כיכר אנטין

כיכר אנטין
Entinsquare
כיכר אנטין. ממול - הגלריה האוניברסיטאית, משמאל - בניין אגודת הסטודנטים
כיכר אנטין. ממול - הגלריה האוניברסיטאית, משמאל - בניין אגודת הסטודנטים
כיכר אנטין. ממול - הגלריה האוניברסיטאית, משמאל - בניין אגודת הסטודנטים
מידע כללי
על שם סאלי ולסטר אנטין, תורמים
הקמה
תקופת הבנייה ?–1992
מיקום
מדינה ישראל
עיר תל אביב
רובע 1
שכונה אוניברסיטת תל אביב
רחובות מסתעפים שדרות הנרי גילרד, רחוב חיים לבנון (רחוב האוניברסיטה לשעבר), רחוב אלברט איינשטיין
אתרים מרכז הסטודנטים, הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר
קואורדינטות 32°06′48″N 34°48′06″E / 32.11333333°N 34.80166667°E / 32.11333333; 34.80166667
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כיכר אֶנטין היא רחבה הנמצאת בסמוך לשער 7 של אוניברסיטת תל אביב, ושקרויה על שם זוג הנדבנים היהודים אמריקאים סאלי ולסטר אנטין (Entin).

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכיכר נמצאת בצידה המערבי של האוניברסיטה, ונבנתה על שטח האוניברסיטה אך מחוץ לגדר המקיפה אותה, וזאת על מנת לקשר בין האוניברסיטה לסביבתה וליצור אזור משותף שבו יוכל הציבור להשתתף בפעילות. הכיכר והמבנים שלצידה תוכננו על ידי האדריכל משה עצמון. הרחבה נמצאת ברחוב חיים לבנון, במקום המפגש שלו עם קצהו המזרחי של רחוב איינשטיין, ברמת אביב.

בשונה ממרבית שעריה של האוניברסיטה, המאפשרים כניסה ויציאה ברגל וברכב, שער 7 מאפשר כניסה ויציאה רגלית בלבד, לאחר מעבר בכיכר. שער זה הוא הכניסה הקרובה ביותר לבניין רקנאטי (של הפקולטה לניהול), והוא מהווה כניסה נוחה גם לבניין בית הספר למוזיקה, לבניין גילמן (של הפקולטה למדעי הרוח), לבניין מקסיקו (של הפקולטה לאמנות), ולבניין הספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי.

הרעיון של כיכר אנטין להפגיש בין העיר לבין האוניברסיטה מתממש בייעודה להכיל פעילויות תרבות וחברה. היא מכילה טרסות מושבים לצפייה, רחבות לפעילויות שונות, קולונדה מוצללת למעבר הולכי הרגל, וקוביות בטון לנואמי רחוב. המרצפות מעוטרות בציטטות מהגותם ומחקרם של גדולי החוקרים בעולם ואנשי רוח רבים, בהם אריסטו, חיים נחמן ביאליק, אייזק ניוטון ואחרים. הרעיון של המפגש בין התרבות הממוסדת לבין תרבות הרחוב, שבוצע בהצלחה מרובה במוזיאון פומפידו שבפריז, קיבל כאן פרפרזה מוקטנת במפגש שבין הגלריה לאמנות, האקדמיה למוזיקה, והרחבה שלצידם.

הכיכר נחנכה במאי 1992. באותה עת נולד לסאלי וללסטר אנטין נין ראשון. בצידה הדרום-מערבי של הכיכר ניטע עץ זית על שמו של הנין - ג'רד אנטין לנר. פרס רכטר לאדריכלות הוענק ב-1992 לאדריכל על תכנון הכיכר.

בצידה הצפוני של הכיכר קיימת חזית מסחרית. הכניסה לחנויות אלה אינה כרוכה בכניסה לאוניברסיטה. לבניין מיטשל של אגודת הסטודנטים ולגלריה לאמנות האוניברסיטאית הסמוכה אליו, הנמצאים אף הם בשולי הרחבה, ניתן להגיע רק לאחר כניסה בשערי האוניברסיטה.

אוניברסיטת תל אביב אינה מאפשרת פעילות פוליטית בתחומה, ועל כן פעילות שכזו וכן הפגנות של סטודנטים נעשות בכיכר (אף שגם לצורך זה נדרש אישור האוניברסיטה כי הכיכר נמצאת בשטחה). במהלך מאבק הסטודנטים להורדת שכר הלימוד ב-1998 הוקם בכיכר אוהל מחאה, בו נערכו 'שיעורים' אלטרנטיביים ומפגשים עם אנשי רוח.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר אנטין בוויקישיתוף
  • מרצפות כיכר אנטין באתר מכסי ביוב (ואחרים) האולטימטיבי (באנגלית)