יוסי מוסטקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יוסף מוסטקי)
יוסי מוסטקי
לידה 3 בינואר 1939 (בן 85)
קהיר, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה יקיר באר שבע עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסף (יוסי) מוּסְטָקִי (Joe Moustaki; נולד ב-3 בינואר 1939) הוא מלחין וזמר ישראלי. התפרסם כמחבר אחד הלחנים לשירה של רחל המשוררת, "זמר נוגה" וכמחבר והמבצע של השיר "ים ושקיעה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוסטקי נולד בקהיר שבמצרים, בן ליוצאי קורפו (הוא קרוב משפחה רחוק של הזמר הצרפתי ז'ורז' מוסטקי). מגיל חמש למד בבית ספר קתולי "סן מארק". ב-1948, על רקע פרעות ביהודי מצרים בימי מלחמת העצמאות, נמלטה המשפחה למחנה מעבר באוסטיה שליד רומא, וכעבור חצי שנה, לאחר תום המלחמה, עלו לישראל ב-1949. בארץ נמנתה משפחתו עם 500 המשפחות הישראליות הראשונות שיישבו את באר שבע, שם שוכנו באוהל במתחם לעולים חדשים (בשטח שבו פועל היום השוק העירוני).[1] לאחר שסיים את שירותו הצבאי בנח"ל, היה חבר בקיבוץ רוחמה, ושם החל לחבר לחנים להנאתו למרות שחסר כל חינוך מוזיקלי. הוא פגש ברוחמה את המוזיקאים שמעון כהן ונחום היימן, ולאחר שאלו שמעו את נגינתו ולחניו, עודדו אותו להמשיך בתחום המוזיקלי. היימן, שעבד באותה עת עם הפרברים, הביא להם את לחנו של מוסטקי ל"זמר נוגה" והשיר התפרסם בלחן זה ב-1964.[2] לאחר נישואיו עזב את הקיבוץ, שב לבאר שבע והחל להופיע ב"מאהל השייח", מועדון הלילה של מלון נאות מדבר, שנהנה באותן שנים מפופולריות.

לאחר מלחמת ששת הימים פרסם את השיר "הם לפנינו שוב" ("בישראל של שנת שישים ושבע") ללחנו ולמילים של עמוס אטינגר. באותה השנה הלחין והקליט לראשונה ביצוע לשירה של מרים ילן-שטקליס: ואמרתי לעצב הנני, אך עקב חוסר הסכמתה של האחרונה לא הוקלט השיר כחלק מתקליט.[3]

ב-1969 ראה אור בחברת CBS תקליט אריך-נגן שלו, "באר שבע עירי" ובו השיר "ים ושקיעה" שזכה להצלחה והריקוד "באר שבע עירי" על מלים של יעקב אביצוק. ב-1975, לאחר זכייתה הראשונה באליפות של קבוצת הכדורגל העירונית, הפועל באר שבע, הקליט מוסטקי יחד עם כדורגלני הקבוצה את שיר הקבוצה שחיבר, "לי הנך תבל ומלואה". מאז ועד היום ממשיך מוסטקי להתגורר בבאר שבע ומופיע בתוכנית משיריו בה הוא מלווה את עצמו בגיטרה ומלווה שירה בציבור.

בשנת 2010 זכה מוסטקי בתואר יקיר באר שבע.[4]

בנובמבר 2012 קיבל מוסטקי פרס מפעל חיים מאיגוד אמני ישראל (אמ"י) על תרומתו לתרבות הישראלית לאורך השנים.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסי מוסטקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עודד בר-מאיר, מחפש את ותיקי באר שבע, mynet באר שבע, 31 באוגוסט 2008.
  2. ^ לחן זה הקדים את לחנו של שמואל קראוס ל"זמר נוגה", הפופולרי יותר בישראל כיום.
  3. ^ ואמרתי לעצב הנני, בביצוע יוסי מוסטקי, וידאו קליפ של השיר באתר יוטיוב, ראו הסברי מעלה הקליפ
  4. ^ עיריית באר שבע, יקיר העיר 2010, באתר עיריית באר שבע
  5. ^ עושים כבוד: 11 אמנים יקבלו אות הוקרה מיוחד, nrg מעריב, 28 באוקטובר 2012; אסף נבו, פרסי מפעל חיים לכוכבה הררי, יוסף מוסטקי וצדוק סביר, mako,‏ 28 באוקטובר 2012; יוסי גרבר ואילן דר בין הזוכים בפרס מפעל חיים של אמ"י, וואלה!, 28 באוקטובר 2012; אותות הוקרה לוותיקי אמ"י בפתח תקווה, באתר "הבמה", 28 באוקטובר 2012.