להקת מגפיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

להקת מגפיים היא להקה של כ-30 חברי מושבים שפעלו ביחד בין השנים 1978 עד 1992. שיריה מבוססים על שירי מושב וקיבוץ. ב-14 השנים שפעלה הפיקה הלהקה שתי תוכניות, שכל הופעותיה הופקו על ידי שי לביא. לקראת פירוקה, הפיקה הלהקה תוכנית ששודרה בטלוויזיה הישראלית. בתוכנית שרו חברי הלהקה מבחר שירים משתי תוכניותיה, אך עוד לפני זה, בתחילת פעילות הלהקה, הוזמנה הלהקה לתוכנית הערוץ הראשון "שעה טובה", עם המנחה מני פאר ומשם התפרסמה. חברי הלהקה ביצעו שם את "לחיות בחיק הטבע",(מילים פוצ'ו) ואת "שיר ערש לפרה" אותו ביצעה הסולנית של הלהקה אתי עמית. בעקבות הופעה מוצלחת זו הגיעה הלהקה גם לתוכנית האירוח סיבה למסיבה בהנחייתה של רבקה מיכאלי. בעקבות הצעתו של חיים מלובן נערכו באולם המופעים בכפר מנחם שני ימי צילום שחוברו לתוכנית טלוויזיה ששודרה בערוץ הראשון והייתה לחלק בלתי נפרד מהצלחתה של הלהקה בבימויו של שי לביא. בשנת 2018 הלהקה חזרה לפעילות בהרכב חדש שנקרא "רביעיית מגפיים +" וכלל את אבי גבע, אבי רוזנבלום ונחמן רונן, ובתו של גבע, מיכל גבע.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין חברי הלהקה מופיעה הזמרת/שחקנית אתי עמית, בוגרת להקת הנח"ל - 1963, בתוכניתה "שמש במדבר". בלהקת הנח"ל עמית הייתה הסולנית בשירים "מטרייה בשניים" ו"חפש אותי". בלהקת מגפיים שרה את "הבלדה לבן-גוריון", "שיר ערש לפרה" ו"הורה מגפיים", ששלושתם מתוך תוכניתה הראשונה של הלהקה.

עוד אחד מהסולנים הוא המושבניק אבי גבע, ששר את "שיר הבוץ" ו"כרם אור" והיה הסולן המרכזי של הלהקה גם בבתים בשירים שונים, כמו ב"חשבון פשוט" ו"הורה מגפיים". בתוכניתה השנייה של הלהקה שר כסולן את ה"חכמה של אבא", "ילדי האדמה" ו"מיזוג גלויות".

שני סולנים נוספים בלהקה היו אבי רוזנבלום ושרון שפריר, ששרים ביחד דואט בשיר "סתיו לבן" מהתוכנית הראשונה. השיר התפרסם גם כריקוד עם קלאסי של הכוריאוגרף שלמה ממן. חוץ מ"סתיו לבן", רוזנבלום שר כסולן גם את "ערב על הגורן" מהתוכנית השנייה. שפריר שרה את הפזמון של פוצ'ו: "לחיות בחיק הטבע", ובית אחד מתוך "כרם אור".

לתוכניתה השנייה של הלהקה הצטרפה השחקנית רוחל'ה אגמון, ששרה כסולנית את "טנגו המין החלש" של חיים חפר. עוד סולן באותה תוכנית היה יוחנן מיינרט ששר את "לעבודה".

עוד מחברי הרכב: יחיאל אייל, שלמה ברמן, רני בר-נס, אבי גבע, עירית גבע, עליזה גורן, תרצה היימן, גאולה זילברשטיין, נחמה חסיד, נירה יניב, נילי ירון, אוהד כהן, לוי לב גורן, חביבה עציון, אבי עדי, אורנה קלגרד, חדווה קמחי, נחמן רונן, חמדה שינבוים, מירל'ה שפי ויצחקי ויין.

שירי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירי להקת מגפיים מבוססים על שירי מושב וקיבוץ: רפת, חקלאות, בוץ, כרם, פרדס ועוד. רוב השירים נכתבו על ידי יורם טהרלב מלבד חמישה. פוצ'ו (ישראל ויסלר) כתב שני שירים ושמם "לחיות בחיק הטבע", ו-"היום הראשון", עליזה גורן כתבה את "הולך סובב עולם" ונגה לב גורן את "חשבון פשוט". כל ארבעתם מופיעים בתוכנית הראשונה, ובתוכניתה השנייה של הלהקה, הופיע שיר שנכתב על ידי חיים חפר ושמו "טנגו המין החלש".

שי לביא שהקים את הלהקה, אף הלחין את כל שיריה, והפיק בעצמו את הופעות, מופעי ותוכניות הלהקה.

התקליט הראשון - תוכנית א'[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירי הלהקה מבוססים על שירי מושב וקיבוץ. בתוכניתה הראשונה של הלהקה מופיעים 11 שירים: שני שירים נכתבו על ידי הסופר ישראל ויסלר פוצ'ו: "לחיות בחיק הטבע" ו-"היום הראשון". שיר נוסף נכתב על ידי המשוררת עליזה גורן ואף היא אחת מחברות הלהקה, ושמו "הולך סובב עולם". שיר נוסף כתבה נוגה לב גורן, והוא אחד היותר מוצלחים של התוכנית: "חשבון פשוט", הידוע גם כ-"היום בחקלאות". שבעה השירים הנותרים נכתבו על ידי יהורם טהר-לב, ביניהם: "שיר ערש לפרה", "הבלדה לבן-גוריון", "סתיו לבן", "כרם אור", "שיר הבוץ", "פרח חממה", ואת המנון הלהקה, "זמר מגפיים", הידוע גם כ-"הורה מגפיים".

סולני הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבי גבע: שיר הבוץ, כרם אור, הורה מגפיים, פרח חממה
אתי עמית: פרח חממה, הבלדה לבן-גוריון, שיר ערש לפרה, הורה מגפיים
שרון שפריר: לחיות בחיק הטבע, כרם אור, סתיו לבן
אבי רוזנבלום: סתיו לבן

התקליט השני - מגף אחד חלוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1985 יצאה הלהקה לסבב הופעות בארצות הברית בתוכניתה השנייה "מגף אחד חלוץ", וללהקה כבר מצטרפים שחקנים רבים, ביניהם גם לא מושבניקים וגם לא קיבוצניקים, ושיריה כבר מתבססים יותר על שירי טבע. התוכנית מכילה 10 שירים, 9 של יורם טהר-לב ואחד של חיים חפר: "טנגו המין החלש". בין שירי טהר-לב אפשר למצוא את "ילדי האדמה", "החכמה של אבא", "ערב על הגורן", "מתחת לעץ השיקמה", "צ'ולנט", "לעבודה", "שמש בוקר", "חלוציות זו מחלה", "עוד ישנם ימים כאלה". עוד אחד משירי התוכנית הוא "מיזוג גלויות", אך הוא לא מופיע בתקליט התוכנית, אלא בתקליט שדרים בודד.

התוכנית הייתה פחות מוצלחת מהקודמת, וסימנה את דעיכתה של להקת מגפיים ופרוקה. לקראת פרוקה הופיעה הלהקה בבית באר טוביה, הופעה ששודרה בטלוויזיה, ובמופע שרו חברי הלהקה מגוון שירים משתי תוכניותיה.

סולני הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבי גבע: ילדי האדמה, החכמה של אבא, מיזוג גלויות
אבי רוזנבלום: ערב על הגורן
יוחנן מיינרט: לעבודה
רוחל'ה אגמון: טנגו המין החלש

חזרה לפעילות - רביעיית מגפיים +[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017 במסגרת מופע בבית היוצר בתל אביב של הבמאי שי לביא פנה הבמאי אל הסולנים של הלהקה, אבי גבע, אבי רוזנבלום, נחמן רונן, וביקש אותם לבוא ולהתארח במופע.

בעקבות ההצלחה, ההרכב חזר להופעות, בתוספת חדשה ומרעננת, בתו של אבי גבע - הזמרת מיכל גבע.

ההרכב המשיך והתארח במופעי מחווה ליוצרים פוצ'ו ויורם טהרלב. בשנת 2018 התארחו בתוכניתו של יורם רותם בגלי צה"ל "בוא שיר עברי" וסיפרו על ההיסטוריה של הלהקה.

בהמשך אותה שנה יצא לרדיו סינגל מחודש של הלקה בהרכב הנוכחי, השיר "עוד ישנם ימים כאלה" עם מיכל גבע בן שבת, בתו של אבי, כסולנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]