חברים בכל מחיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חברים בכל מחיר
Half Baked
עטיפת ה-DVD של הסרט
עטיפת ה-DVD של הסרט
בימוי טמרה דיוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוברט סימונדס
דייב שאפל (ללא קרדיט)
תסריט דייב שאפל, ניל ברנן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דון זימרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים דייב שאפל
ג'ילרמו דיאז
ג'ים ברוייר
הרלנד ויליאמס
מוזיקה אלף קלאוזן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סטיבן ברנסטיין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי יוניברסל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 16 ביוני 1998, ארצות הברית
משך הקרנה 82 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 8,000,000‏$
הכנסות 17,460,020‏$
הכנסות באתר מוג'ו halfbaked
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חברים בכל מחיראנגלית: Half Baked, "חצי אפוי") היא קומדיה אמריקנית בכיכובו של הסטנדאפיסט האפרו-אמריקני דייב שאפל. הסרט מספר את סיפורם של ארבעה חברים חובבי מריחואנה. כאשר אחד מהם מסתבך בסיפור קפקאי ונכנס לכלא, שלושת חבריו מנסים לחלצו בכל מחיר. תסריט הסרט נכתב על ידי שאפל ושותפו לכתיבה ניל ברנן והשניים המשיכו לשתף פעולה בכתיבת התוכנית של שאפל, שנים מספר לאחר יציאת הסרט לאקרנים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבעה חברים, ת'רגוד (מגולם על ידי שאפל), בריאן, סקארפייס וקני הם ארבעה חברים החיים יחדיו בדירה בעיר ניו יורק. את ימיהם הם מעבירים בעבודות מזדמנות ועישון תדיר של מריחואנה.

לילה אחד בדירה, אחרי סבב עישון, מתעורר בחבורה רעב (מאנצ'יז). קני נבחר למשימה ויורד למרכול הקרוב לקנות את המצרכים הדרושים. בצאתו מהמרכול הוא נתקל בסוס ובהשפעת הסם הוא מתמקד עליו ומתחיל להאכילו. לא חולף זמן רב, וקני מאכיל את הסוס בכל האוכל אשר יש בידו. הסוס מתמוטט, מת ומתגלה שהיה סוס משטרתי וחולה סוכרת. קני מובל למשפט בעוון הריגה של שוטר והערבות לשחרורו נקבעת על רבע מיליון דולר.

כנראה בהשפעת הסם, מגלים באיחור של יום חבריו של קני שהוא מעולם לא חזר עם המצרכים. הם מאתרים אותו בבית כלא, הולכים לבקרו ונשבעים שיעשו הכול על מנת לשחררו בערבות. בעת היציאה מהכלא פוגש ת'רגוד אשה צעירה ואינטליגנטית בשם מרי-ג'יין ומציע לה לצאת עמו. השניים יוצאים לפגישה ות'רגוד מגלה שהיא מחזיקה בעמדות תקיפות נגד מריחואנה והוא מחליט להסתיר ממנה את חלק זה של חייו. השניים שוכבים ומתאהבים.

ת'רגוד, העובד כשרת בחברת תרופות, מגלה שבאמצעות זיוף טפסים יש לו גישה לאספקה בלתי נדלית של מריחואנה רפואית. שלושת החברים מחליטים החלטה גורלית - להתחיל לסחור בסם על מנת לממן את שחרורו של חברם מהכלא. הם מתחילים להפיץ את מרכולתם תחת השם "מיסטר נייס-גאי". סקארפייס ובריאן מתפטרים מעבודתם על מנת להתמסר למשימה העומדת בפניהם והעסקים מתחילים לפרוח.

עסקי הסמים של החבורה משגשגים והם פוגשים מגוון של דמויות צבעוניות ומטורפות במהלך עסקיהם. השמועה פושטת גם לאוזניים לא רצויות: למשטרה, לסוחר הסמים המתחרה סמפסון והגרוע מכל: למרי-ג'יין הזורקת את ת'ורגוד על ששיקר לה. סמפסון מזמן את החבורה ומאיים עליהם שיהרוג אותם אם לא יתנו לו חצי מרווחיהם. עקב כך, השלושה מתכננים פריצה למעבדות בהם עובד ת'ורגוד על מנת להשיג כמות גדולה של מריחואנה. הפריצה נכשלת והמשטרה תופסת אותם. השלושה מציעים למשטרה לשתף פעולה וללכוד את סמפסון.

אחרי ניסיון כושל להקליט את סמפסון מבצע עם השלושה עסקת סמים, פורצת תגרה המונית בביתו שבסופה פורצת המשטרה ואוסרת אותו. השלושה וקני משוחררים מחסות החוק והחיים חוזרים למסלולם הרגיל. ת'ורגוד ומרי-ג'יין חוזרים להיות זוג והוא מפסיק להשתמש במריחואנה . ת'ורגוד מסיים את הסרט במוסר השכל:

”אני יודע מה אתם חושבים. ת'ורגוד הוא בוגד. האמינו לי, אני אוהב מריחואנה, אני אוהב אותה! - אבל לא כמו שאני אוהב מין.”

על הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הפך להיות סרט קאלט בקרב קהילת צרכני המריחואנה בארצות הברית ובארצות נוספות. הסרט הפיק ציטוטים רבים שהמפורסם ביניהם הוא: "אני רוצה להתקשר לסמפסון" שהפך לקוד להזמנת סמים בקרב קהילת חובבי הסרט. בקופות הסרט הצליח באופן יחסי וגרף כ-17 מיליון דולר מול השמונה שהושקעו בו. דייב שאפל התבטא ב-2006 באומרו שהתסריט המקורי היה הרבה יותר נועז וסרטי יוניברסל צנזרו אותו עד להפיכתו ל"סרט מריחואנה לילדים".

במובנים רבים, אפשר לראות את הסרט כמעין פרודיה על סטלנים, על המשטרה, ועל עולם הפשע.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאפל כסֵר סמוק-א-לוט
  • שחקנים ידועים רבים הופיעו בסרט בהופעות אורח קצרות בעיקר בתור לקוחות צבעוניים של החבורה. לדוגמה, סנופ דוג מופיע בסרט כמעשן הגונב שאכטות ללא תשלום, ג'ון סטיוארט מופיע כמעשן המתגבר כל חוויה, בין אם צפייה בכוכבים או התעמקות בשטר של עשרים דולר באמצעות מריחואנה, וילי נלסון מופיע כמעשן הנוסטלגי הנזכר בימים בהם חומר עלה סנטים בודדים וכך הלאה.
  • דייב שאפל מופיע בתפקיד נוסף בסרט - כזמר ראפ, סֵר סמוק-א-לוט ("מר מעשן הרבה"), אשר קונה כמויות אדירות של סם עקב בעיותיו הפסיכולוגיות, דתיות ובריאותיות.
  • הסרט הגיע למקום 81 ברשימת הסרטים הכי מצחיקים של ערוץ הבידור האמריקני בראבו.
  • מרי-ג'יין הוא שם קוד נפוץ למריחואנה (באנגלית ניתן לקרוא מילה זו גם כמרי-ג'ואנה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]