לאה לופטין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאה לופטין
מימין לשמאל: ירדנה ארזי, לאה לופטין ורותי הולצמן. להקת "שוקולד מנטה מסטיק" באירוויזיון 1976.
מימין לשמאל: ירדנה ארזי, לאה לופטין ורותי הולצמן. להקת "שוקולד מנטה מסטיק" באירוויזיון 1976.
מימין לשמאל: ירדנה ארזי, לאה לופטין ורותי הולצמן. להקת "שוקולד מנטה מסטיק" באירוויזיון 1976.
לידה 26 ביולי 1951 (בת 72)
ישראלישראל קיבוץ אפיקים, ישראל
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1969
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אריק רודיך (19802002) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאה לוּפָּטין (נולדה ב-26 ביולי 1951 באפיקים) היא זמרת ישראלית, שעיקר פעילותה התרכז בשנות השבעים, השמונים והתשעים.

לופטין הייתה חברה במספר הרכבים מוזיקליים, בראשם שלישיית "שוקולד מנטה מסטיק", והקליטה שירים באופן עצמאי שזכו להצלחה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לופטין נולדה וגדלה בקיבוץ אפיקים כבת שנייה ולה שלוש אחיות.

בסוף 1969 התגייסה ללהקת הנח"ל, שם פגשה את גידי גוב שהיה בן זוגה לתקופה קצרה. עם החברים הנוספים ששירתו איתה במחזור זה נמנים ירדנה ארזי, רותי הולצמן, תמי עזריה, דני סנדרסון, אפרים שמיר, מירי אלוני, אלון אולארצ'יק, מאיר פניגשטיין ועמוס טל שיר.

לופטין השתתפה יחד עם מחזור זה של להקת הנח"ל בתוכנית "שא לשלום", שאותה ביים דני ליטאי וניהל מוזיקלית יאיר רוזנבלום. השם "שא לשלום" הוחלף לאחר מכן והיא נקראה "בהיאחזות הנח"ל בסיני" על שם אחד מלהיטי התוכנית. שירים נוספים בתוכנית היו : "שיר לשלום", "הבן יקיר לי", "אנחנו ואתם", "שיר רחוב" ו"טרנטלה", שבו שרה לופטין סולו קצר.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972 הייתה חלק מלהקת "גושפנקא" לצד רבקה זהר ורות טובי, שהקימה את הלהקה. "גושפנקא" הייתה מעין גרסה מוקדמת ללהקה שלופטין תצטרף אליה ב-1973 ("שוקולד מנטה מסטיק"). .

בשנת 1973 הצטרפה לופטין להרכב "שוקולד מנטה מסטיק", לאחר שתמי עזריה פרשה ממנו. שתי שותפותיה להרכב היו חברותיה ללהקת הנח"ל, ירדנה ארזי ורותי הולצמן. לשלוש הזמרות מספרים אישיים צבאיים עוקבים, והן חלקו אוהל בטירונות. ההרכב המשולש ידע הצלחה רבה בשנות השבעים. הן הניבו להיטים, רבים השתתפו בתחרויות זמר רבות, בתוכניות טלוויזיה ורדיו, וייצגו את ישראל באירוויזיון 1976 עם השיר "אמור שלום", שאיתו הגיעו למקום השישי.

לאחר פירוק השלישייה חברה לופטין לעוזי חיטמן ודודו זר להרכב ניסיוני וחד פעמי שנקרא "שלושה בשירה אחת". הם הופיעו בפסטיבל הזמר והפזמון תש"מ (1980) עם השיר "אני מאמין" שזכה במקום התשיעי. השלושה אף העלו באותה השנה מופע של שירים וסיפורים לילדים שנקרא "יובב השובב - שמח בשכונה".

לקראת סוף 1980 החליפה לופטין את גלי עטרי בהרכב חלב ודבש. ההופעה הראשונה של ההרכב המחודש הייתה במצעד המרגנית של גלי צה"ל, שם ביצעו גרסה מצליחה לשיר "אני נושא עימי". הם הקליטו מספר להיטים, ביניהם "אולי עוד קיץ", "דון ז'ואן", "יום אחד", ו"מיס אמריקה", והופיעו בקדם אירוויזיון 1981 בשיר "סרנדה" שזכה במקום הרביעי. ההופעה האחרונה של לופטין בהרכב הייתה בשירוויזיון 1982 עם השיר "רוק אנד רול עלה לארץ" (מילים: אהוד מנור, לחן ועיבוד: קובי אושרת). לאחר מכן פרשה לופטין מהלהקה והחלה לפתח קריירת סולו.

אחת מהופעותיה הראשונות כזמרת סולנית הייתה בפסטיבל לשירי ילדים 1983 עם "שיר מולדת" (מילים ולחן: נמרוד טנא, עיבוד: אריק רודיך) שהגיע למקום הרביעי.

תחת העיבוד וההפקה של בעלה אריק רודיך החלה לופטין להקליט שירים דוגמת "דם הגפן" (שהיה להיט גדול בקצב הדבקה), "על הירדן" (שתיאר את ילדותה של לופטין), "קו הטירוף" ו"אור מחושך".

ב-1985 השתתפה בקדם אירוויזיון עם "שיר עמלים" ("שיר קמים בבוקר לעמל יומם...") למילים של אורי אסף ולחן ועיבוד של אריק רודיך, והשיר הגיע למקום החמישי בתחרות. באותה השנה היא הופיעה עם יזהר כהן במופע לילדים שנקרא "ספינת החלומות".

במאי 1986 הוציאה לרדיו את "אלי למה לא תראה" (מילים: אורי אסף, לחן ועיבוד: אריק רודיך),. בדצמבר אותה שנה היא הופיעה לראשונה בפסטיגל עם השיר "למה" (מילים: שמרית אור, לחן ועיבוד: אריק רודיך) שהגיע למקום השביעי.

בשנת 1988 יצא אלבום הבכורה שלה שנקרא "קו הטירוף", שאיגד את שיריה שהוקלטו לאורך שנות השמונים, ביניהם "דם הגפן", "על הירדן" ושיר הנושא "קו הטירוף" אותו כתב שמוליק קלוסקי ללחן של אריק רודיך. השניים כתבו לאלבום זה גם את השיר "נשימה".

בשנת 1989 התאחדה לופטין עם חבריה לחלב ודבש להופעה בקדם אירוויזיון עם השיר "אני מאמין" שהגיע למקום השמיני. איחוד נוסף ביצעה עם חברותיה לשוקולד מנטה מסטיק בהקלטת השירים "ונצואלה" ו"נערה ממש אוצר" לאלבומה של ירדנה ארזי "תחנה בדרך". בפורים של אותה שנה, היא כיכבה עם אבי דור ורחלי חיים במופע לילדים שנקרא "משלוש יוצא אחד" אשר שודר בטלוויזיה החינוכית.

בתחילת שנות התשעים החלה לופטין לשתף פעולה עם איש יחסי הציבור והיועץ האמנותי גברי מזור. היא הקליטה שירים בסגנון נפוליטני שזכו להצלחה בהם "ילד", "מתנה", "ירח ערמומי", "ספגטי עממי" ו"אל נא תשכח אותי". בקדם-אירוויזיון 1992 ביצעה לופטין את השיר "היו לי חלומות" (מילים: אבי קורן, לחן: אריק רודיך) שהגיע למקום החמישי. כל השירים הללו והשיר מהקדם נכללו באלבומה השני של לופטין, שיצא באותה שנה ונקרא "פנטזיה".

אלבומה השלישי של לופטין שנקרא "זמן אמת" יצא בשנת 1993 וכלל את השירים "החיים האחרים", "מה זה געגוע" וחידוש לשיר "יש אהבה אתה אומר" שביצעה במקור עליזה עזיקרי, אך הלהיט הגדול ביותר מהאלבום היה החידוש לשיר "הכל פתוח", אותו ביצעה לופטין כדואט עם עופר לוי. הצלחת השיר הייתה כה גדולה עד שהשניים החליטו להמשיך ולשתף פעולה והחלו להופיע בצמד. ב-1994 הקליטו השניים חידוש לשיר "את לי אור" (שבוצע במקור על ידי הזמר נתנאל), אשר זכה להצלחה. עוד באותה שנה השתתפה לופטין בפעם השנייה בפסטיגל עם השיר "משהו בלב" (מילים חמוטל בן-זאב עפרון, לחן: יוני רועה, עיבוד: דורון פיקר) שהגיע למקום הרביעי.

בשנת 1995 ביצעו לופטין ולוי בקדם אירוויזיון את השיר "הארץ המובטחת" (מילים: אהוד מנור, לחן: יוני רועה) עימו הגיעו למקום השלישי. באותה השנה השניים השתתפו בתוכנית "הופה היי", וביצעו את השירים "הכל פתוח" ו"הארץ המובטחת". באותה שנה הם הוציאו את האלבום המשותף שלהם כצמד שנקרא "הארץ המובטחת", ושכולו היה חידושים לשירים עבריים באווירה ים תיכונית, שכלל את הדואט המצליח "הכל פתוח" ואת שיר הנושא. לאחר צאת האלבום החל לוי בתהליך של חזרה בתשובה, מה שמנע מהם להמשיך ולנצל את הפופולריות שצברו ובסוף אותה שנה דרכיהם נפרדו. לאחר מכן נעצרה התנופה בקריירה של לופטין.

בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים ביצעה כמה גיחות טלוויזיוניות בעיקר בתוכניות ספיישל נוסטלגיות שעסקו באחד מההרכבים שבהם הייתה חברה.

בשנת 2007 השתתפה לופטין בערב הוקרה למירי אלוני, ויצעה יחד עם כמה מחבריה ללהקת הנח"ל את "שיר לשלום".

בשנת 2003 הצטרפה לארזי והולצמן לכמה הופעות איחוד של שוקולד מנטה מסטיק במסגרת המופע של ארזי. הלהקה התאחדה שוב ב-2005 לכבוד טקס לציון שנה למותו של המפיק אברהם דשא (פשנל), ובנובמבר 2021 התאחדה שוב השלישייה במסגרת מופע חגיגי לכבוד יום הולדתה ה-70 של ירדנה ארזי שהתקיים בהיכל התרבות בתל אביב.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שחרורה מצה"ל לופטין הייתה נשואה תקופה קצרה לקיבוצניק מקיבוץ גניגר.

ב-1980 לופטין נישאה למוזיקאי אריק רודיך ונולדו להם בת ובן. בשנת 2002 השניים התגרשו.

בנה יובל נפטר בדצמבר 2012 מסרטן אלים. לזכרו כתבה לופטין שיר.

בתה מעיין בזוגיות עם השחקן והרקדן אסף גורן ולהם בן שנולד באפריל 2022.

לופטין מתגוררת בתל אביב.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]