יוסף דרנגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

יוסף (בים) דרנגר (28 במרץ 19054 במרץ 1974) היה צלם ישראלי. היה בין מייסדי ארגון הצלמים והמסריטים. עסק בצילומי עיתונות, תיעוד וצילומים אומנותיים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרנגר נולד בקרקוב, בשם יוליוס דרנגר, בן יהודית (יוזפינה לבית פינגר) ואליהו (אליאס), בן בכור מבין ארבעה אחים.[1] בילדותו עבר משפחתו לאוסטרבה צ'כיה. כבר בהיותו נער גילה עניין בתחום הצילום ולימד צילום מקצועי במסגרת תנועת הנוער היהודי בלאו-וייס. בבגרותו למד טכנאות שיניים בצ'כיה ועסק במקצועו זה במשך כ-40 שנה - גם לאחר שעלה לישראל. בשנת 1940 עלה לארץ ישראל באנית המעפילים "הילדה" עם רעייתו מרים ובני הזוג קבעו את ביתם בקיבוץ שריד שבעמק יזרעאל. דרנגר תיעד בצילומיו את תקופת קום המדינה, את הווי החיים בקיבוץ שריד ובעמק יזרעאל.[2] תצלומיו פורסמו בעיתונות הארצית, בספרים בישראל ומחוצה לה, בתערוכות, באלבומי צילומיו ובכרכיו של שנתון ישראל לאמנות הצילום. הוא הוזמן לעיתים קרובות לצלם עבור הקק"ל, והסוכנות היהודית.

דרנגר נפטר בשנת 1974, והובא למנוחות בבית הקברות בקיבוצו שריד .

דרנגר ערך תערוכות יחיד ונטל חלק בתערוכות קבוצתיות רבות, שבהן זכה לפרסים ולשבחים. הוא השאיר אחריו ארכיון חשוב וגדול. נוסף לכך, היה בין מייסדי ארגון הצלמים והמסריטים.

תערוכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 יצא לאור ספר תצלומים של דרנגר על ידי קיבוץ שריד ובהפקת מעבדת 'ביתמונה'. הספר מלווה בציורים של גיורא כהנא חבר קיבוץ שריד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יש לשער שהיה קשר משפחתי לשמשון דרנגר
  2. ^ קיבוץ שריד, ימים ראשונים, באתר ynet, 29 ביולי 2005
  3. ^ בית ליברמן חוגג 60 למדינה, בית ליברמן - מוזיאון לתולדות העיר נהריה