יארי קורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יארי קורי
Jari Kurri
לידה 18 במאי 1960 (בן 63)
הלסינקי, פינלנד
מידע כללי
מדינה פינלנדפינלנד פינלנד
משקל 198 ליברה עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.85 מטר
ספורט
ענף ספורט הוקי קרח
עמדה חלוץ אגף ימני
נבחר בדראפט 1980, מקום 69 כללי
אדמונטון אוילרס
תקופת הפעילות 1977–1998 (כ־21 שנים)
מועדון יוקריט הלסינקי (1977 - 1980) (בליגה הפינית)
אדמונטון אוילרס (1980 - 1990)
מילנו דווילס (1990 - 1991) (בליגה האיטלקית)
לוס אנג'לס קינגס (1991 - 1996)
ניו יורק ריינג'רס (1996)
מייטי דאקס אוף אנהיים (1996 - 1997)
קולורדו אוולאנש (1997 - 1998)
כניסה להיכל התהילה 2001
הישגים
פרסים והוקרה
מאזן מדליות
מתחרה עבור פינלנדפינלנד פינלנד
המשחקים האולימפיים
ארדנאגנו 1998הוקי קרח
אליפות העולם
כסףאיטליה 1994הוקי קרח
אליפות העולם עד גיל 20
כסףפינלנד 1980הוקי קרח
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יארי פקה קוריפינית: Jari Pekka Kurri;‏ נולד ב-18 במאי 1960 בהלסינקי) הוא שחקן הוקי קרח פיני מקצועני לשעבר בעמדת חלוץ אגף ימני, הנחשב לאחד מגדולי שחקני פינלנד בכל הזמנים.

קורי שיחק 17 עונות בליגת ה-NHL, וזכור בעיקר כאחד מכוכבי אדמונטון אוילרס של שנות ה-80 של המאה ה-20 הנחשבת לאחת הקבוצות הגדולות בהיסטוריה של הליגה. במדי האוילרס זכה קורי 5 פעמים בגביע סטנלי במחצית השנייה של אותו עשור. הוא התקבל להיכל התהילה של ההוקי קרח ב-2001.

לאחר פרישתו ממשחק שימש קורי כעוזר מאמן, ולאחר מכן כמנהל המקצועי, של נבחרת פינלנד. כמנהל מקצועי הוביל את פינלנד למדליית כסף באולימפיאדת טורינו (2006), מדליית ארד באולימפיאדת ונקובר (2010) ובאולימפיאדת סוצ'י (2014), ו-4 מדליות באליפויות העולם, כולל זכייה באליפות ב-2011. בקיץ 2014 עזב את תפקידו בנבחרת ומונה למנכ"ל קבוצת נעוריו, יוקריט הלסינקי. ב-2019 הפך קורי גם לבעלים של הקבוצה.

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורי החל לשחק הוקי קרח בילדותו, בדחיפת אביו. בילדותו עסק גם בכדורגל ובאתלטיקה קלה.

כילד, הצטרף קורי למועדון יוקריט הלסינקי בעיר הולדתו, טיפס בהצלחה דרך קבוצות הגילאים של המועדון, ובעונת 1977/78 החל לשחק בקבוצה הבוגרת של המועדון.

קריירה מקצוענית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוקריט הלסינקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת הבוגרים של יוקריט הלסינקי, בה החל קורי את הקריירה הקצוענית שלו, הייתה חברה בליגה המקצוענית העליונה בפינלנד (SM-liiga). המועדון שכן באותן שנים דרך קבע בתחתית הליגה.

לאחר עונה ראשונה של 11 נקודות (שערים + אסיסטים) בלבד, היה קורי לאחד החלוצים המובילים של הקבוצה כשרשם לזכותו 30 ו-39 נקודות בשתי העונות הבאות (עונות של 33 משחקים), וסייע למנוע את נשירתו של המועדון לליגה נמוכה יותר. בקיץ 1980, עם סיום העונה השלישית שלו, נבחר בדראפט ה-NHL (בבחירה ה-69) על ידי אדמונטון אוילרס.

אדמונטון אוילרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אדמונטון אוילרס

אדמונטון אוילרס אליה הגיע קורי ב-1980 הייתה כבר קבוצה מלאה בכוכבים צעירים ומבטיחים החל מוויין גרצקי שהיה בעונתו השלישית בקבוצה, דרך שחקנים כמרק מסיה שנבחרו בדראפט שנה אחת לפני קורי, וכלה בשחקנים נוספים שנבחרו בדראפט של 1980 יחד איתו. קורי צוות לקו הראשון של התקפת הקבוצה, לצידו של גרצקי שכבר היה הכוכב הגדול של הקבוצה והמבקיע המצטיין בליגה.

קורי השתלב היטב בקבוצה עמוסת הכוכבים, וכבר בעונתו הראשונה סיים עם 75 נקודות ב-75 משחקים. הוא הלך והעלה את תפוקתו ההתקפית בכל עונה מעונותיו הראשונות, ואת עונת 1983 - השלישית שלו - כבר סיים עם 45 שערים ו-59 אסיסטים, ובסך הכל 104 נקודות. גם בפלייאוף הרים קורי תרומה התקפית משמעותית יותר ויותר בכל עונה. באותה עונה עלה קורי עם האוילרס לראשונה לסדרת הגמר על גביע סטנלי, בו הובסו האוילרס על ידי אלופת שלוש העונות הקודמות, ניו יורק איילנדרס.

במקביל לתפוקה ההתקפית הגבוהה שלו הוכיח קורי גם יכולת הגנתית גבוהה מאוד, ולמעשה נחשב בין הטובים בליגה בעזרה להגנה מבין החלוצים, למרות שמעולם לא זכה בפרס העונתי למצטיין בתחום זה, גביע סלקה.

בעונת 1984 הרים קורי עוד את תפוקתו כשסיים עם 113 נקודות את העונה הרגילה. בפלייאוף היה קורי מבקיע השערים המצטיין של הקבוצה עם 14, עליהם הוסיף 14 אסיסטים, וזכה עם האוילרס לראשונה בגביע סטנלי.

עונת 1985 הייתה עונת השיא של קורי באוילרס. עם 71 שערים ו-64 אסיסטים, סיים קורי את העונה עם שיא אישי של 135 נקודות. בפלייאוף התעלה על עצמו וכבש 19 שערים, ובכך השווה את שיא ה-NHL לשערים בפלייאוף בעונה אחת שקבע רג'י ליץ' מפילדלפיה פליירס ב-1976. ליץ' וקורי מחזיקים בשיא הזה עד היום. בין השאר, הגיע קורי לשיא הזה על ידי כיבוש שלושער ב-4 משחקים שונים בפלייאוף - שיא NHL נוסף. גם השיא הזה, שקורי מחזיק בו לבדו, מחזיק מעמד עד היום. בעזרת היכולת הגבוהה של קורי ושל הכוכבים האחרים בקבוצה, בראשותו של גרצקי, הגנו האוילרס על תוארם וזכו בגביע סטנלי בפעם השנייה ברציפות.

קורי המשיך להצטיין בעונה הרגילה של 1986. הוא היה מלך השערים של הליגה עם 68 (אז עוד לא חולק גביע מוריס "רוקט" רישאר למלך השערים), וסיים בסך הכל עם 131 נקודות. אך בפלייאוף ירדה מאוד יכולת ההבקעה שלו, והוא סיים את הפלייאוף עם שני שערים בלבד כשהאוילרס נוצחו בגמר החטיבתי על ידי קלגרי פליימס והפסידו את התואר.

בעונות הבאות ירד מעט קורי בתפוקתו, אך שמר עדיין על מספרים גבוהים ויציבים של כ-100 נקודות בעונה הרגילה וכ-25 נקודות בפלייאוף. קבוצת הכוכבים של האוילרס, שקורי היה אחד החלקים החשובים בה, זכתה בשני גביעי סטנלי רצופים נוספים ב-1987 ו-1988, כשבשתי העונות הוביל קורי את הליגה בשערים בפלייאוף, עם 15 ו-14 שערים בהתאמה.

קורי שמר על תפוקה יציבה גם בשנתיים הבאות, וסייע לקבוצה להתגבר על חסרונו של וויין גרצקי שעבר בעסקת ענק ללוס אנג'לס קינגס. ב-1990, ללא גרצקי, זכו קורי והאוילרס בגביע סטנלי בפעם החמישית.

מילנו דווילס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סיום עונת 1990 פג חוזהו של קורי באוילרס, אולם לאוילרס הייתה עליו זכות ראשונים. קורי לא המתין להצעת חוזה חדשה באוילרס, והפתיע את עולם ההוקי קרח כשחתם בקבוצת מילנו דווילס בליגה האיטלקית (Serie A).

למרות שקורי היה כוכב NHL מוכח בליגה חלשה יחסית, ולמרות שבאופן אישי הצטיין בהבקעת שערים ובמסירת אסיסטים לחבריו לקבוצה, העונה לא הייתה מוצלחת מבחינה קבוצתית. הדווילס סיימו במקום הרביעי בליגה, רחוק מהצמרת הגבוהה שלה.

לוס אנג'לס קינגס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לוס אנג'לס קינגס

בקיץ 1990, בעסקה סיבובית בין האוילרס, פילדלפיה פליירס ולוס אנג'לס קינגס, עברו הזכויות על קורי לקינגס, והוא חזר ל-NHL. במדי הקינגס חבר שוב קורי לחברו מימי האוילרס, ויין גרצקי, שעבר ללוס אנג'לס בעסקת הענק של 1988.

למרות שהציג סטטיסטיקה טובה ויציבה גם במדי הקינגס, ירד קורי בתפוקתו לעומת תקופת השיא באוילרס. עונתו הטובה ביותר במדי הקינגס הייתה עונת 1993, בה כבש 27 שערים ומסר 60 אסיסטים בעונה הרגילה, וסייע לקינגס להעפיל בפעם הראשונה בתולדותיהם לסדרת הגמר על גביע סטנלי. קורי וחבריו נוצחו בסדרה על ידי מונטריאול קנדיאנס.

בתחילת עונת 1995, בעקבות סכסוך עבודה בין ה-NHL וארגון השחקנים שלה, הוכרזה השבתת מגן בליגה ופתיחת העונה התעכבה. בזמן ההשבתה חזר קורי לקבוצת נעוריו, יוקריט הלסינקי. בצוותא עם כוכב NHL פיני נוסף, טמו סלאנה, הוביל קורי את יוקריט לזכייה בגביע אירופה לאלופות עם ניצחון בגמר על קבוצה מרוסיה.

עם סיום השביתה חזר קורי לקינגס, אולם לא נשאר בקבוצה זמן רב. לקראת סיום עונת 1996 הועבר לניו יורק ריינג'רס, שרצתה להסתייע בו במירוץ הפלייאוף שלה באותה עונה.

ניו יורק ריינג'רס[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקופתו של קורי בריינג'רס הייתה קצרה ביותר. הוא שיחק בה את שארית העונה הרגילה של 1996, אולם כבש רק שער אחד ב-14 המשחקים הנותרים. בפלייאוף שיפר קורי את יכולתו וצבר 8 נקודות ב-11 משחקים. הריינג'רס נוצחו בסיבוב השני על ידי פיטסבורג פינגווינס והודחו.

מייטי דאקס אוף אנהיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת 1997 חזר קורי לדרום קליפורניה, אולם הפעם למייטי דאקס אוף אנהיים, שם קיווה לשתף פעולה שוב עם טמו סלאנה. אולם בדאקס נדחק קורי לקו ההתקפה השני ולעיתים אף לשלישי, ושיחק תפקיד משנה לכוכבים הגדולים של הקבוצה - סלאנה ופול קארייה. תרומתו של קורי בדאקס הייתה צנועה, והדאקס הודחו בסיבוב השני של הפלייאוף.

קולורדו אוולאנש[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונתו האחרונה של קורי ב-NHL עברה בקולורדו אוולאנש, שהייתה אז אחת הקבוצות החזקות בליגה. קורי מילא בה תפקיד יותר הגנתי, ותרומתו ההתקפית הייתה דלה. עם זאת, במדי הקבוצה כבש קורי את שערו ה-600 ב-NHL.

משחקו האחרון של קורי בקבוצה וב-NHL בכלל, באופן סמלי, היה באדמונטון במשחק פלייאוף מול האוילרס, הקבוצה בה כיכב בתחילת קריירת ה-NHL שלו. האוילרס הדיחו את האוולאנש בסיום הסדרה והורידו את המסך על קריירת ה-NHL המפוארת של כוכבם לשעבר.

בזירה הבינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות קריירת NHL ארוכה הספיק קורי לשחק במספר הזדמנויות עבור נבחרת פינלנד בטורנירים בינלאומיים.

הקריירה הבינלאומית שלו החלה למעשה בגיל הנוער, כאשר כבר את שער הניצחון על ברית המועצות בגמר אליפות אירופה לנוער ב-1978.

שנה לאחר מכן שיחק קורי באליפות העולם עד גיל 20. קורי רשם בה הופעה פושרת, ופינלנד הגיעה לבית הגמר של האליפות, אולם שם נחלה שלושה הפסדים וסיימה במקום הרביעי והאחרון. באליפות הבאה ב-1980 הצליח קורי יותר, סיים אותה עם 4 שערים ו-7 אסיסטים, ועם 11 נקודות סיים כמבקיע השני בטיבו באליפות. פינלנד שוב עלתה לבית הגמר, והפעם שני ניצחונות בו הספיקו לה לזכייה במדליית הכסף.

קורי ערך באותה שנה הופעת בכורה בנבחרת הבוגרת, באולימפיאדת לייק פלאסיד. הוא כבש שני שערים במשחק האחרון בבית המוקדם מול הולנד וסייע לפינלנד להשיג ניצחון מכריע שהעלה אותה לבית הגמר של הטורניר, אולם פינלנד כשלה בבית הגמר וסיימה רביעית בלבד.

ב-1981 שיחק קורי לראשונה בגביע קנדה במדי פינלנד, אולם הוא והנבחרת כולה הפגינו יכולת חלשה. קורי סיים את הטורניר עם אסיסט בודד וללא שער, ופינלנד סיימה שישית ואחרונה עם תיקו ו-4 הפסדים.

קורי הופיע לראשונה באליפות העולם ב-1982, לאחר שהאוילרס הודחו מוקדם מהפלייאוף. הופעה טובה מבחינתו, עם 7 נקודות ב-7 משחקים, הסתיימה בכישלון של הנבחרת שסיימה חמישית ולא עלתה לבית הגמר.

קורי המשיך וייצג את פינלנד בגביע קנדה ב-1987 ובאליפויות העולם של 1989 ו-1991. למרות הופעות אישיות טובות באליפויות העולם - ב-1991 נבחר לשישיית הטורניר - הנבחרת המשיכה להיכשל.

קורי הצטיין ונבחר לשישיית הטורניר גם באליפות העולם של 1994. הפעם הצליחה גם הנבחרת, כשבשורה של ניצחונות גבוהים, כולל ניצחון 8:0 על ארצות הברית בחצי הגמר, ניצבה פינלנד בפני זכייה היסטורית. אולם משחק הגמר מול קנדה הוכרע בהפסד בדו-קרב מכות עונשין לאחר שהסתיים ב-1:1 בתום הארכה. קורי ופינלנד נאלצו להסתפק במדליית כסף, המדליה הראשונה של קורי בנבחרת הבוגרת.

הופעתו האחרונה של קורי בנבחרת הייתה ב-1998, שנת הפרישה שלו, באולימפיאדת נאגנו - האולימפיאדה הראשונה בה הורשו להשתתף שחקני NHL במדי נבחרותיהם. פינלנד הגיעה עד חצי הגמר בו נוצחה על ידי רוסיה, ונפגשה במשחק על מדליית הארד מול נבחרת קנדה, המועמדת לזכייה בטורניר שהודחה במפתיע בחצי הגמר השני. פינלנד הפתיעה את קנדה 3:2 וזכתה במדליה. קורי כבש את השער הראשון לזכות פינלנד, שערו האחרון בנבחרת.

מורשת כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורי פרש ממשחק כמבקיע האירופי הגדול בתולדות ה-NHL, עם 601 שערים, 797 אסיסטים ו-1398 נקודות (שיאיו נשברו מאז על ידי החלוץ הצ'כי יארומיר יאגר; שיאיו כמבקיע הפיני הגדול בתולדות ה-NHL נשברו מאז על ידי טמו סלאנה). בפלייאוף כבש קורי 106 שערים ורשם 233 נקודות - בשתי הקטגוריות דורג שלישי ב-NHL בכל הזמנים, אחרי ויין גרצקי ומרק מסיה.

חולצתו, מספר 17, הוצאה לגמלאות על ידי אדמונטון אוילרס, כמו גם על ידי נבחרת פינלנד וקבוצת נעוריו, יוקריט הלסינקי.

ב-2001 היה קורי לפיני הראשון שהתקבל כחבר בהיכל התהילה של ההוקי קרח.

גביע ה-MVP של הפלייאוף בליגה המקצוענית הפינית (SM-liiga) נקרא "גביע יארי קורי" על שמו.

לאחר הפרישה ממשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורי נשאר מעורב בנבחרת פינלנד לאחר פרישתו. הוא שימש כעוזר מאמן באולימפיאדת סולט לייק סיטי (2002) ובאליפויות העולם ב-2004 ו-2005.

ב-2005 התמנה קורי למנהל המקצועי של הנבחרת. בתקופתו כמנהל מקצועי נהנתה הנבחרת משורה של הצלחות - שלוש מדליות אולימפיות (מדליית כסף באולימפיאדת טורינו (2006) ומדליית ארד באולימפיאדת ונקובר (2010) ובאולימפיאדת סוצ'י (2014)), וארבע מדליות באליפות העולם, ששיאן זכייה באליפות העולם ב-2011 (ובנוסף מדליית כסף ב-2007 ומדליות ארד ב-2006 ו-2008).

בקיץ 2014 עזב קורי את תפקידו בנבחרת ומונה למנכ"ל קבוצת נעוריו, יוקריט הלסינקי, לקראת עזיבתה של הקבוצה את הליגה הפינית והצטרפותה לליגת ההוקי הקונטיננטלית. ב-2019 קנה את הקבוצה והפך גם לבעליה, עם אחזקת מיעוט של חברת הניקל הרוסית "נורניקל".

סטטיסטיקה בקריירה המקצוענית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקרא: מש - משחקים; שע - שערים; אס - אסיסטים; נק - נקודות; ד"ע - דקות עונש (על הרחקות בשל עבירות).

עונה רגילה ופלייאוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה רגילה פלייאוף
עונה קבוצה ליגה מש שע אס נק ד"ע מש שע אס נק ד"ע
1977/78 יוקריט הלסינקי פינית 29 2 9 11 12 - - - - -
1978/79 יוקריט הלסינקי פינית 33 16 14 30 12 - - - - -
1979/80 יוקריט הלסינקי פינית 33 23 16 39 22 - - - - -
1980/81 אדמונטון אוילרס NHL 75 32 43 75 40 9 5 7 12 4
1981/82 אדמונטון אוילרס NHL 71 32 54 86 32 5 2 5 7 10
1982/83 אדמונטון אוילרס NHL 80 45 59 104 22 16 8 15 23 8
1983/84 אדמונטון אוילרס NHL 64 52 61 113 14 19 14 14 28 13
1984/85 אדמונטון אוילרס NHL 73 71 64 135 165 30 18 19 31 6
1985/86 אדמונטון אוילרס NHL 78 68 63 131 22 10 2 10 12 4
1986/87 אדמונטון אוילרס NHL 79 54 54 108 41 21 15 10 25 20
1987/88 אדמונטון אוילרס NHL 80 43 53 96 30 19 14 17 31 12
1988/89 אדמונטון אוילרס NHL 76 44 58 102 69 7 3 5 8 6
1989/90 אדמונטון אוילרס NHL 78 33 60 93 48 22 10 15 25 18
1990/91 מילנו דווילס איטלקית 30 27 48 75 6 10 10 12 22 2
1991/92 לוס אנג'לס קינגס NHL 73 23 37 60 24 4 1 2 3 4
1992/93 לוס אנג'לס קינגס NHL 82 27 60 87 38 24 9 8 17 12
1993/94 לוס אנג'לס קינגס NHL 81 31 46 77 48 - - - - -
1994/95 יוקריט הלסינקי פינית 20 10 9 19 10 - - - - -
1994/95 לוס אנג'לס קינגס NHL 38 10 19 29 24 - - - - -
1995/96 לוס אנג'לס קינגס NHL 57 17 23 40 37 - - - - -
1995/96 ניו יורק ריינג'רס NHL 14 1 4 5 2 11 3 5 8 2
1996/97 מייטי דאקס אוף אנהיים NHL 82 13 22 35 12 11 1 2 3 4
1997/98 קולורדו אוולאנש NHL 70 5 17 22 12 4 0 0 0 0
סה"כ ב-NHL 1251 601 797 1398 545 200 106 127 233 123

בינלאומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה קבוצה טורניר מיקום מש שע אס נק ד"ע
1979 פינלנד אליפות העולם עד גיל 20 4 6 2 3 5 2
1980 פינלנד אליפות העולם עד גיל 20 5 4 7 11 0
1980 פינלנד אולימפיאדת לייק פלאסיד 4 7 2 1 3 6
1981 פינלנד גביע קנדה 6 5 0 1 1 0
1982 פינלנד אליפות העולם 5 7 4 3 7 2
1987 פינלנד גביע קנדה 6 5 1 1 2 4
1989 פינלנד אליפות העולם 5 7 5 4 9 4
1991 פינלנד אליפות העולם 5 10 6 6 12 2
1991 פינלנד גביע קנדה 3-4 6 2 0 2 7
1994 פינלנד אליפות העולם 8 4 6 10 2
1996 פינלנד גביע העולם בהוקי קרח 5 4 1 0 1 0
1998 פינלנד אולימפיאדת נאגנו 6 1 4 5 2
סה"כ 76 32 36 68 31

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יארי קורי בוויקישיתוף