כל התורה על רגל אחת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כל התורה על רגל אחת הוא ביטוי יהודי המבוסס על אגדה המובאת בתלמוד. באגדה מבקש גוי שיגיירו אותו בלימוד כל התורה בעודו עומד על רגל אחת. משמעות הביטוי במקורו היא התייחסות לאדם המבקש להקיף תחום ידע שלם בזמן מועט. כיום משמש הביטוי לעיתים (בדרך כלל בקיצור: "על רגל אחת") גם במשמעות נייטרלית: עיקרי הדברים בקצרה, מבלי לפרט.

מקור הפתגם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתלמוד בבלי, מסכת שבת, דף ל"א, עמוד א', מסופר:

ושוב מעשה בגוי אחד שבא לפני שמאי. אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו [שמאי] באמת הבניין שבידו.
בא לפני הלל. גייריה [=גייר אותו]. אמר ליה: דעלך סני, לחברך לא תעביד, ואידך – פירושא הוא; זיל גמור! [=אמר לו: מה ששנוא עליך, לא תעשה לחברך, והשאר – רק פירוש; לך ולמד!]

הפירוש המקובל מציג את המתגייר באור חיובי ומבאר כי רצה לדעת מה היא המצווה החשובה ביותר, שעליה אפשר להעמיד את התורה כולה. לכן שמאי דחפו באמת בניין, כדי ללמדו שכמו שבניין לא נבנה על עמוד אחד, כך התורה לא יכולה לעמוד על מצווה אחת. בפירוש רש"י מובאים שני הסברים לדבריו של הלל: הראשון, שהכלל "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך" כולל את רוב מצוות התורה, בהן כל מצוות שבין אדם לחברו וגם מצוות רבות שבין אדם למקום. הפירוש השני והעיקרי לפי רש"י הוא שה' הוא רעו ואוהבו של האדם, כמו שכתוב ”רֵעֲךָ וְרֵעַ אָבִיךָ אַל תַּעֲזֹב”[1] ומפורש שמדובר על הקדוש ברוך הוא, לפיכך משמעות הכלל היא "אל תעבור על רצונו כמו ששנוא עליך שעוברים על רצונך".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.