חסידות ויסקוט-קרושנוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חסידות ויסקוט-קרושנוביץ היא חסידות פולנית שנוסדה בראשית המאה ה-19 מייסדה היה רבי אברהם יוזפא לרמן מקונסקוולה.

תולדות החסידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי אברהם, המייסד, היה תלמידו של החוזה מלובלין, והיה נוסע אליו יחד עם חבריו רבי ישכר בר מרדושיץ ורבי יחזקאל מקוזמיר, החוזה מלובלין התבטא בשבחם שהם בבחינת ”הנה שלושה אנשים ניצבים”,[1] כלומר מלאכים. הוא כונה "השרף מקאָנסיקוואָלי"[2]. רבי אברהם התגורר בעיירה קונסקוולה; בעיירה זו התקיימה החצר החסידית ובה כיהן כאדמו"ר. נהג תעניות 35 שנה ברציפות. נפטר בשנת תרט"ו (1855).

השני בשושלת, היה בנו, רבי אליהו, אשר היה תלמידם של רבי מנחם מנדל מקוצק ורבי נח מקארוב. שיש כרב בוונהוונהליץ. בשנת תר"י התמנה לרב בפילוב, ואחר כך בויסקוט. בשנת תרט"ו התמנה לאדמו"ר. חיבר את ספרי השו"ת דבר אליהו ו-אזור אליהו על התורה.

השלישי, היה בנו, רבי אברהם יוזפא מויסקוט אשר נולד בשנת תרט"ז (1857). היה רב ביאניבצה. אחרי פטירת אביו כיהן כאדמור בפילוב ובויסקוט. חיבר את הספר חיי איברא - פירוש על התורה והש"ס. נפטר בכ"ז בחשוון תרנ"א (1890).

הרביעי, היה בנו, רבי חיים מקרושנוביץ אשר נולד בשנת תרכ"ז (1867). היה רב בדוברין (כיום דובז'ין על נהר ויסלה), פלוצק וקרושנוביץ (פולנית: Krośniewice). היה מפורסם כגדול בתורה ובעל ידע ביבליוגרפי. חיבר ספרים רבים. נפטר בא' בטבת תרע"א (1911).

החמישי, היה בנו, רבי שמחה בונים מקרושנוביץ. היה ידען גדול בחסידות. שימש כאדמו"ר בלודז'. נרצח בשואה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי ספר בראשית
  2. ^ הרב לוי גרוסמן, שם ושארית, ערך וויסקוט.