חזי בצלאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חזי בצלאל
Hezi Bezalel
בצלאל לצד שמעון פרס והשחקנית נטלי פורטמן
בצלאל לצד שמעון פרס והשחקנית נטלי פורטמן
לידה 1951 (בן 73 בערך)
בצרה, עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חזי בצלאלאנגלית: Hezi Bezalel; ‏ נולד ב-1951 לערך) הוא איש עסקים ישראלי. פועל בישראל, לונדון, ארצות הברית, אפריקה והודו. כיהן בעבר כקונסול הכבוד של אוגנדה בישראל ובעשור האחרון כקונסול הכבוד של רואנדה בישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בבצרה שבעיראק, וכשהיה בן חמש עלה לישראל עם משפחתו. תחילה התגוררו במעברת אור יהודה, אחר כך ברמת גן, ולבסוף עברה המשפחה לרמת אביב. לאחר שירותו הצבאי נרשם ללימודי כלכלה באוניברסיטת תל אביב, שם סיים בציונים גבוהים. הוא המשיך כעוזר הוראה ואחר כך קיבל קביעות והחל בקריירה אקדמית. הוא נחשב לבן טיפוחיו של פרופ' חיים בן-שחר, והיה עוזרו בניסיונותיו להיכנס לפוליטיקה. בסוף שנות ה-70 יצא ללימודי דוקטורט בלונדון, ובין השנים 1977–1984 שימש כמרצה לכלכלה באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת בן-גוריון. בד בבד פנה לשוק ההון והחל לעבוד ככלכלן ומנהל אזורי בבנק דיסקונט.

פעילות עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצלאל עזב את תפקידו בישראל כאשר התמנה מטעם בנק השקעות בריטי להקים בנק השקעות חדש בקניה, והתיישב במדינה עם אשתו ושלושת ילדיו. במסגרת תפקידו כמנהל הבנק, התקרב אל השלטונות בקניה, אוגנדה ובמדינות מזרח אפריקה האחרות. הוא התקרב אל נשיא אוגנדה, יוורי מוסווני, שתפס את השלטון ב-1986 והחל בתהליכי ליברליזציה במדינה, בתמיכה וסיוע של אנשי הבנק העולמי.

בשנת 1995 יזם הקמתו מחדש של ה-Nile Bank, בנק מסחרי אפריקאי. הוא החל את דרכו כשותף זוטר בבנק, ולאורך השנים הרחיב את פעילות הבנק ואת שליטתו, עד להפיכתו לבעל השליטה היחיד. ה-Nile Bank נמכר לבנק Barclays הבינלאומי בשנת 2008, כמה חודשים לפני פריצת המשבר הכלכלי העולמי ברווח עצום.[1]

בצלאל חבר לחברת "Marathon Corporation Ltd", חברה בינ"ל העוסקת במימון, בנקאות וסחר בינלאומי. החברה עוסקת בעיקר בתחומי התקשורת הסלולרית, אנרגיה, תשתיות, חקלאות וטכנולוגיה והיא מחזיקה סניפים קבועים בבריטניה, דרום אפריקה, רואנדה, קניה, אתיופיה, אוגנדה, הודו ועוד. פעילות החברה מתבססת במקרים רבים על העצמת האוכלוסייה המקומית במדינות היעד, ומסייעת בפיתוח המדינה. בצלאל הוא הבעלים של חברת ההשקעות Carnie Capital, אשר לה השקעות במעל 30 מדינות ברחבי העולם.

בצלאל נחשב למקורב וידיד אישי של נשיא רואנדה, פול קגאמה. בכתבה שפורסמה בעיתון מעריב נכתב כי "...בצלאל נחשב כל יכול ברואנדה... [הוא] משמש שער כניסה לחברות ישראליות למדינה ולממשל..."[2]

תקשורת וסלולר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצלאל מחזיק גם בחברת סלולר בלונדון, וכן הוא אחד ממייסדי חברת הסלולר טיגו מרואנדה, שבה החזיק ביותר מ–25%. טיגו חולשת על שליש משוק הסלולר במדינה ופועלת גם במדינות נוספות באפריקה ובדרום אמריקה. בצלאל היה שותף בחברה זו יחד עם חברת הסלולר הבינלאומית מיליקום.[3]

בשנת 2010 רכש בצלאל את חברת התקשורת אקספון הישראלית. בשנת 2011 התמודדה החברה על מכרז להפעלת רשת טלפונים סלולריים נוספת בישראל, אולם לאחר שלא הצליחה החברה להעמיד את הערבויות הכספיות, על סך 700 מיליון ש"ח בוטלה זכייתה. בשנת 2014 זכתה החברה במכרז להפעלת תדרי דור רביעי בשוק הסלולר בישראל.[4] במהלך שנת 2016 חתמה חברת אקספון על הסכם שיתוף רשתות עם רשת סלקום, והחברה בשליטתו של בצלאל שנקראת אקספון we4g הפכה לספקית השירותים הסלולריים השישית בישראל.[5]

חברת הפקות הסרטים Mountaintop Productions[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשבע השנים האחרונות מחזיק בצלאל גם בחברת הפקות בשם Mountaintop Productions, הפועלת בישראל ובארצות הברית ומנוהלת על ידי בנו. החברה הייתה אחראית על הפקה של סרטים, רובם ישראליים, ובהם "סיפור על אהבה וחושך" שביימה נטלי פורטמן ו"מפריח היונים", המבוסס על ספרו של אלי עמיר. וכן הסרט "ימים נוראים" על הימים שקדמו לרצח רבין. חלקם האחר אמריקאיים, בהם לוהקו כוכבים כמו דמי מור, פיליפ סימור הופמן וג'סיקה לאנג.

בצלאל הקים יחד עם יצחק ניסן את חברת "מטאור אירוספייס" - חברת טכנולוגיה של סנסורים ושליטה מרחוק בכלים בלתי מאוישים.[6]

בצלאל כיהן בעבר כקונסול הכבוד של אוגנדה בישראל ובעשור האחרון כקונסול הכבוד של רואנדה בישראל.[7] החל משנת 2004 מכהן כיו"ר הארגון לידידות אתיופיה-ישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]