יסמין (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יסמין
אלבום אולפן מאת אריק איינשטיין
יצא לאור נובמבר 1972
הוקלט ספטמבר 1972
סוגה רוק
אורך 39:04
חברת תקליטים פונוקול
הפקה צבי שיסל
כרונולוגיית אלבומים של אריק איינשטיין
בדשא אצל אביגדור
(1971)
יסמין
(1972)
ארץ ישראל הישנה והטובה
(1973)

יסמין הוא אלבום הסולו השמיני של הזמר הישראלי אריק איינשטיין, שיצא בנובמבר 1972.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 1972 הייתה מהשנים היותר פוריות של איינשטיין; בשנה זו השתתף בסרטו של אורי זוהר "מציצים" (התצלום על גבי עטיפת האלבום צולם בעת הצילומים לסרט) ובתוכניות הטלוויזיה "לול", וכן הקליט שירים חדשים.

אחרי מספר שיתופי פעולה פוריים בין איינשטיין לבין המוזיקאים הצעירים שלום חנוך ומיקי גבריאלוב, ששהו באותה התקופה בבריטניה בניסיון להגיע להצלחה בינלאומית, נותר איינשטיין ללא שותף מוזיקלי, עובדה הניכרת היטב באלבום "יסמין". עם זאת, באלבום "יסמין" החל שיתוף הפעולה הפורה בין איינשטיין למוזיקאי שם טוב לוי, שהלחין שניים משירי האלבום. שניהם הפכו עם השנים לקלאסיקות ישראליות: "שיר של אחרי מלחמה" ו"דון קישוט" (שיר שמשוער שנכתב על אייבי נתן ומאבקו למען השגת שלום, בהשראת הדמות הספרותית הידועה דון קישוט). שלום חנוך הלחין את השיר "כמה טוב שבאת הביתה" (לעיבוד של יצחק קלפטר) ו"ברלה צא" (שהוקלט בגרסה אינסטרומנטלית שנתיים קודם לכן ומופיע כשיר הנושא באלבום "שבלול"). מיקי גבריאלוב הלחין את השיר "אמא אדמה".

איינשטיין שר באלבום גירסות כיסוי לשיר "יצאנו אט" ולשלושה שירים באנגלית: "I Need You To Turn To" של אלטון ג'ון, "Reason To Believe" של טים הרדין, ו-"Here, There and Everywhere" של הביטלס. איינשטיין עצמו כתב את המילים לשירים "ברלה צא" ו"שיר של אחרי מלחמה".

מרבית שירי האלבום הוקלטו באולפני קולינור, למעט הביצוע ל"יצאנו אט", שהוקלט באולפני "קול ישראל" בבית המורה בתל אביב. בהקלטות האלבום השתתפו בין היתר שמוליק בודגוב, אלי מגן, שם טוב לוי, אלונה טוראל, מורטון קם וכן להקת הצ'רצ'ילים החדשים.

את עטיפת האלבום עיצב הגרפיקאי דוד טרטקובר, עם צילום מאת אלונה איינשטיין. תמונה נוספת בעטיפת האלבום מציגה את איינשטיין כדון קישוט, בעת צילומי הקליפ לשיר "אני ואתה" עבור התוכנית "לול".

את האלבום חותם המערכון "חידון התנ"ך" מתוך התוכנית "לול", שכתבו איינשטיין ואורי זוהר ומתאר את חידון התנ"ך המסורתי המתקיים ביום העצמאות, ובו משתתפים נציגים ממדינות שונות, כשאת תפקיד המתחרים משחק איינשטיין ואת תפקיד המתורגמן משחק זוהר. לצדם השתתפו במערכון דורי בן זאב כשדרן ואורי גרוס כשופט.

האלבום נקרא על שם בתו של איינשטיין שנולדה ב-1971.

רצועות האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שםמיליםלחן משך
1. כמה טוב שבאת הביתה יענקל'ה רוטבליטשלום חנוך 4:18
2. I Need You To Turn To ברני טופיןאלטון ג'ון 2:57
3. דון קישוט יהונתן גפןשם טוב לוי 3:31
4. Reason To Believe טים הרדיןטים הרדין 2:54
5. ברלה צא אריק איינשטייןשלום חנוך 3:51
6. יצאנו אט חיים חפרדוד זהבי 2:32
7. שיר של אחרי מלחמה אריק איינשטייןשם טוב לוי 3:43
8. אמא אדמה יענקל'ה רוטבליטמיקי גבריאלוב 3:38
9. Here, There and Everywhere ג'ון לנון ופול מקרטניג'ון לנון ופול מקרטני 2:12
10. מערכון: חידון התנ"ך אריק איינשטיין ואורי זוהר  9:28
משך כולל:
39:04

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]