יהודה קיסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה קיסר
לידה 19 בינואר 1954 (בן 70)
קריית אונו, ישראל ישראלישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה מזרחית, רוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים בן קיסר
מספר צאצאים 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יהודה מיכאל קיסר (נולד ב-19 בינואר 1954) הוא גיטריסט ומוזיקאי ישראלי, בעל סגנון נגינה ייחודי המשלב מוזיקת רוק, מזרחית ויוונית.

ידוע בעיקר בזכות תרומתו הרבה החל משנות ה-70 למוזיקה המזרחית, על כך זכה גם בפרס מפעל חיים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיסר נולד בקריית אונו להורים שעלו מתימן. הוא גדל בשכונת כרם התימנים בתל אביב. עוד בנעוריו התוודע לגיטרה, כשאת הגיטרה הראשונה בחייו קיבל מאביו בגיל 12 בעת אשפוזו בבית החולים איכילוב, לאחר שנפצע בלונה-פארק במתקן המכוניות המתנגשות. את נגינתו על הגיטרה הוא למד משמיעה וצפייה בלהקות ואמני רוק שונים כמו לד זפלין, פינק פלויד, סנטנה, להקת כוורת וזמרים וגיטריסטים מזרחיים מאותה תקופה, שהמשפיע והבולט ביניהם היה אריס סאן. עד היום הוא מעיד כי אינו קורא תווים.

קיסר החל את דרכו המוזיקלית בתחילת שנות השבעים כנגן ליווי של אמנים רבים, בהם אהובה עוזרי ובעז שרעבי. נגינתו כגיטריסט בעל צליל וסגנון ייחודי החלה להתגבש בלהקתו הראשונה אותה הקים עם רמי דנוך, להקת "צלילי העוד". בהמשך הפך לנגן מבוקש וכך תרם לאלבומיהם והופעותיהם של גדולי הזמר המזרחי, בקריירה ארוכת שנים שנמשכה מאז ועד היום, ובהם זוהר ארגוב, ג'קי מקייטן, אהובה עוזרי, שימי תבורי, מרגלית צנעני, חיים משה, משה גיאת, זהבה בן, שרית חדד, מייק שריף, אייל גולן ועוד. האמן איתו מזוהה קיסר ביותר היה זוהר ארגוב, שאותו ליווה לאורך כל הקריירה הקצרה שלו, בהקלטות אולפן ובהופעות. בשנותיו האחרונות הופיע ארגוב, לעיתים רק עם מכונת תופים ועם ליווי של יהודה קיסר בגיטרה.

סימן ההיכר הייחודי של קיסר הוא מגבעת, שאותה הוא מקפיד לחבוש בכל הופעה פומבית.

אלבום סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום הסולו היחיד עד כה שהוציא קיסר הופק בידי חברי להקת אתניקס, זאב נחמה ותמיר קליסקי. האלבום שיצא בשנת 2000 ונקרא "הקיסר האחרון", הכיל קטעי מוזיקה אינסטרומנטליים בהם הוביל קיסר וכל הקטעים בו הולחנו על ידי נחמה וקליסקי.

הגיטרה המזרחית[עריכת קוד מקור | עריכה]

צליל הגיטרה החשמלית המיוחד וסגנון הנגינה של קיסר (על גבי גיטרה מסוג גיבסון ES-335) הפך עם השנים לאלמנט מוכר ובולט במוזיקה הים תיכונית הישראלית.

צלילו המיוחד הוא שילוב של מוזיקת רוק, מזרחית ויוונית. צליל זה התפתח עוד עם משה בן-מוש, הגיטריסט והסולן של להקת "צלילי הכרם". השניים אימצו ואף פיתחו את סגנון הנגינה של אריס סאן על גיטרה, ויצרו את סגנון הגיטרה המזרחית.

כיום, נגנים רבים מחקים את סגנון הנגינה הייחודי הזה והוא אף מזוהה כסגנון "קיסר", על שמו.

פעילות כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009 התארח קיסר באלבומו של גלעד שגב "נועדנו", שבו ניגן בגיטרה בשיר הנושא, "נועדנו".

ב-2010 התארח באלבומה של להקת הדג נחש "6", וניגן עם הלהקה בשיר "שיר נחמה".

בתקופה זו יהודה קיסר נעלם מקדמת הבמה ואף נקלע לקשיים כלכליים בעקבות הצפה באולפן ההקלטות שלו. חבריו הטובים נרתמו לעזרתו וערכו לכבודו אירועי התרמה שונים.

באותה תקופה היה מנגן ומוכר דיסקים בימי שישי ברחבת סופרים ומתחמים מסחריים,[1] בשוק ראש העין וכן בשוק מחנה יהודה בירושלים.

ב-16 בפברואר 2010 הקליט יהודה קיסר את "נעימת הקיסר", נעימה אינסטרומנטלית חדשה שהופקה בשיתוף פעולה עם האתר חריף.[2]

ביולי 2015, השתתף בתוכנית המציאות "אקס פקטור ישראל", בעונתה השנייה. הצליח לעבור עם להקתו "יהודה והקיסרים" את שלב האודישנים, אך לא צלח את שלב מחנה האימונים. כיום, הלהקה עדיין מופיעה על הבמות.

בדצמבר 2017, בהחלטת השרה מירי רגב, קיבל פרס מפעל חיים מטעם משרד התרבות והספורט על פועלו ותרומתו למוזיקה הישראלית והים תיכונית. כמו כן, קיבל מענק זכייה בסך 50,000 ש"ח.

ב-2020 הופיע בסדרה "שנות השמונים".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיסר גרוש פעמיים. מאשתו הראשונה, דינה, יש לו בת. מאשתו השנייה, חני, יש לו ארבעה ילדים. בנו הוא היוטיובר וכוכב הרשת בן קיסר.[3]

יהודה הוא הדוד של הגיטריסט יוני קיסר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהודה קיסר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חבריו של קיסר הגיטרה נרתמים לעזרתו, חדשות ערוץ 2,‏ 21.1.10
  2. ^ יהודה קיסר מציג: נעימת הקיסר, חריף, ‏ 16/02/10
  3. ^ T.V shay (2017-10-19), בן קיסר : "הכסף מהפרודיות הלך לסטטיק ובן אל", נבדק ב-2017-10-24