יוני זיכהולץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוני זיכהולץ
יוני זיכהולץ
יוני זיכהולץ
לידה 14 בדצמבר 1976 (בן 47)
נווה שאנן, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יוני זיכהולץ, עידית נוידרפר ועודד סמו בהצגה "מחזה חלום", תיאטרון "המעבדה", 2003

יוני זיכהולץ (נולד ב-14 בדצמבר 1976) הוא במאי, תסריטאי, מחזאי, שחקן, מפיק ופזמונאי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבו מצד אביו, ישראל זיכהולץ, מבוני חיפה, היה קבלן ומייסד חברת בלייכר-זיכהולץ. אביו המשיך את דרכו.

יוני זיכהולץ נולד וגדל בשכונת נווה שאנן בחיפה. למד בתיכון עירוני ג' בעיר. ייסד את להקת הרוק "לבן חודר", היה הסולן וכותב הטקסטים שלה. בגיל 18, לאחר גיוסו לצה"ל, עבר להתגורר בתל אביב, בה הוא מתגורר מאז, בה גם העביר את שירותו הצבאי ולה הוא מקדיש את יצירותיו הקולנועיות. ב-1998, לאחר שחרורו מהצבא, החל ללמוד משחק בבית הספר הגבוה לדרמה "בית צבי". בתקופת לימודיו זכה במלגה ע"ש דייוויד מרסר על תפקידו הראשי במחזה "פרברים", פרי עטו של אריק בוגוסיאן, קיבל מלגה נוספת על תפקידו במחזה "טעם הדבש" מאת שירה דלייני, זכה במלגת משרד המדע, התרבות והספורט ובמלגה ע"ש ביל דאבנפורט עבור השקעתו בלימודים.

לאחר סיום לימודיו החל לשחק בתיאטרון המעבדה בהצגה "מחזה חלום" של אוגוסט סטרינברג ובמספר הצגות בתיאטרון קרוב, כולן בבימויו של ניקו ניתאי: "גן עדן טרום חובה" פרי עטו של ניקו ניתאי, "מדוע התאבד בנרג'י?" מאת נאזים חכמת ו"שד היער", מאת אנטון צ'כוב, בתפקיד הראשי. שיחק בתפקיד הראשי בהצגה "פוקר", מאת פטריק מארבר, בבימויו של יואב מיכאלי, שעלתה בתיאטרון אנסמבל הרצליה. ב"פוקר" גילם את דמותו של מהמר כפייתי, שחייב כסף רב לעולם התחתון ומסתבך. לצידו שיחקו אושיק לוי, שלומי קוריאט, גדליה בסר וסמי הורי.

בשנת 2004 זיכהולץ כתב וביים במשותף עם ינאי גוז את סרט הקולנוע "אלנבי רומאנס" שנחל הצלחה ונמכר לערוץ "יס", באותה שנה שיחק בסרט הקולנוע "תגובה מאוחרת" בבימויו של שמוליק קלדרון, המבוסס על סיפור חייו של קלדרון.

משנת 2006 משחק בתפקיד ראשי וקבוע בסדרה "החברים של נאור" בערוץ 10 בבימויו של נאור ציון, בתפקיד עומרי. עומרי הוא המניאק של החבורה, שעובד על כולם, אבל אוהבים אותו כי הוא בעל קסם אישי. שיחק בתפקיד אורח בסדרה "לא הבטחתי לך". הצטלם לתפקיד אורח בסדרה "שטיסל", ששודרה ב-yes stars ישראלי.

זיכהולץ כתב במשותף עם העיתונאי שי להב את המחזה "ע' 17" על פי ספרו של להב "לך לעזה", שהוצג על בימת תיאטרון הקאמרי בבימויו של נועם שמואל בשנת 2009. "ע'17" היה מועמד לפרס התיאטרון הישראלי עבור המחזה המקורי של השנה לשנת 2009. באותה שנה סיים זיכהולץ לכתוב יחד עם ינאי גוז את סרטם השני "יותר איטי מלב" אותו ביים יוני באוקטובר –נובמבר 2009. הסרט יצא לאקרנים ביוני 2012, זיכהולץ אף היה מפיק שותף שלו, הסרט נעשה בתמיכת קרן רבינוביץ' לקולנוע והוא מוזמן למספר פסטיבלים ברחבי העולם.

זיכהולץ שימש כמנהל האמנותי וכותב רוב הטקסטים וחלק מהלחנים באלבומו החדש של הזמר אדם – "רגעים קטנים", אלבום שיצא לאור בהוצאת "play records" ובהפקתו המוזיקלית של איתי פרלמן-נסיך בחודש פברואר 2010. האלבום הופק בידי שלמה צח ומירי בן-חיים. השיר "אין יותר שדים" מתוך האלבום הושמע הרבה ברשתות ב' וג' והתחבר לגלעד שליט וחזרתו הבייתה.

בסוף שנת 2010 סיים לכתוב את ספר שיריו הראשון "כל כאבי הפנטום" שיצא בהוצאה העצמית "סיפורי רוטשילד". הספר מתאר רגעים מחייו של זיכהולץ ורגעים שחווה דרך אנשים אחרים. עוסק גם באהבה אפלה ובכמיהה אליה.

זיכהולץ כתב במשותף עם שי להב את הטקסט לאופרת הרוק "שרוליק". מלחין שירי המחזמר הוא יוני רכטר, והבמאי הוא משה קפטן. המחזמר עלה בשנת 2012 בשיתוף תיאטרון הקאמרי והסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין, המחזמר יעלה מחדש בשיתוף תיאטרון הרצליה בסוף 2013.

כמו כן כתבו זיכהולץ ולהב את מחזה הילדים "ארץ הגרביים האבודים" עבור תיאטרון הקיבוץ, המחזה עלה באפריל 2012 בפסטיבל חיפה להצגות ילדים, ומציג ברחבי הארץ מאז.

יחד עם להב כתב את המחזה "מערת החכמולוגים" עבור תיאטרון תאיר והלל הפקות, ההצגה בבימויו של קלוד דדיה וניהולו המוזיקלי של דוד קריבושי עלתה בחנוכה 2012 ומאז משחקת ברחבי הארץ.

במאי 2012 מונה למנהלו האמנותי של בית הספר למשחק "סטודיו במה" בחדרה. כמו כן הוא משמש כמורה ומרצה למשחק וקולנוע במספר מוסדות ברחבי הארץ. עובד כעורך תסריט ויועץ אמנותי במספר פרויקטים קולנועיים.

באוקטובר 2012 מונה להיות במאי הבית והיועץ האמנותי של הרכב האלקטרו פופ KOKORO, של היוצרת והמוזיקאית לי טריפון, שעתיד לצאת להופעות מוזמנות בארצות הברית ובאירופה.

השתתף בפרסומות רבות, ביניהן של אל על, פלאפון, בזק וטמבור. זיכהולץ בעיצומה (אפריל 2013) של כתיבת הרומן הראשון שלו "המשוגעת והאיש".

עם שותפו, ינאי גוז, הוא כתב את סרט הקולנוע "צלקות על הים".

עם שותפו שי להב הם מפתחים את הגרסה הקולנועית של המחזה שלהם "ע' 17" והשניים אף פיתחו סדרה בנושא בשם "גרעינים" עבור חברת הכבלים Yes. בימים אלה כותב זיכהולץ ביחד עם היוצר ערן ב.י את סרטו הרביעי " READ MY LIPS".

אודות יצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – ע' 17, אלנבי רומאנס, יותר איטי מלב

שרוליק - אופרת רוק פרי עטם של יוני זיכהולץ ושי להב, שאת הלחן לה כתב יוני רכטר (ובכלל זה תריסר שירים) והיא בבימויו של משה קפטן.

שרוליק הוא ישראלי שנולד לאבא קטוע רגליים וקטוע לב, ניצול מלחמת לבנון הראשונה. המחזמר עובר בתחנות שונות בחייו - הולדתו, נידויו החברתי, הרצון לאהוב את מי שאינה רוצה אותו, דרך החרם החברתי, מסעו להודו, עבודתו בהייטק ועד לשירותו במלחמת לבנון השנייה, 24 שנים לפניו. הטריק המחזאי הקבוע הוא שבסוף כל מערכה שרול פוגש את השטן, שנותן לו משהו שאין לו וששרול זקוק לו ולוקח ממנו משהו אחר בתמורה.

מרב יודילוביץ' כתבה על "שרוליק" ב־ynet:

'רכטר... לא נח. תחת ידיו הוציא אסופת שירים שכל אחד מהם, פנינה. העלילה מלווה את סיפור התבגרותו של בחור ישראלי מלידתו, דרך בית הספר, הצבא, מסלול ההיי-טק, משבר גיל ה-40 ושלב ההתפכחות. המוזיקה של רכטר רצה על מרחבי הסקאלה של הפסקול המקומי ומשוחחת עם זיכרון שנע במרחב הזמן בין שיריו של וילנסקי ועד לאופרת הרוק "מאמי".'[1]

14 הצגות ראשונות עלו באוקטובר בקופרודוקציה של תיאטרון הקאמרי ושל סל"ה - הסטודיו לאמנויות התיאטרון מיסודו של יורם לוינשטיין, החל מיוני 2013 יעלה המחזמר בתיאטרון אנסמבל הרצליה.

ארץ הגרביים האבודים - מחזה הילדים שכתב זיכהולץ עם שי להב עבור תיאטרון הקיבוץ. מספר על אורי, ילד שלא מסתדר עם אף אחד ובטוח שכל העולם שונא אותו – ההורים, הילדה שהוא מאוהב בה והולכת עם ילד אחר מהכיתה וגם הגרב סופרמן שלו אבדה. סבא שלו יענקל'ה מספר לו על ארץ רחוקה שאליה מגיעות כל הגרביים שנעלמו במכונת הכביסה ואם הוא יגיד את מילות הקסם הוא ימצא את הגרביים האבודים. אורי הולך בלילה למכונת הכביסה, אומר את מילות הקסם, נשאב למכונת הכביסה ומגיע לארץ הגרביים האבודים. הוא מוצא את הגרביים האבודים שלו ושל אחרים ומבין שכולם אוהבים אותו.

המחזה בבימויים של רענן פררה ומשה בן שושן עלה באפריל 2012 בפסטיבל חיפה להצגות ילדים, ומציג ברחבי הארץ מאז. במחזה משחקים אלברט כהן, נוגה רוט גור, אברי ארבל, יאיר מוסל, אור משיח, נגה מילשטיין.

כתיבה בדפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוני זיכהולץ, המשוגעת והאיש (רומן), הוצאת "סיפורי רוטשילד" (הוצאת המחבר). בעבודה.
  • שי להב ויוני זיכהולץ, ע' 17 - על פי ספרו של שי להב "לך לעזה", מפעל הוצאה לאור של מחזאות מקור, ביוזמתו ובתמיכתו של המכון למחזאות ישראלית ע"ש חנוך לוין.
  • יוני זיכהולץ, כל כאבי הפנטום, הוצאת "סיפורי רוטשילד" 2010. הוצאה מחודשת מתוכננת לדצמבר 2013

כתיבה ובימוי לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תסריטאי במאי מפיקים מידע נוסף
2012 יותר איטי מלב (90 דקות) יוני זיכהולץ וינאי גוז יוני זיכהולץ אביתר דותן, רמי דמרי, ישי מור, יעל הדסי-בכר (בהפקת חברת פרקסיס) ואגם רודברג. מפיקים נוספים: יוני זיכהולץ, ינאי גוז, עדו שצמן ובמרום הפקות פרס מיוחד על תפקיד פורץ דרך לפיני טבגר בפסטיבל הבינלאומי השביעי לקולנוע גאה, 2012
2005 אלנבי רומאנס (50 דקות) יוני זיכהולץ וינאי גוז יוני זיכהולץ וינאי גוז יוני זיכהולץ וינאי גוז השתתף בפסטיבל קולנוע ישראלי בברלין באוקטובר 2012. והוצג בפני אולמות מלאים בסינמטק תל אביב במשך 7 חודשים

משחק בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט תפקיד במאי תסריטאי מפיק
2019 אול אין יהונתן בר-אילן
2007 אח של סיזיפוס (סרט סטודנטים בן 43 דקות) ג'ונו דורי ריבקין דורי ריבקין
2004 תגובה מאוחרת (סרט קולנוע בן 95 דקות) דידי שמוליק קלדרון שמוליק קלדרון שמוליק קלדרון

משחק בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה תוכנית/סדרה ערוץ יוצר תסריטאי במאי מפיק תפקיד
2018 אוטונומיות HOT3 אורי אלון, יהונתן אינדורסקי יהונתן אינדורסקי עו"ד רוזיליו
2013 שטיסל Yes אורי אלון, יהונתן אינדורסקי אורי אלון ויהונתן אינדורסקי אלון זינגמן יונתן ארוך, דקלה ברקאי תפקיד אורח, שייע בעלה המת של אלישבע (איילת זורר)
2011-2009, 2016-רץ החברים של נאור ערוץ 10 נאור ציון נאור ציון נאור ציון יואב גרוס עונה שלישית – טראנס פאקס עומרי
2006 לא הבטחתי לך Yes, ערוץ 10 אייל דורון אייל דורון אופיר בביוף, גבי ביבליוביץ', תומר אבירם חיים שריר תפקיד אורח

כתיבה לתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה הפקה/הצגת בכורה מחזה מחזאים תיאטרון במאים מידע נוסף
2016 חשמל יוני זיכהולץ יועץ אומנותי למחזה מאת רונית נוביק ואייל גראד הבימה יעל ציטרון
חנוכה 2012 מערת החכמולוגים יוני זיכהולץ ושי להב תיאטרון תאיר והלל הפקות קלוד דדיה
אוקטובר 2012 שרוליק (אופרת רוק) טקסט: יוני זיכהולץ ושי להב; לחן: יוני רכטר 14 הצגות ראשון עלו באוקטובר בקופרודוקציה של תיאטרון הקאמרי ושל סל"ה - הסטודיו לאמנויות התיאטרון מיסודו של יורם לוינשטיין משה קפטן
2012 ארץ הגרביים האבודים יוני זיכהולץ ושי להב תיאטרון הקיבוץ רענן פררה ומשה בן שושן עלה לראשונה באפריל 2012 בפסטיבל חיפה להצגות ילדים ומציג ברחבי הארץ מאז
5 במרץ 2009 ע' 17 (עזה 17) יוני זיכהולץ ושי להב, על פי ספרו של להב "לך לעזה" תיאטרון הקאמרי נועם שמואל היה מועמד לפרס התיאטרון הישראלי עבור המחזה המקורי של השנה לשנת 2009

משחק בתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה מחזה תיאטרון מחזאי במאי תפקיד
2007 פוקר תיאטרון אנסמבל הרצליה פטריק מארבר יואב מיכאלי ג'ון
2006 שמונה בעקבות אחד תיאטרון הקיבוץ דפנה אנגל רפי ניב יהודה
2005 שד היער תיאטרון קרוב אנטון צ'כוב ניקו ניתאי פדיה
2005 סטיות מיניות בשיקגו דייוויד מאמט אלחנן שפירא
2004 מדוע התאבד בנרג'י? תיאטרון קרוב נאזים חכמת ניקו ניתאי סומדווה
2003 האי ברחוב הציפורים התיאטרון הקלאסי וחני הפקות אורי אורלב שולי כהן אלכס
2003 מחזה חלום תיאטרון המעבדה אוגוסט סטרינברג יעל קרמסקי
3 ביוני 2001 גן עדן טרום חובה תיאטרון קרוב ניקו ניתאי ניקו ניתאי בוקי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוני זיכהולץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]