טריקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טריקי (אדריאן ת'וז)
Adrian Thaws
טריקי בהופעה, 2009
טריקי בהופעה, 2009
לידה 27 בינואר 1968 (בן 56)
בריסטול, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Adrian Nicholas Matthews Thaws עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Tricky עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות בריסטול
תקופת הפעילות מ-1987
סוגה טריפ הופ
ראפ
רוק
אוונגרד
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כלי מקלדת, מפוחית פה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים איילנד רקורדס
Durban Poison
Anti
Brown Punk
בן או בת זוג כרמן אג'וגו (19981998) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.trickysite.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדריאן ת'וז (Adrian Thaws; נולד ב־27 בינואר 1968) הידוע בעיקר בכינוי טריקי (Tricky) הוא ראפר אנגלי. נחשב לאחד ממייסדי סגנון הטריפ הופ.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריקי נולד בשכונת־העוני נוֹל וֵסְט (Knowle West) בבריסטול באנגליה. אביו נטש את משפחתו עוד לפני שנולד ואימו מקסין קוויי (Maxine Quaye) התאבדה כשהיה בן 4 בלבד.

באמצע שנות ה-80 הצטרף לקהילת מוזיקאים בריסטולית בשם הוויילד באנץ' (The Wild Bunch, החבורה הפרועה), שמתוכה קמה בשנת 1987 להקת מאסיב אטאק. באותה תקופה זכה לכינוי טריקי קיד (Tricky Kid, ילד מוזר) או בקיצור טריקי. טריקי היה זמר אורח בשני האלבומים הראשונים של מאסיב אטאק - Blue Lines‏ (1991) ו־Protection‏ (1994).

בשנת 1995 טריקי הוציא את אלבומו הראשון, Maxinquaye שנקרא על־שם אימו. באלבום טריקי כתב את רוב השירים בעצמו אך שר יחסית מעט ורוב השירים בוצעו על ידי הזמרת מרטינה טופלי-בירד (Martina Topley-Bird), בת־זוגו באותה תקופה (לעיתים קרובות מופיעה בשמה הפרטי בלבד, מרטינה). האלבום זכה לביקורות משבחות ונחשב לחלוץ בסגנון הטריפ הופ, למרות שטריקי עצמו סלד מהגדרה זו.

בשנת 1996 הוציא תחת השם Nearly God אלבום עם זמרים אורחים רבים, ביניהם ביורק, טרי הול, וננה שרי. האלבום היה אפל יותר ואוונגרדי יותר מ־Maxinquaye, אך זכה גם הוא לביקורות טובות והצלחה מסחרית. מאוחר יותר באותה שנה חזר אל הכינוי טריקי את והוציא אתPre-Millenium Tension, אלבום אפל עוד יותר שבו שר יותר שירים בעצמו, אך עדיין בשיתוף מרטינה וזמרים נוספים. במהלך סיבוב ההופעות של האלבום הזה הגיע גם להופעה בתל אביב.

ב-1997 זכה לתפקיד קולנועי משמעותי בסרטו של לוק בסון, "האלמנט החמישי", בו גילם את "Right Arm" - יד ימינו של זורג, האנטגוניסט הראשי.

בשנת 1998 עבר להתגורר בניו יורק והוציא את Angels With Dirty Faces, אלבום עם צליל הרבה יותר חי ורוקיסטי מקודמיו; זה היה גם האלבום האחרון בשיתוף מרטינה. בשיר אחד באלבום התארחה הזמרת פי ג'יי הרווי. הביקורות על האלבום היו חלוקות - היו מבקרים שהיללו את הצליל החדש, והיו כאלה שהתאכזבו מכך שטריקי נוטש את המוזיקה השחורה.

ב־1999 הוציא את Juxtapose, אלבום שבו חזר לראפ מהזרם המרכזי. טריקי שר את רוב השירים בעצמו.

ב־2001 הוציא את Blowback, אלבום עם זמרים אורחים רבים, בהם אלאניס מוריסט, סינדי לאופר, אנתוני קידיס, ג'ון פרושיאנטה ואד קוולצ'יק מלהקת לייב.

ב־2003 הוציא את Vulnerable. ברוב שירי האלבום התארחה זמרת אורחת חדשה, קוסטנצה פרנקווילה (Costanza Francavilla) האיטלקייה.

ב־2008 הוציא את Knowle West Boy.

ב-2010 הוציא את Mixed Race.

ב-2013 הוציא את False Idols.

ב-2014 הוציא את Adrian Thaws.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוספים ואלבומים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טריקי בוויקישיתוף