יום הקופסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יום הקופסאות
סוג shopping day עריכת הנתון בוויקינתונים
סיבה יום אחרי חג המולד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ציד ביום הקופסאות באנגליה, 1962
שולחן ערוך לארוחת יום הקופסאות. עריכת השולחן כוללת "קופסאות" סמליות

יום הקופסאותאנגלית: "Boxing Day" מהמילה "Box" - קופסה), נודע גם בשם ה"בוקסינג דיי", הוא חג רשמי הנחגג במדינות חבר העמים הבריטי לאחר חג המולד, ב-26 בדצמבר מדי שנה. במספר מדינות ביום זה נחגג החג הקתולי יום סטפנוס הקדוש.

מקור שם החג[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקובל לתאר את מקורו של שם החג במנהג שהיה בבריטניה, שבו המשרתים בבתי האצולה נהגו לעבוד בערב חג המולד (הכינו והגישו את ארוחת החג בערב החג ולמחרת בצהרי החג), ורק יום לאחר חג המולד קיבלו את חופשתם ואת מתנותיהם (הקופסאות של המתנות) מהאדונים. מתנות חג המולד כונו "קופסאות חג המולד".

הסבר אחר (התואם יותר את ערכי הנצרות) לשמו של החג - ביום זה פרצו הכמרים את הקופסאות לאיסוף תרומות וחילקו את הכסף לנזקקים.

מועד החג[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור היה יום החופש שניתן למשרתים - סוף השבוע הראשון שלאחר חג המולד, אולם החל מהמאה ה-19 הכוונה ל-26 בדצמבר - יום לאחר חג המולד, אולם כיום, בהיות החג חג רשמי, אם החג נופל על יום שבת או יום ראשון (ימי שבתון במדינות חבר העמים הבריטי), נדחה יום החג ליום שני.

מנהגי החג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבריטניה יום הקופסאות הוא חג שבו נהוג לקיים משחקי כדורגל (בדומה למשחקי פוטבול שנערכים בחג ההודיה בארצות הברית).

באוסטרליה נערכים ביום זה משחקי קריקט, וכן מוזנק מנמל סידני מרוץ היאכטות סידני-הובארט - אחד ממרוצי היאכטות העיקריים שנערכים בעולם.

בקנדה, באוסטרליה ובניו זילנד משמש יום זה כיום קניות שבו נוהגות מרבית החנויות לקיים מכירות חיסול בהוזלה ניכרת של עודפים שנותרו על המדפים לאחר חג המולד.

במדינות אירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדנמרק ובהולנד 26 בדצמבר הוא יום חג (הנקרא "der zweite Weihnachtsfeiertag" או anitag באוסטריה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]