טים ברטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טים ברטון
Tim Burton
טים ברטון, 2012
טים ברטון, 2012
לידה 25 באוגוסט 1958 (בן 65)
ברבנק שבקליפורניה שבארצות הברית
שם לידה Timothy Walter Burton עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1971 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • בית הספר לאמנות קליפורניה (1981)
  • תיכון ברבנק עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
צאצאים בילי ברטון, נל ברטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.timburton.com
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טימותי וולטר ברטוןאנגלית: Timothy Walter Burton; נולד ב־25 באוגוסט 1958, קליפורניה) הוא במאי, תסריטאי ומפיק אמריקאי, הידוע במשיכתו לעיסוק בנושאים גותיים, מוזרים ואפלים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון נולד בקליפורניה. הוא הבן הבכור בין שני בנים שנולדו לביל וג'ין ברטון. הוא תיאר את עצמו כילד מוזר השקוע בעצמו ובעל דמיון מפותח. בגיל 10 ברטון ניסה להתקבל לנבחרת הרוגבי של בית הספר ואף התקבל אבל ידע שזה לא בשבילו, ברטון ראה בחיי המשפחה ובתיכון נטל והעדיף לברוח מהמציאות היומיומית בעזרת צפייה בסרטי אימה. הוא נהיה אובססיבי לסרטיו של וינסנט פרייס, בפרט אלה המבוססים על סיפורים של אדגר אלן פו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברטון החל את הקריירה שלו כאנימטור בדיסני, זמן קצר לאחר סיום התיכון. בשנת 1982 הכין את סרטו הראשון, "וינסנט", שאורכו שש דקות, המספר על ילד שרצה להיות וינסנט פרייס. פריצתו הגדולה הייתה עם הסרט "ביטלג'וס" (1988), שהכניס 80 מיליון דולר וזכה בפרס אוסקר על האיפור. בעקבות הצלחת הסרט ברטון יצר והפיק סדרת הנפשה קומית בשם "ביטלג'וס" המבוססת באופן רופף על הסרט ומגוללת את הרפתקאותיהם של ביטלג'וס ולידיה הגותית בעולם הבא. הסדרה זכתה בפרס אמי לתוכנית אנימציה ב-1990.

יכולתו של ברטון להפיק סרטים מצליחים עם תקציב מצומצם הרשימו מנהלי אולפנים, וכתוצאה מכך התאפשר לו להכין את סרטו הראשון עם תקציב גדול, "באטמן" (1989), בכיכובם של ג'ק ניקולסון (הג'וקר), מייקל קיטון (באטמן/ברוס ויין) וקים בייסינגר (ויקי וייל). הסרט הפך לשובר קופות. ב-1990 ביים את "המספריים של אדוארד", שהצליח לזכות באהדת הקהל והמבקרים, וברטון החשיבו לטוב ולאישי שבסרטיו.[דרוש מקור]

לצד סרטים אמנותיים כמו "אד ווד" (אודות הבמאי אדוארד ווד, אותו הוא מעריץתבנית:מארק סולסברי, ''Burton on Burton'', Faber & Faber 1995) ו"הסיוט לפני חג המולד", הוא ביים גם שוברי קופות כמו "באטמן", "באטמן חוזר", "סליפי הולו", "כוכב הקופים" ו"אליס בארץ הפלאות".

הוא חי עם השחקנית הבריטית הלנה בונהם קרטר בין השנים 20012014 ולזוג 2 ילדים. היא כיכבה בסרטו משנת 2001 "כוכב הקופים", "סיפורי דגים" משנת 2003, "צ'ארלי בממלכת השוקולד" משנת 2005 וכן בסרטו משנת 2007 "סוויני טוד". כמו כן היא תרמה את קולה ל"חתונת הרפאים" מ-2005, ואף הופיעה בסרט "אליס בארץ הפלאות" שיצא לאקרנים בשנת 2010.

לסרט "הסיוט שלפני חג המולד" של טים ברטון יצא גם ספר מנגה (ספר קומיקס בסגנון יפני). המנגה מהווה העתקה כמעט מדויקת של הסרט לתוך ספר קומיקס. את הספר צייר Jun Asuga, והפיקה חברת דיסני אנטרפרייז.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים שביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטים שהפיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]