יחידה 101

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחידה 101
פרטים
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך צה"לצה"ל צה"ל
סוג יחידת קומנדו
בסיס האם בסיס סטף בהרי ירושלים
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 5 באוגוסט 1953 – ינואר 1954 (כ־21 שבועות ו־3 ימים)
נוצרה מתוך יחידה חדשה
התמזגה לתוך גדוד 890 של חטיבת הצנחנים
מקים היחידה אריאל שרון
מלחמות פעולות התגמול
פעולת קיביה
מבצע כפפות משי
נתוני היחידה
כוח אדם כ-50 לוחמים ואנשי מנהלה
פיקוד
דרגת המפקד רב-סרן  רב-סרן
מפקדים אריאל שרון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מאיר הר-ציוןאריאל שרוןמשה דייןדני מטמשה אפרוןאסף שמחוניאהרן דוידייעקב יעקברפאל איתן
לוחמים מיחידה 101 נטמעים בגדוד 890 של חטיבת הצנחנים, לאחר פעולת התגמול בכונתילה (28 באוקטובר 1955).
עומדים משמאל: סגן מאיר הר-ציון, סגן-אלוף אריאל שרון, הרמטכ"ל רב-אלוף משה דיין, סרן דני מט, סגן משה עפרון, אלוף-משנה אסף שמחוני.
כורעים משמאל: סרן אהרן דוידי, סגן יעקב יעקב, סרן רפאל איתן
אריאל שרון מודיע על פרוק היחידה ומיזוגה בגדוד הצנחנים
יחידה 101 בסיור במדבר לאורך הגבול, מאי 1954
יחידה 101. בתמונה: מאיר הר-ציון, אריאל שרון ומשה דיין
כוח מיחידה 101 בסיור בנגב, מאי 1954

יחידה 101 היתה יחידת קומנדו ישראלית, שהוקמה ב-5 באוגוסט 1953 לשם ביצוען של פעולות תגמול, כמענה לחדירות רבות של מסתננים מירדן ומרצועת עזה לישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצורך בהקמת היחידה נבע מכישלונות חוזרים ונשנים של יחידות צה"ל, מתום מלחמת העצמאות, למנוע חדירת מסתננים וכוחות סדירים של מדינות ערב, שהתנכלו לישראל. קודם לכן, פעלה יחידה 30 בשנים 1951–1952. בין השנים 1950–1953 פעלה יחידה ללא שם (כיום נקראת קדם - 101) מהגדוד הראשון של הנח"ל. עיקר פעילותה במתארי פשיטה ומארב מעבר לקווי האויב הירדני והמצרי. מפקד היחידה היה דב רובין, היחידה ביצעה עשרות רבות של פעולות שלא פורסמו (להוציא פרסום בעיתונות מעת לעת), אי הפרסום היה בהנחיית ראש הממשלה דוד בן-גוריון: להתנער מהפעולות של היחידה ולא לקחת עליהן אחריות מדינית[1]. ב-1953 לבשה ההסתננות אופי מאורגן והייתה כרוכה במקרים רבים בפגיעות בנפש. היחידה הוקמה על אף התנגדותו של ראש אג"ם באותה עת, אלוף משה דיין. לכן, הפקודה הכתובה להקמתה ניתנה בעוד דיין שוהה בחו"ל. איש מפתח בהקמת היחידה היה מפקד חטיבה 16 הירושלמית, אלוף-משנה מישאל שחם, שהיה מקורב לדוד בן-גוריון, אך הוגה הרעיון היה אריאל שרון (לימים שר הביטחון וראש ממשלת ישראל)[2]. כמקימה וכמפקדה מונה רס"ן אריאל שרון, שפיקד על סיירת גולני והוצב בחטיבת ירושלים[3]. שרון נקרא להקמה מלימודיו באוניברסיטה העברית. סגנו בפיקוד על היחידה, ושותפו להקמת היחידה, היה שלמה באום, איש מושב כפר יחזקאל שהוחזר מיחידות המילואים. הפעולה הראשונה נערכה עוד לפני הקמת היחידה באופן רשמי והיא זו שהביאה להקמתה[2]. שרון גייס כמה מחבריו: באום, יצחק בן מנחם "גוליבר", יהודה דיין, יוסף סעדיה, יורם לביא, וכן את האחים עוזי ויהודה פיאמנטה מחטיבה 16, לפעולה בנבי סמואל לשם פגיעה ברוצח מוסטפא סמואלי - אחרי שהוא ואנשיו רצחו שני שומרים במושב אבן ספיר וכן פרצו למחנה חטיבה 16, הרגו שני זקיפים, צבי אדלר ומשה סעדי, וגנבו משם תת-מקלעים סטן. הפעולה בנבי סמואל נכשלה לאחר שהחוליה לא הצליחה לפרוץ לביתו של סמואלי שכלל לא שהה בו באותה עת.

יחידה 101 נקראה על שם יחידת גרילה שהקים הקצין הבריטי אורד צ'ארלס וינגייט באתיופיה ובאריתריאה[4].

היחידה ביצעה מספר רב של סיורים מעבר לגבול, ופעולות רבות של פשיטות ומארבים, רובן כנגד מטרות אזרחיות. מן הגדולות שבפעולות הייתה הפשיטה על מחנה הפליטים אל-בורייג' שברצועת עזה. פעולה אחרת הייתה הפשיטה לחברון[5] במבצע כפפות משי ב-21 בדצמבר 1953, בה הוביל מאיר הר-ציון כוח קטן בפשיטה רגלית, מרחק של ארבעים ושניים קילומטרים הלוך ושוב בציר הררי[6], ללב העיר חברון, בליל שלג קר ורטוב בדצמבר 1953, פשיטה שנחשבת לאחת הקשות והמסובכות בתולדות צה"ל[7]. הפעולה הנודעת ביותר של יחידה 101 היא פעולת קיביה (14 באוקטובר 1953): לאחר שמסתננים רצחו אשה ושני ילדיה ביהוד, קיבלו שר הביטחון דוד בן-גוריון והרמטכ"ל מרדכי מקלף החלטה לביצוע פעולת תגמול. בפיקוד המרכז הכינו פקודת מבצע תקיפה מיוחדת, שביצועה הוטל על יחידה 101, כנגד הכפר ממנו יצאו המסתננים. ההנחיה כללה את פיצוצם של כ-45 מבתי הכפר קיביה שבשומרון ופגיעה קשה בתושבים. בפעולה זו, שעליה פיקד אריאל שרון, נהרגו עשרות מתושבי הכפר (ההערכות נעות בין 42 ל-69 איש) ששהו בבתים בזמן הפיצוץ. בתגובה לגינוי העולמי להריגת חפים מפשע, ניסתה ישראל להתנער מאחריות לפעולה בטענה שאת הפעולה ביצעו אזרחים נזעמים (בן-גוריון הודיע כי בליל הפעולה לא נעדרה שום יחידה מבסיסה)[8][4]. ההסבר שניתן על ידי אריאל שרון היה כי הכוח שפוצץ בתים בכפר לא ידע שבתוכם הסתתרו אזרחים.

פעולת קיביה, ופעולות נוספות של היחידה, עוררו ויכוח על מידת מוסריותן. ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, צידד במדיניות של "יד חזקה" כלפי הערבים, ובהתנהגותו נתן גיבוי לפעולותיה של היחידה.

לוחמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחידה מנתה כחמישים לוחמים ואנשי מנהלה.

חלק ניכר מהלוחמים באו מקיבוצים ומושבים (בעיקר מעמק יזרעאל ומהשרון) על בסיס היכרות אישית בינם ובין לוחמים אחרים. מחנה היחידה היה בסמוך לחורבות הכפרים סטף וח'ירבת אל-לוז בהר איתן שבהרי ירושלים. כיום נמצא באתר המחנה חניון לילה של קק"ל. האימונים כללו סיורים וניווט למרחקים ארוכים, והודגשה שליטה בתפעול הנשק. המשמעת ביחידה הייתה רחוקה מצבאית: החיילים הסתובבו ברובם בבגדים אזרחיים וללא יחס לדרגות או סולם פיקודי. הערכים המובילים ביחידה היו דבקות במטרה, אחוות לוחמים, העזה וביצוע מושלם של משימות.

רשימה חלקית של הלוחמים ביחידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך ההתמזגות עם הצנחנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1953 עברו אנשי היחידה קורס צניחה[12], ובחודש ינואר 1954, חמישה חודשים לאחר הקמתה, מוזגה יחידה 101 לגדוד 890 של חטיבת הצנחנים. שרון מונה למפקד הגדוד ומאיר הר-ציון הקים את מחלקת הסיור של הגדוד (לימים סיירת צנחנים). הדבר אפשר להנחיל ולמסד את הערכים והסטנדרטים שפותחו ביחידה הקטנה לצנחנים ומשם לשאר הצבא.

לאחר הביטול[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידה 101 היוותה השראה להקמת סיירת מטכ"ל. בחטיבת הצנחנים גדוד פתן אימץ את המספר 101 כמספר יחידתו ונקרא על-כן "גדוד 101" ע"ש יחידה 101.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יחידה 101 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יחידת הנח"ל המובחרת שההיסטוריה שכחה, באתר Israel Defense, ‏2020-03-09
  2. ^ 1 2 אילן כפיר, צה"ל בחילו- צנחנים (חי"ר מוצנח)/ אנציקלופדיה לצבא וביטחון, עמ' 31–32, רביבים הוצאה לאור- מהדורת ספריית מעריב, 1981
  3. ^ יחידה 101: המהפכה שחילצה את צה"ל, באתר מידה, ‏2014-04-02
  4. ^ 1 2 אילאיל באום, הרוח הגדולה של אבא, "ידיעות ירושלים", 1.5.2009.
  5. ^ מאיר הר-ציון, פרקי יומן, עמ' 173-169.
  6. ^ מבצע כפפות משי, תיאור ומפה באתר הצנחנים בעשור הראשון.
  7. ^ אורי מילשטיין, המהפכה שנכשלה, מקור ראשון, ‏ 05.09.2003.
  8. ^ רפי מן, "לכל הפחות, להדליף", באתר העין השביעית, 12 באוקטובר 2010
  9. ^ עיטור העוז שהוענק למאיר הר ציון, באתר "בעוז רוחם" של צה"ל
  10. ^ עיטור העוז שהוענק ליצחק ג'יבלי, באתר "בעוז רוחם" של צה"ל
  11. ^ מתן צורי, ישראל מושקוביץ, הלוחם הנועז מיחידת הקומנדו המיתולוגית הלך לעולמו: "אישיות יוצאת דופן", באתר ynet, 2 באוגוסט 2022
  12. ^ הצנחנים בשנת 1953, באתר הצנחנים בעשור הראשון.
  13. ^ סיגל בן דוד, ‏היחידה שהוקמה לביצוע פעולות תגמול ונחרתה בזיכרון הקולקטיבי, באתר מעריב אונליין, 11 בפברואר 2021