יונה מרצבך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב ד"ר יונה מרצבך
לידה 15 באוקטובר 1900
כ"ב בתשרי תרס"א עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 בספטמבר 1980 (בגיל 79)
י"ח בתשרי תשמ"א עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה הר המנוחות עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות ? – 28 בספטמבר 1980 עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו דוד צבי הופמן, אברהם אליהו קפלן, משה אוירבך עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב יונה (יוליוס) מרצבך (גרמנית: Julius Merzbach; כ"ב בתשרי תרס"א, אוקטובר 1900י"ח בתשרי תשמ"א, ספטמבר 1980) היה רב העיר דרמשטאדט בגרמניה, ולאחר עלייתו ארצה מראשי ישיבת קול תורה ומעורכי האנציקלופדיה התלמודית. בהשכלתו היה גם ד"ר למתמטיקה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בברלין למשה וקיילא מרצבך. למד בבית המדרש לרבנים בברלין אצל הרב דוד צבי הופמן, הרב אברהם אליהו קפלן והרב משה אוירבך. לצד הלימודים התורניים למד גם באוניברסיטת מרבורג, שם השלים דוקטורט במתמטיקה בהנחייתו של אברהם הלוי פרנקל, בשנת תרפ"ה (1925). באותה שנה, החל לכהן כרבה של הקהילה האורתודוקסית הנפרדת בעיר דרמשטאדט, שאליה היו כפופות עשרות קהילות כפריות במדינה העממית הסן. בשנת תרפ"ו (1926) נישא לעלא קובר (אחיינית רבו הרב משה אוירבך). הצטרף למועצת גדולי התורה.

בט"ו באדר תרצ"ט (1939) עלה לארץ ישראל. התגורר בשכונת בית וגן בירושלים. היה מראשי ישיבת קול תורה ומסר שיעורים לשיעור ב' בישיבה הקטנה. כמו כן היה מעורכיה של האנציקלופדיה התלמודית.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו הבכור, הרב אהרן שמואל, הוא חתנו של השופט יצחק קיסטר. בנו, הרב דוד צבי (נפטר בכ"ב בכסלו ה'תשפ"ג), הוא חתנו של הרב רפאל ברוך טולדנו ואביו של הרב משה מרצבך ששימש כר"מ בישיבת קול תורה לצעירים. בתו שרה (נפטרה בא' באדר ה'תשע"ח, 16 בפברואר 2018) נישאה לרב חיים פרידלנדר. בתו השנייה יהודית (נפטרה בו' בשבט ה'תשפ"ג 28 ינואר 2023)[1]. נשואה לרב יעקב יהודה גלוסקינוס, בתו שושנה נישאה לרב חיים מצגר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנימין שלמה המבורגר, הרב יונה מרצבך, פרקי חיים – דרכו ופעליו, מכון מורשת אשכנז, בני ברק תשס"ד.
  • הרב יונה מרצבך, עלה יונה, בני ברק ה'תשמ"ט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]