינוק לאתמולאנגלית: Quantum Leap; מילולית: זינוק קוונטי) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית בעלת חמש עונות ששודרה בארצות הברית בשנים 19891993 ובישראל בכבלים בראשית שנות ה-90 וכן בשידורים חוזרים בערוץ 10 בראשית שנות האלפיים. הסדרה זכתה במספר פרסים חשובים, בהם חמישה פרסי אמי, שני פרסי גלובוס הזהב ופרס האיגוד האמריקאי של במאים ומפיקי סרטים.

במאי 2022 רשת NBC הזמינה את הפקתה של סדרת המשך באותו השם (אנ') שעלילתה מתרחשת עשרות שנים אחרי אירועי הסדרה המקורית.[1]

עלילת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוסקת בהרפתקאותיו של ד"ר סמואל "סאם" בקט (המגולם על ידי השחקן סקוט באקולה), מדען מחונן השוקד על המצאת מכונה למסע בזמן. עקב חוסר תקציב, מחליט המדען להריץ את הפרויקט למרות שלא הושלם במלואו, כתוצאה מכך משתבש משהו במהלך הניסוי. סאם מוצא את עצמו בעבר, אך לא בגופו שלו אלא בתוך גוף של אדם אחר, כך שהסובבים אותו רואים אותו בתור אותו אדם. בכל פרק "מזנק" סאם לגופו של אדם אחר ומנסה בפעולותיו לתקן עוול היסטורי כלשהו שאותו אדם מסוגל להשפיע עליו, ובכך לשפר את חייו של האדם ואת חיי הסובבים אותו. לאחר שסיים את "משימתו" הוא מזנק לפתע ועובר לאדם אחר בתקופה אחרת. סאם אינו שולט בעיתוי הזינוק או בשנה והאדם אליו הוא מזנק. עם זאת, הוא מגלה כי כל ה"זינוקים" נעשים אל שנים שהן חלק מחייו שלו.

בזינוקיו, הוא נעזר בעוזרו אדמירל אָל קאלאביצ'י (המגולם בידי השחקן דין סטוקוול) ובמחשב-על בעל קול נשי בשם זיגי (סאם ואל מתייחסים למחשב כאל "היא"). אל נשאר בזמן ההווה (הסדרה מתחילה בשנת 1999), אך יכול להגיע כהולוגרמה אל הזמן והמקום בו נמצא סאם ולעזור לו להבין מהי "משימתו" - מה השתבש, מה היו התוצאות וכיצד סאם מסוגל לשנות זאת. אל מספק לסאם מידע על ההשפעה של השינויים אותם הוא מבצע ועוזר לו להבין מתי פעולותיו היו לטובה.

לרוב, סאם מזנק אל תוך גופם של בעלי מקצוע שונים, ומסייע להם בעבודתם. בין בעלי המקצוע נמנים:

לפעמים, חווה סאם הרפתקאות מיוחדות, כגון זינוק אל תוך ידוענים (לי הארווי אוסוואלד, ד"ר רות, אלביס פרסלי) או זינוק לתוך קוף במקום בן אדם באחד הפרקים, זינוק חוזר לתוך אותה הדמות בזמנים שונים או זינוק מחוץ לזמן החיים שלו באופן חד פעמי, כאשר זינק לתוך חייו של סבא רבא שלו בזמן מלחמת האזרחים. מדי פעם, סאם מגיע למקורות הנושקים לאירועים היסטוריים (כגון מלון ווטרגייט ערב הפרשה, מלחמת וייטנאם, משבר הטילים בקובה, מלחמת האזרחים האמריקנית) ואף פוגש בידוענים, בהם באדי הולי, וודי אלן, הנרי היימליך, סילבסטר סטאלון, סטיבן קינג, ג'ק קרואק, פרד טראמפ ובנו דונלד טראמפ, מרילין מונרו, ג'ון יוסטון, קלארק גייבל ועוד.

בפרק האחרון בסדרה, סם "מזנק" אל עצמו. הוא מוצא את עצמו בפאב בו הוא פוגש במוזג אשר עוזר לו להבין שהוא תמיד יכול לחזור הביתה אם רק יכיר בכך שהוא ורק הוא קובע להיכן יזנק. סאם מתקן פרט בחייו של אל (כאשר אל שהה כשבוי בווייטנאם אשתו בת' ביטלה את נשואיהם ונישאה לאחר) ומזנק לאחר מכן אל הלא ידוע.

הסדרה מסתיימת בכתובית המספרת כי בת' לא נישאה בשנית, חיכתה לאל ונולדו להם ארבע בנות. כמו כן מסופר כי סאם מעולם לא חזר הביתה (כנראה מתוך בחירה שלו).

שחקני אורח בולטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקוט באקולה (מימין) ודין סטוקוול

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Matt Webb Mitovich (May 5, 2022). Quantum Leap Reboot Gets Series Order at NBC, First Photo. TV Line.