כפר הנוער מנוף

כפר הנוער מנוף
כפר נוער
תקופת הפעילות 1958–הווה (כ־66 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 32°56′16″N 35°05′19″E / 32.93777778°N 35.08875°E / 32.93777778; 35.08875
www.kfar-manof.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבנה המצודה העות'מאני המשופץ בכפר הנוער מנוף
מבנה החאן בכפר הנוער מנוף
מבנה אמת המים העתיקה בכפר הנוער מנוף

כפר הנוער מנוף הוא כפר נוער הממוקם סמוך לעיר עכו, ומיועד לבני נוער שנפלטו ממסגרת בית ספר תיכון רגילה.[1] מטרת כפר הנוער מנוף היא לטפל בבני נוער שנשרו ממערכות הלימודים הפורמליות, לפתח את כישוריהם האישיים, החברתיים והלימודיים ולהחזיר אותם למרכז החברה עם כוחות וידע שיאפשרו השתלבות שוויונית בחברה הישראלית, בתחומי ההשכלה העיונית, המקצועית, החברתית, האישית והתעסוקתית.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמותת "מנוף" הוקמה בשנת 1975 על ידי קרן רוטשילד ופרופ' חיים אדלר, מנהל המכון לטיפוח בחינוך באוניברסיטה העברית. תחילה פעלה מנוף כעמותה ציבורית, ובהמשך ועד היום מודרך על ידי המנהל לחינוך התיישבותי של משרד החינוך.

כפר הנוער הוקם בשנת 1988 תוך שימוש במבנים של בית הספר החקלאי "יד נתן", שנסגר באותה שנה ("יד נתן" הוקם בסוף שנות ה-50 על שם נתן פיאט, מנהל בית הספר החקלאי כדורי).

במתחם הכפר מצויים מבנים עתיקים שונים. במקום זה ריכז נפוליאון את חילותיו בעת המצור על עכו ב-1799. במפת ז'אקוטן משנת 1799 מופיע מקום קבורה באזור. המהנדס ב. דיכטר, חוקר העיר עכו, מצא באזור מספר קברים נטושים, אשר לא דמו לקברים מוסלמים. הקברים היו ללא זיהוי במטרה למנוע חבלה. במקום היה קבר בולט, והמסורת המוסלמית שהשתמרה במקום זיהתה את המקום כקבר השייך "קאפארי". באישור אגף העתיקות והמוזיאונים ומשרד הבריאות הממשלתי ובנוכחות נציגי צרפת הוסרה המצבה מהקבר, והתגלה בו שלד ללא רגל וללא זרוע. ממשלת צרפת הציבה במקום אנדרטה המנציחה את הגנרל הצרפתי לואי מארי דה קאפארלי. המצבה היא במתחם המשק החקלאי של כפר הנוער.[3]

מבנה עתיק נוסף בכפר הוא קטע מאמת המים העתיקה של עכו - אמת סולימאן פחה, על שם שליט עכו בתקופת בניית אמה פתוחה זו (1814). בנוסף, קיים במקום חאן טורקי עתיק.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל מנוף מגיעים בני נוער בסיכון, בגילאי 15–17, שנשרו ממסגרות חינוכיות פורמליות; חלק מבני הנוער מגיעים מרקע משפחתי וסביבתי מורכב, או שנחשפו לעבריינות, אלימות, שימוש בסמים, ועוד, דבר שהביא להשפעות רגשיות משמעותיות.[4] בני הנוער מאותרים על ידי עובדים סוציאליים ולשכות המחלקה לשירותים חברתיים ברחבי הארץ, או על ידי המנהל לחינוך התיישבותי. כשליש מבני הנוער מגיעים בעקבות צו בית משפט ומלווים על ידי קציני מבחן ועובדים סוציאליים.[4]

כיום (2016) לומדים וגרים במנוף כ-160 חניכים וחניכות, בכיתות י'-י"ב. חלקם מסיימים את בית הספר עם תעודת בגרות מלאה.[4]

תוכנית חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת התוכנית החינוכית במנוף היא לתת לחניכים תחושת הערכה עצמית ומסוגלות עצמית, ויכולת להגיע להישגים בתחומי ההשכלה, רכישת מקצוע, והתנהגות חברתית.

התוכנית מתקיימת במסגרת פנימייתית, ובה שש פנימיות (שתיים לכל שכבת גיל). צוות כל פנימייה כולל שלושה מדריכים, אם בית, עובד סוציאלי, ורכז פנימייה. בכל פנימייה שייכים החניכים לקבוצות קטנות של 10–12 חניכים, ומודגש הקשר האישי והקרוב בין כל חניך למדריך שלו. בנוסף, כל חניך משתתף בפסיכותרפיה עם פסיכולוג או מטפל באמנויות, חלק מהחניכים פעילים גם בטיפול קבוצתי, והמטפלים מעורבים בצוותים מקצועיים בבית הספר ונמצאים במגע שוטף עם החניכים.

בבית הספר הפועל בכפר הנוער, לומדים החניכים את מקצועות החובה העיוניים, וכן מקצוע טכנולוגי לבחירתם. צוות בית הספר מסייע לכל תלמיד בהתאם לצרכיו, תוך התאמת דרכי ההוראה והבחינה, סיוע בלמידה, ואפשרות לפיתוח תחומי עניין נוספים, באמצעות חוגים.

בפנימייה פועלים חוגים רבים, מרכז למידה, ספרייה ועוד. בשעות הפנאי ובסופי שבוע מתקיימות פעילויות ספורט, טיולים, ופעילויות חברתיות שונות.

במנוף קיים גם משק חקלאי, הכולל מטעים, חממות, כלבייה, אורווה ועוד. החניכים יכולים להשתלב במשק החקלאי בעבודה ובתורנויות, תמורת תשלום סמלי, וללמוד תכנים חינוכיים שונים (טבע וסביבה, פיתוח תחומי עניין, מחויבות ואחריות בעבודה ועוד).

מנוף מקיים תוכניות משותפות עם צבא הגנה לישראל, כמו ימי גדנ"ע לחניכים, וסיוע בהפניית בוגרי כפר הנוער לשירות צבאי בתחומים שקרובים לליבם כמו יחידת הכלבנים, וזאת כדי להגביר את ההנעה של החניכים לשירות צבאי מוצלח ומשמעותי עבורם.

בחודש יוני 2007 הוענק פרס משרד החינוך לכפר הנוער מנוף, על ההשקעה בבני הנוער, על התפיסה החינוכית ההולמת את צורכי החניכים והאמונה ביכולתם וכישרונם, ועל מתן הזדמנות לבני הנוער להשתתף בתפקידים בעלי משמעות תוך זימון אפשרויות להצלחה.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כפר הנוער מנוף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מידע אודות איתור וקליטת חניכים לכפר הנוער מנוף, באתר כפר הנוער מנוף
  2. ^ חזון מנוף, באתר כפר הנוער מנוף
  3. ^ יד נתן, באתר "אדם בגליל" של בית יגאל אלון
  4. ^ 1 2 3 אודות מנוף, באתר כפר הנוער מנוף
  5. ^ פרס החינוך - לכפר נוער המטפל בבני נוער בסיכון, באתר קו לחינוך