יצחק לוי (פעיל ציוני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יצחק לוי בצילום משנת 1909
הקמת תלפיות. מימין לשמאל: יצחק לוי, אליעזר בן-יהודה, איש לא ידוע בשם גורדון ודוד ילין

יצחק לוי (1866 – אפריל 1950) היה אגרונום ופעיל ציוני, ממנהיגי יהדות ספרד ומנהיגם באספת הנבחרים הראשונה, מראשי יק"א, שניהל את מושבות יק"א בארץ ישראל עד המאה ה-20 ועסק ברכישת קרקעות וביישובן. ב-1903 היה מעורב ברכישת קרקעות באל עריש ויישובן ביהודים, על פי תוכנית אל עריש שהגה הרצל, אך נגנזה עם מותו בשנת 1904. ממייסדי שכונת תלפיות בירושלים וממייסדי רמת הדר.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק ומטילדה לוי, עם ילדיהם אמה ואברהם, 1911
יצחק ומטילדה לוי, עם ילדיהם אמה ואברהם, 1911

נולד באיסטנבול, האימפריה העות'מאנית. למד חקלאות בגרמניה, וקיבל תואר דוקטור.

בראשית המאה ה-20 מונה למנהל הסניף הירושלמי של בנק אפ"ק, ושימש כנשיא ההתאחדות העולמית של היהודים הספרדים בין השנים 1913–1917. כן היה חבר באגודת "בני ברית". פעל עם אהרן אייזנברג בניסיון לרכוש קרקעות בארץ ישראל וסייע לו בייסוד אגודת נטעים.

לוי היה מיוזמיה וממקימיה של שכונת תלפיות בירושלים, ואף הקים בה את הבית הראשון, השוכן כיום ברחוב עין גדי 4. שולמית לסקוב (לאין), מתושבות השכונה, סיפרה כי:

"לוי היה מן הבולטים שבמנהיגי העדה הספרדית. הוא יזם את הקמתה של תלפיות ושימש כראש הוועד. הופעתו הייתה מרשימה מאד, דומה מעט לנהרו ההודי בפניו השחומים והסגופים, המעוטרים שיער לבן כשלג. ככל אנשי השכונה, שימש האוטובוס גם לו כרכב, וכאן היה מרבה לשוחח עם הנוסעים בלשונות רבות, כולל ערבית."

"עת-מול", גיליון 57, ירושלים 1982

לוי התגורר בשכונת תלפיות עד 1938, אז עבר להתגורר במשק שהקים במושבה רמת הדר (כיום שכונה בהוד השרון), שהיה בין מייסדיה ביחד עם משפחתו.

אשתו מוד (מטילדה) לבית הארשר הייתה שנים רבות מנהלת בית הספר לבנות "אליאנס" בירושלים.

לזוג הייתה בת, אמילי, שנולדה ב-1905 ונהרגה ב-1916 בצרפת, ושני בנים: אברהם-לאופולד, נולד ב-1908, למד חקלאות במונפליה שבצרפת והיה לפרדסן בשרון. הוא התנדב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, הוצב כנהג בחיל האוויר ונהרג בקרב בטוברוק ב-1941. הוא נקבר במצרים.

ריצ'רד-סימון לוי הארשר נולד ב-1917, סיים את בית הספר מקוה ישראל ולמד חקלאות ברדינג-אנגליה. התנדב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה והיה הארץ ישראלי הראשון שסיים קורס טיס. שירת בטייסת 230 כטייס וכמפקד בדרום-מזרח אסיה. ריצ'רד נהרג באוקטובר 1945 בשעה שמטוס הסנדרלנד (אנ') שהטיס התרסק לצלע הר בדרום מלאיה וכל 7 אנשי הצוות ו-15 שבויים משוחררים שהיו על המטוס, נהרגו. הוא נקבר בסינגפור.

יצחק לוי נפטר ב-1950, ומטילדה אשתו ב-1956, והם קבורים בקריית שאול כששמות ילדיהם נחקקו על מצבותיהם.[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יצחק לוי, ד"ר יצחק לוי - האיש ופועלו: מראשית עלייתו ארצה עד תחילת מלחמת העולם הראשונה, ירושלים: המכון ליהדות זמננו – האוניברסיטה העברית, 1984.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יצחק לוי בוויקישיתוף

מפרי עטו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יצחק לוי באתר GRAVEZ