חדר מלחמה (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חדר מלחמה
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
סוגה מתח, דרמה
יוצרים יאיר לפיד
כותבים יאיר לפיד
בימוי רוני קיי
שחקנים ליאור אשכנזי
רוני פינקוביץ'
ששון גבאי
איילת זורר
הילה אלפרט
אלי פיניש
דני גבע
רותי בורנשטיין
יורם טולדנו
אסי לוי
פסקול תמיר הרפז
ארץ מקור ישראל
שפות עברית
מספר עונות 1
מספר פרקים 9
הפקה
מפיקים בפועל עוזי קרין, מירית טובי, איילת אימברמן, יאיר לפיד
עורכים טובה אשר
אתר צילומים מגדלי זיו, רמת החייל
צלמים שי גולדמן
אורך פרק 48 דקות
שידור
רשת שידור רשת, ערוץ 2
פורמט (תמונה) 720x540
פורמט (קול) 192KBPS
תקופת שידור מקורית 1 בינואר 2005 – הווה
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
אלי פיניש ואיילת זורר ב"חדר מלחמה"

חדר מלחמה היא סדרת דרמה ישראלית.

הסדרה עוסקת בגוף שהוקם במשרד ראש הממשלה, שדרכו עוברות כל ההחלטות הביטחוניות של ישראל, ומאחד את הטובים ביותר באמ"ן, בשב"כ ובמוסד[1].

הסדרה, שהפקתה הייתה יקרה מאוד ומורכבת לדרמה ישראלית, שודרה בשנת 2005 ברשת של הערוץ השני. תוכנית הפתיחה זכתה ליחסי ציבור מרשימים ונתוני רייטינג נאים[2], אך אלה ירדו בהמשך והתייצבו[3]. את הסדרה כתב ויצר העיתונאי יאיר לפיד[4]. לפיד הסתייע בכתב הצבאי יעקב ארז שייעץ לו בנושאים ביטחוניים בעת כתיבת הסדרה[5].

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
ליאור אשכנזי רענן אורן מפקד החמ"ל. אל"ם במילואים, יוצא הצנחנים[6] אשר שימש כסגן מפקד יחידת שלדג. רענן גרוש ואב לילד אחד.
רוני פינקוביץ' מיכאל סורק סגנו של רענן. בעברו שימש כקצין איסוף במוסד במשך שמונה שנים[7].
איילת זורר יעל סיגלר אחראית על הערכות מודיעין מחו"ל ופעילת מוסד לשעבר, רווקה שהסתבכה ברומן עם רופא צרפתי נשוי.
ששון גבאי יעקב חילבי הוותיק בחבורה, אחראי על הערכות מודיעין ממדינות ערב. יוצא הצנחנים[8] בנו נפצע במהלך הסדרה בעת שירותו הצבאי[9].
הילה אלפרט ענת אושרי דוברת החמ"ל. אם חד הורית שבעלה נהרג בפיגוע התאבדות.
אלי פיניש דוד פינטו יוצא יחידת דובדבן, אחראי מודיעין השטחים שמואשם בהריגת חשוד במהלך חקירה בשב"כ. הדמות המרכזית שהוזכרה בקשר לסוג התפקידים אליהם מלהקים מזרחים.
דני גבע נאור מתן החל את שירותו הצבאי בחטיבת גולני ועבר לחיל המודיעין. משמש בחמ"ל כמנתח נתוני מודיעין. אחיו נחטף ונרצח בחו"ל במהלך הסדרה.
רותי בורנשטיין גלית סנדלר אחראית על הערכת סיכונים. אמה מתה ממחלת הסרטן במהלך הסדרה. קודם לכן שירתה כלוחמת ביחידת כידון[10].
יורם טולדנו יואל שיטרית היועץ המשפטי של החמ"ל.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך תיאור גוף המודיעין, עוסקת הסדרה בשלל נושאים הקשורים להוויה הישראלית, בעיקר במתח שבין המשפחתי והאישי לביטחוני. חלק מנושאי הסדרה קשורים לפרשיות ביטחוניות מוכרות, אך חלקם עלילתיים בלבד, ולגבי חלק מהנושאים התגלה קשר כלשהו למציאות הישראלית רק לאחר שידור הסדרה.

פרק 1: אתה בחרתנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעל סיגלר מגיעה ליומה הראשון בחדר מלחמה. היא עורכת היכרות עם כמה מחברי היחידה ועוברת מבחן של מיכאל סורק (סגן מפקד היחידה) בו היא נשאלת כיצד הייתה ממליצה לנהוג במקרה שייוודע על תוכנית לחיסול שגריר ישראל בצרפת. ח'אדר, אחד מראשי המחבלים, שהיה אחראי לפיגוע בו נרצח אחיינו של פינטו, הופך את עורו ומבקש לכהן כשר הכלכלה הפלסטיני. היחידה ממליצה לחסל אותו אך רוה"מ מתנגד.

פרק 2: בגידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחיו של נאור שנחטף בניגריה מוצא להורג על ידי חוטפיו ונאור מגלה את תמונת גופתו באינטרנט. יעל מבוהלת ממותו של שגריר צרפת ומתלבטת האם להישאר ביחידה. יעקב חילבי מרגיע אותה ומספר לה את סיפור תל חי. חילבי ממשיך לבדוק את זיוף תוצאות הניסוי של טיל החץ. גלית מגלה שאמא שלה חולה מאוד ועומדת למות. היא הולכת לבקר אותה לאחר שנים רבות בהן לא דיברו. קבוצת מתפללים רוצה להתפלל בהר הבית ויעל ופינטו מנסים למנוע זאת.

פרק 3: אחריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חילבי מגלה שאנשי התעשייה האווירית פברקו את תוצאות ניסוי החץ ושלחו תמונות מניסוי קודם של הטיל. נאור חוזר לעבודה ומגלה שאין המנון לצה"ל. חילבי מציע לו להתקשר לפסיכולוג שמתמחה בשכול של אחים. סורק ויואל מטפלים שבפרשת מעצרו של לוחם מוסד במינכן באשמת פריצה למפעל נשק. יעל ופינטו חוקרים את מקרה האמבולנס בו נפטר חולה לב פלסטיני שנותק מהמכשירים על ידי קציני צה"ל.

פרק 4: קח את בנך יחידך אשר אהבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראיון לקול ישראל אמר מפקד חיל האוויר (אותו מגלם עפר שלח) כי ידע שבתקיפה אווירת לחיסול פעיל הטרור הבכיר מוחמוד עוואד ברצועת עזה יפגעו אזרחים בלתי מעורבים, והחליט שהפעולה שווה את זה. עוואד נהרג ואתו תשעה ילדים. אמהות חד הוריות מבקשות לבטל את ההחתמה שלהן על אישור שירות קרבי לבנים יחידים. רענן, מפקד החמ"ל, יושב עם אירית, המשנה ליועץ המשפטי. הם מתייעצים מה לעשות עם ההודעה של מפקד חיל האוויר. ענת מתערבת בבקשת האמהות החד הוריות ומדברת עם יואל היועץ המשפטי. לענת יש יום הולדת 40 וגלית מארגנת לה מסיבה במשרד. האמהות החד הוריות מגיעות לפגישה עם יואל במשרד. רענן נדרש לשכנע את מפקד חיל האוויר, שהדיח אותו בשעתו כאשר היה חניך בקורס טיס, להתנצל על הדברים שאמר. בפיגוע ירי נגד רכב של סיירת צנחנים נהרג חייל ושני לוחמים נפצעו, ביניהם אורן, בנו של חילבי.

פרק 5: יש דברים שרציתי לומר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעל עוברת תחקיר ביטחוני ובדיקת פוליגרף שגרתית אצל פסיכולוג היחידה (אותו מגלם יאיר לפיד)[11]. נאור מספר לסורק שהתקבלה התרעה משכם על כוונה להתנקש בחייו של הרב הראשי. אירית ויואל מתווכחים על ההתבטאויות של רב המתנחלים מקריית ארבע בעד רצח הילדה של מוחמד ג'ראח. סורק מספר לנאור שהוא הציע לענת לצאת איתו והיא סירבה ונאור מספר לו שהיא יוצאת עם מישהו. אח של פינטו מגיע למשרד כדי להסביר את דברי הרבנים של המתנחלים בעניין "עין תחת עין" ברצח הילדה הקטנה.

פרק 6: והיו במקדשי משרתים אל שער הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פינטו ונאור רוצים להכין טוסט ומחברים את הכבל למחשבים. גלית מתווכחת עם פינטו שהם יעשו קצר בדיוק כשרענן מדפיס דו"ח לרוה"מ, פינטו מבטל את דבריה אך ברגע שהם מחברים את הטוסטר לחשמל נוצר קצר בכל המשרד וסורק מתעצבן. ענת בוחנת האם נכון יהיה למנות לדובר משרד הביטחון איש תקשורת ותיק שהיה בעברו חבר בחד"ש. עובד בכור הגרעיני בדימונה מבקש מיואל, היועץ המשפטי, לסייע לו ולחבריו לעבודה, החולים בסרטן, במאבקם המשפטי מול המדינה. במקביל מפקד בכיר בחזבאללה נפגש עם סגן הרמטכ"ל הסורי בסוריה. חילבי, נאור, סורק ורענן מתלבטים האם להמליץ לראש הממשלה לאשר למטוסי חיל האוויר לתקוף את מקום הפגישה ולהרגם[12]. לבסוף החליט רענן, בעצת חילבי, לבטל את התקיפה[13]. יעל בוחנת את חוקיותה של עמותה שפינטו סייע להקים.

פרק 7: עניינים שבלב[עריכת קוד מקור | עריכה]

רענן וענת הולכים לגילוי המצבה של אמא של גלית. פינטו מספר ליעל שהציעו לו עסקת טיעון שמחייבת אותו להתפטר ממערכת הביטחון. נאור מגלה שמישהו מנסה לחדור להם למחשב, טכנאי מחשבים מגיע ומגלה שחדרה תולעת מהסימולטור "מיקי ומיקי". סיני מחכה לסורק במשרד, גלית מנסה להיות נחמדה אליו אך הוא לא משתף פעולה. ענת מספרת לרענן שיורם רצה שלהקה תנגן בהלוויה שלו שיר של לואי ארמסטרונג.

פרק 8: ביום של הפצצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רענן נמצא בטיפול נמרץ אחרי התקף לב שעבר. סורק וענת מגיעים לבקרו ומתבשרים שהוא עבר צינתור ראשון ושהוא עדיין בחדר הניתוח. חילבי נערך לקראת האפשרות שרה"מ ירצה בתגובה צבאית נגד פיגוע הירי בחיפה. התקבלה התרעה על פיגוע שמתכנן ארגון אל-קאעידה ברכבת התחתית בקהיר וישנה דילמה האם לעדכן את שירותי הביטחון של מצרים. פינטו נשלח לבית חולים להביא את רענן. אירית וסורק בבית חולים מחכים שרענן יתאושש. אירית מספרת לסורק שמישהו מהח"כים הימניים מדליף למתנחלים פרטים על ההיערכות לפינוי ההתנחלויות.

פרק 9: ישראל ערבים זה לזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלוגת מילואים בצנחנים מסרבת לעלות להסעה לשמירה על ההתנחלויות[14]. רענן חוזר למשרד ומספר לסורק על "פלוגת הסרבנים". פינטו מספר לענת שהנשיא לא מוכן לחתום על חנינה שתוביל להשלמת עסקת החזרת גופות חיילים. ענת נפגשת עם דובר בית הנשיא ומנסה להבין למה הנשיא לא מוכן לחתום על העסקה[15].

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד ביקורת שקשורה לרמת התסריט והמשחק, חלק מתלונות העיתונות נגד הסדרה עסקו בסוג התפקידים שניתנו למזרחים מול אלה שניתנו לאשכנזים[16], ולשאלות אתיות לגבי שימוש בעיתונאי חדשות בדרמה בדיונית. עוד נטען כי הסדרה מחקה באופן לא מוצלח את סדרת הדרמה האמריקאית "הבית הלבן".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בן כספית, "תשיג לי את גלנט. דחוף", באתר nrg‏, 7 בינואר 2005.
  2. ^ יעל גאוני, ‏טבלת הרייטינג: "חדר מלחמה" הדיחה את "ארץ נהדרת", באתר גלובס, 3 בינואר 2005
  3. ^ יעל גאוני, ‏טבלת הרייטינג: "חדר מלחמה" מחוץ לעשירייה, באתר גלובס, 17 בינואר 2005
  4. ^ יעל גאוני, ‏פרק הבכורה של סדרת הדרמה הישראלית "חדר מלחמה" ישודר ללא פרסומות, באתר גלובס, 30 בדצמבר 2004
  5. ^ יניב זך, יעקב ארז מייעץ ל"חדר מלחמה", באתר nrg‏, 12 בדצמבר 2004.
  6. ^ "חדר מלחמה", פרק 9.
  7. ^ "חדר מלחמה", פרק 3.
  8. ^ "חדר מלחמה", פרק 1.
  9. ^ מייד אין יזראל: מהי הסדרה הישראלית האהובה ביותר?, באתר ‏מאקו‏, 25 באפריל 2012.
  10. ^ "חדר מלחמה", פרק 2.
  11. ^ אורן פרסיקו, ‏מצב חירום, באתר גלובס, 30 בינואר 2005
  12. ^ גל פרל פינקל, ‏כללי משחק חדשים בחזית הצפונית, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 16 בפברואר 2018
  13. ^ גל פרל פינקל, כל האקשן בספר לא יעזור אם העלילה לא חכמה, באתר זמן ישראל, 4 באפריל 2021.
  14. ^ גל פרל פינקל‏, הצוללות והמל"ל: נראה שלישראל אין חדר מצב מתפקד, באתר וואלה!‏, 21 בנובמבר 2016.
  15. ^ חדר מלחמה, באתר ynet, 24 בפברואר 2005.
  16. ^ אהוד אשרי, קו הפיניש, באתר הארץ, 4 בפברואר 2005.