יעל דקלבאום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יעל דקלבאום
יעל דקלבאום, 2015
יעל דקלבאום, 2015
יעל דקלבאום, 2015
לידה 7 ביולי 1979 (בת 44)
ירושלים, ישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995
עיסוק זמרת
סוגה אינדירוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים התו השמיני
https://www.yaeldeckelbaum.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יעל דקלבאום (נולדה ב־7 ביולי 1979) היא זמרת, מוזיקאית ומלחינה ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דקלבאום נולדה ב-1979 בירושלים. אביה, ד"ר דייוויד דקלבאום, עלה לארץ מקנדה והיה רופא שיניים ונגן בנג'ו בהרכב המקורי של להקת הפונדקאים. אמה, מרגלית, עבדה כעובדת סוציאלית[1].

כשהייתה בת שש התגרשו הוריה ולדקלבאום יש שני אחים גדולים ושתי אחיות למחצה שנולדו לאביה מנישואיו השניים[1]. את ילדותה חילקה בין מגורים במושב עמינדב ובקנדה.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעתה הראשונה מול קהל גדול התקיימה בגיל 9 בפסטיבל סולם יעקב בתור אורחת בלהקת "הפונדקאים" של אביה[1]. בילדותה שמעה מוזיקת פולקלור אנגלוסקסית מכל העולם בהשפעת אביה והופיעה על במות בישראל. בשנת 1995, זכתה בתחרות כישרונות צעירים, שבה הופיעה עם יונתן לוי מלהקת איזבו ושאול עשת. יחד עם לוי ועשת וכן עם ניר מנצור, הקימה את להקתה The Palmtrees ("הדקלים"). בהמשך דרכה הופיעה במועדונים כשהיא מבצעת קאברים לשירים של ג'ניס ג'ופלין, ג'וני מיטשל ואחרים.

בשנת 1999 השתתפה דקלבאום בהרכב של התזמורת הפילהרמונית בקונצרט הוקרה לביטלס, בהשתתפות ג'ורג' מרטין. באחת ההופעות פגשה את שלמה ארצי ומאוחר יותר שיתפה איתו פעולה באלבום "אהבתיהם", שבמסגרתו הקליטו דקלבאום וארצי בדואט גרסה מחודשת לשירו של ארצי "לא יודע מה עובר לך בראש".

בשנת 1997 בכניסה למבחנים ללהקה הצבאית פגשה את דנה עדיני והן נשארו חברות לאורך השירות הצבאי ואחריו. מאוחר יותר, ב-2004 הכירו השתיים את קרולינה, ויחד הן הקימו את הלהקה "הבנות נחמה". הלהקה החלה את דרכה בהופעה במועדון "ג'ה-פן" התל אביבי במסגרת "ערב יצירה נשית". באמצע שנת 2007 הוציאה הלהקה את אלבום הבכורה, "הבנות נחמה". דקלבאום כתבה והלחינה חמישה שירים באלבום, חלקם עם אמנים נוספים. עם "הבנות נחמה" יצאה דקלבאום למסע הופעות בחו"ל.

בשנת 2008 לקחה חלק בפרויקט עבודה עברית, בו הקליטה ביצוע מחודש לשיר "פמלה" שכתבה זמירה חן והלחין בועז שרעבי. בשנה זו גם שיחקה בתפקיד משני בסרטו של יאיר הוכנר "אנטארקטיקה".

בשנת 2009 הוציאה את אלבום הבכורה שלה, "Ground Zero", שכל שיריו באנגלית. דקלבאום כתבה והלחינה את כל עשרת השירים באלבום, ביניהם השיר "Alice", שאותו כתבה כשהייתה בת 17, בהשראת הספר עליסה בארץ הפלאות. מהאלבום יצאו הסינגלים "Hundred Percent Light" ו-Alice. השירים Mystical Morning, Ground Zero ו-Alice הופיעו כבר בגרסאות מוקדמות באלבום הבכורה שהקליטה עם להקתה The Palmtrees בשנת 2004. שניים משירי האלבום - Alice ו-Hundred Percent Light מופיעים בפסקול סדרת הטלוויזיה האמריקאית "ישנן בנות". בעונה השישית של הסדרה, נכנס גם השיר Lovers, מאלבומן של הבנות נחמה, שגם אותו כתבה והלחינה.

באפריל 2010 השתתפה דקלבאום בפסטיבל "Out in Israel" בסן פרנסיסקו בארצות הברית לצידם של אמנים ישראלים נוספים. הפסטיבל הוא הראשון של תרבות ישראלית גאה בחו"ל ובחסות משרד החוץ הישראלי.[2]

בחודש מאי 2011 סיימה להקליט את אלבומה השני, "שמחה ועצב". במקור תוכננו שירי האלבום להיות באנגלית ובעברית ולכלול הופעות עם אמנים אורחים, אך לאחר שאביה נפטר החליטה דקלבאום ששירי האלבום יהיו בעברית בלבד. האלבום יצא לאור לחנויות ב-12 בינואר 2012. לדברי דקלבאום, האלבום אישי וישראלי יותר מהאלבום הקודם:

כל תהליך יצירת האלבום הזה, משלב כתיבת השירים ועד לשלב ההקלטות, היה עבורי מסע טבעי ומדוייק של חזרה והתחברות למקום נושן מעליו פסחתי במשך רוב חיי. בקעו מתוכי געגועים לבית, למשפחתיות, לארץ ישראל שהייתה פה פעם, לצלילים והריחות של ילדותי. האלבום הזה עבורי מהווה שיבה לכל אותם מקומות נשכחים.[3]

במקביל להופעות ההשקה של האלבום, התחילה להופיע בשיתוף פעולה עם להקת משינה בסדרת ההופעות האקוסטיות שלהם ברחבי ישראל.

ביוני 2012 הופיעה עם רונה קינן ותמר אייזנמן בפסטיבל לסבי באי לסבוס ביוון.[4]

בשנת 2013 הלחינה את הטקסט "וינסנט" של צרויה להב עבור מירי מסיקה שראה אור באלבומה "מלך". בנוסף, במהלך שנה זו השתתפה שוב בפרויקט המוזיקלי עבודה עברית, וביצעה דואט עם קורין אלאל לשיר "הלב פועם" של אהובה עוזרי. בשיתוף פעולה נוסף בפרויקט עבודה עברית בשנת 2014 ביצעה את "שיר מגרש את החושך" של חוה אלברשטיין.

ביולי 2014 העלתה דקלבאום פרויקט מימון המונים עבור אלבומה השלישי, "אנוש", באתר הדסטארט. האלבום השלישי הופק על ידי יוסי פיין ויצא לאור במרץ 2015.

בספטמבר 2015 יזמה דקלבאום ביחד עם דפני ליף, מובילת המחאה החברתית של שנת 2011, פרויקט בשם "הדרך הביתה", פרויקט חברתי - מוזיקלי שנדד ברחבי ישראלי במשך 45 ימים.[5]

דקלבאום כתבה את השיר "תפילת האמהות" לקראת "צעדת התקווה" של תנועת "נשים עושות שלום" באוקטובר 2016. מאז מלווה השיר את הפעולות והצעדות שמארגנת התנועה.[6][7]

בשנת 2020 שחררה לרגל יום האישה הבינלאומי את השיר Women Of The World Unite שכתבה באנגלית והלחינה עם אדם בן אמיתי.[8]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הבנות נחמה

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן בשיתוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 2012–2016 הייתה דקלבאום בזוגיות עם ליאת אביב.[9] לדבריה מעולם לא הייתה בארון ולכן לא ראתה צורך לצאת ממנו.[9]

בגיל 25 אובחנה דקלבאום עם מאניה דפרסיה ואושפזה בבית החולים הפסיכיאטרי כפר שאול והייתה מטופלת במשך חצי שנה בתרופות פסיכיאטריות[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 דינה חלוץ, הזמרת יעל דקלבאום: "אני מתמודדת עם מאניה דיפרסיה יותר מ-20 שנה", באתר ynet, 15 במרץ 2022
  2. ^ אייל דץ‏, פסטיבל גאווה ישראלית מתקיים בסן פרנסיסקו, באתר וואלה!‏, 12 באפריל 2010
  3. ^ חדש על המדף: יעל דקלבאום באלבום שני - "שמחה ועצב", באתר חדשות המוסיקה, 09 בינואר 2012
  4. ^ רונה קינן, תמר אייזנמן ויעל דקלבאום, ישנן בנות: קינן, אייזנמן ודקלבאום נסעו ללסבוס, באתר ynet, 8 ביוני 2012
  5. ^ רחלי מלק בודה, מקור ראשון, מחאה חברתית אאוט: הפנטזיה החדשה של ליף, באתר nrg‏, 27 באוגוסט 2015
    דפנה יעקובוס-רנצר, עכבר העיר אונליין, אהבת חינם: מה הוליד המסע ההרפתקני של דפני ליף ויעל דקלבאום?, באתר הארץ, 4 בדצמבר 2015
    רעי קציר, שינוי כיוון, ‏09 באוקטובר 2015
  6. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, יעל דקלבאום, נושאת תפילה ויראלית, באתר הארץ, 20 באפריל 2017
  7. ^ אייל מלובן, ‏דרך ארוכה: התפילה של יעל דקלבאום דרך המסע עם דפני ליף, באתר מעריב אונליין, 7 בדצמבר 2016
  8. ^ אילן שאול, ‏יעל דקלבאום: "הקורונה גורמת להבין שיש כוחות חזקים ולנו אין שליטה", באתר מעריב אונליין, 16 במרץ 2020
  9. ^ 1 2 שי להב, ‏ראש גרוב: יעל דקלבאום מציגה את מלחמת הקיום של המוזיקאי הישראלי, באתר מעריב אונליין, 2 במאי 2015