ליאור לוטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאור לוטן
ליאור לוטן. 2019
ליאור לוטן. 2019
לידה ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת בר-אילן עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
שב"כ
תקופת הפעילות 19831988, 19932017
דרגה אלוף-משנה  אלוף-משנה
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
הלחימה בלבנון, מבצע חומת מגן, מלחמת לבנון השנייה,מלחמת חרבות ברזל, מבצעים מיוחדים
עיטורים
צל"ש הרמטכ"ל  צל"ש הרמטכ"ל
תפקידים אזרחיים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאור לוטן הוא אלוף-משנה במילואים, בתפקידו האחרון בצה"ל שימש כראש מחלקת השבויים והנעדרים. בהמשך, שימש כמתאם לנושא השבויים והנעדרים מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוטן נולד ברחובות, התגייס לצה"ל בשנת 1983 והתנדב לסיירת מטכ"ל. לאחר טירונות צנחנים עבר מסלול הכשרה כלוחם ביחידה. עם תום המסלול יצא לקורס ארוך ויחודי ביחידה ולקורס קצינים. עם סיום הקורס שב לסיירת מטכ"ל לפעילות מבצעית. בשנת 1988 השתחרר מצה"ל ובמקביל ללימודי המשפטים התגייס לעבודה בשב"כ. בשנת 1993 שב לשירות קבע ושימש כמפקד פלגת פח"ע בסיירת מטכ"ל האחראית על תחום הלחימה בטרור. במאי 1994, בעת שירותו בסיירת מטכ"ל, מילא לוטן תפקיד מרכזי במבצע עוקץ ארסי[1], בו נחטף מוסטפא דיראני[2]. באוקטובר אותה שנה פיקד על כוח מן היחידה אשר ניסה לחלץ את נחשון וקסמן מידי חמאס[3]. לוטן נפצע באורח קשה באירוע ועל תפקודו בקרב זה הוענק לו צל"ש הרמטכ"ל[4]. לוטן שירת בהמשך כמפקד צוות המשא ומתן המטכ"לי המתמחה בפעילות במצבי בני ערובה והתבצרויות מחבלים, וכראש מחלקת שבויים ונעדרים בחטיבת המחקר של אמ"ן.

בתפקידו כרמ"ח שו"ן באמ"ן היה לוטן סגנו של אילן בירן במשא ומתן עם חזבאללה על עסקת השבויים, בפרשת טננבוים, שבמסגרתה הוחזרו ב-2004 אלחנן טננבוים וגופות שלושת חטופי הר דב. בשנת 2002, פיקד על צוות המשא ומתן המטכ"לי, במצור על המחבלים שהתבצרו בכנסיית המולד בבית לחם בזמן מבצע חומת מגן. במהלך מבצע זה פיקד על מספר אירועים נוספים בהם התבצרו מחבלים במחנות הפליטים ובמפקדות. בשנת 2003 פיקד לוטן על צוות המו"ם המטכ"לי במבצע לחילוצו של נהג המונית אליהו גורל אשר נחטף באזור יהודה ושומרון. במלחמת לבנון השנייה היה לוטן חלק מצוות תכנון בראשות טל רוסו, אשר שימש במהלך המלחמה כיועץ לראש אמ"ץ לפעילות יחידות מיוחדות. הצוות יזם ותכנן מבצעים מיוחדים רבים במהלך המלחמה ובהם מבצע חד וחלק. לוטן השתתף במבצע מיוחד בלבנון בימי סיום המערכה.[5].

בינואר 2011 פורסם כי נבחר לתפקיד דובר צה"ל על ידי הרמטכ"ל המיועד יואב גלנט[6]. לאחר מינויו של בני גנץ לתפקיד הרמטכ"ל, הודיע לוטן על הסרת מועמדותו[7].

באוקטובר 2014 מונה למתאם מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו לנושא השבויים והנעדרים[8].בתפקידו זה ריכז לוטן את כלל הפעילות הלאומית בנושא. ב-25 באוגוסט 2017 פרש מהתפקיד[9].[10]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוטן אב לבת ולשני בנים. הוא בעל תואר ראשון ותואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן ועורך דין בהכשרתו. שימש כמנהל המכון למדיניות נגד טרור וכמרצה בבית הספר לממשל באוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי הרצליה) . בפעילותו העסקית משמש לוטן כמנכ"ל החברה הבינ"ל .BCE Greensands Ltd אשר פיתחה טכנולוגיה ידידותית לסביבה להפקת אנרגיה ממינרל נפט. לוטן פועל רבות גם כיועץ בכיר לחברות בינ"ל במשברי סייבר וכדירקטור בחברות סטארטאפ. לוטן פעיל במספר גופים בהתנדבות וכיהן כחבר בחבר הנאמנים של מכללת ספיר שבנגב.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רונן ברגמן, "מדינת ישראל תעשה הכל", הוצאת כנרת זמורה ביתן, 2009, עמ' 386-380
  2. ^ עמיר רפפורט, שחזור מיוחד: כך נחטף מוסטפא דיראני מביתו בלבנון, "ישראל דיפנס", 14.10.2011
  3. ^ רונן ברגמן, "מדינת ישראל תעשה הכל", הוצאת כנרת זמורה ביתן, 2009, עמוד 412-410.
  4. ^ אביחי בקר, נחטף ישראלי מה עושים?, הארץ, ‏ 09.02.2001, כפי שהועלה באתר פרש.
  5. ^ עפר שלח ויואב לימור, שבויים בלבנון, האמת על מלחמת לבנון השנייה, הוצאת ידיעות ספרים, 2007, עמ' 250
  6. ^ חנן גרינברג, הפצוע במבצע לחילוץ וקסמן מונה לדובר צה"ל, באתר ynet, 5 בינואר 2011
  7. ^ עמוס הראל, אל"מ במיל' ליאור לוטן הסיר את מועמדותו לתפקיד דובר צה"ל, באתר הארץ, 14 במרץ 2011
  8. ^ אליאור לוי ואטילה שומפלבי, עסקת חילופים על הפרק? מונה אחראי חדש, באתר ynet, 7 באוקטובר 2014.
  9. ^ שי ניר, ‏מתאם השבויים והנעדרים מסיים את תפקידו, המשפחות: 'מרגישים שננטשנו', באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 25 באוגוסט 2017
  10. ^ שי ניר, ‏"משימה לאומית מהמעלה הראשונה", באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 22 באוקטובר 2017