חביתה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חביתה
מאכלים
סוג מזון, מנה העשויה מביצה עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח המטבח הצרפתי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא ממלכת פרס עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים ביצה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חביתה עם תוספות, מעוטרת בכוסברה ועגבניות
חביתה עם חמאה ועגבניות
חביתה יפנית עם אורז ובשר עוף
חביתת תפוחי אדמה ספרדית
פריטטה איטלקית
דרוצ'ונה רוסית מתפוחי אדמה
חביתה אפויה

חביתה היא מאכל העשוי מבלילת ביצים מטוגנת. בעת טריפת הביצים ניתן להוסיף לבלילה מלח, פלפל שחור, קמח, חלב, שמנת, גבינות מסוגים שונים, נקניקים וירקות שונים (בצל, פטריות, פלפל ותבלינים נוספים). את הנקניק והירקות ניתן גם לטגן במחבת קודם לטיגון הבלילה.

את הבלילה יוצקים למחבת משומנת בשמן צמחי (מרגרינה, שמן חמניות, שמן תירס, שמן זית וכו') או בשומן מן החי (חמאה, שומן אווז מותך, שומן חזיר וכו'). במחבת טפלון אפשר לטגן ללא חומר משמן. אין מערבבים בעת הטיגון (ערבוב יוצר ביצה מקושקשת ולא חביתה).

לאחר שהחביתה התגבשה מצידה האחד, הופכים אותה כדי לטגן גם את צידה השני. אם לא הוספו תוספות לבלילה, ניתן להוסיפן לקראת גמר טיגון הצד הראשון ולקפל את החביתה מעליהן. ניתן להפוך חביתה ללא שימוש בכלי (מזלג או מרית) על ידי הנפת המחבת כלפי מעלה, כך שהחביתה תועף באוויר, תתהפך, ותנחת על המחבת המושטת מתחתיה. שיטה זו זכתה לפרודיות בדמות קריקטורות שבהן החביתה דבוקה לתקרה, רמז לשלומיאליות של מי שטיגן אותה. טכניקה נוספת להפיכת חביתה היא כיסוי המחבת בצלחת, הפיכת המחבת כך שהחביתה תעבור לצלחת, והחלקת החביתה ההפוכה בחזרה למחבת.

סוגי חביתות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כימיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלבון הביצה הטרייה מכיל כ-10% (ממשקלו) חלבון בתמיסה מימית. החלבון העיקרי הוא גליקופרוטאין אובלבומין. החלבונים מקופלים כך שקטעים הידרופיליים פונים אל המים כך שנוצרים קשרי מימן עם הממס ומקטעים הידרופוביים פונים פנימה, החלבון המקופל קטן מכדי לפזר אור בתחום הנראה ולכן חלבון הביצה שקוף. בחימום, החלבונים המקופלים נפרשים בין שרשראות חלבון שכנות מקשרות ונוצר ג'ל – רשת חלבונית שבה מפוזרות טיפות מים. תהליך זה דומה במידה מסוימת להתגבנות החלב או לקרישת דם, ונקרא דנטורציה של חלבון. בנוסף, טיגון הביצה בטמפרטורות גבוהות מפעיל את תגובת מייאר – זו הסיבה שחביתה טעימה יותר מביצה שלוקה, למרות שמדובר בתוצרים של אותו חומר גלם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]