מארק מרגוליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מארק מרגוליס
Mark Margolis
לידה 26 בנובמבר 1939
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 באוגוסט 2023 (בגיל 83)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1959–2023 (כ־64 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג Jacqueline Margolis (3 ביוני 19623 באוגוסט 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Morgan Margolis עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מארק מרגוליסאנגלית: Mark Margolis;‏ 26 בנובמבר 19393 באוגוסט 2023) היה שחקן יהודי-אמריקאי. התפרסם בזכות תפקידיו בסרטים של דארן ארונופסקי "פאי", "רקוויאם לחלום", "המעיין" ו"המתאבק" ובזכות תפקידיו בסדרות "שובר שורות", "סמוך על סול" ו"אוז".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרגוליס נולד בפילדלפיה למשפחה יהודית, בנם של פניה (לבית פריד) ואיזידור. הוא למד ב"אוניברסיטת טמפל" לפני שעבר לניו יורק שם למד משחק עם סטלה אדלר בבית הספר "אולפן השחקנים".

החל את דרכו כשחקן בתפקיד קטנים בסרט הפשע הקלאסי "פני צלקת", בסרטו של רידלי סקוט "1492: מעבר לאופק" בתפקיד הפוליטיקאי הספרדי פרנסיסקו דה בובדילה ובסרט "דלתא פורס 2: הקשר הקולומביאני". מרגוליס התגלה לראשונה בשנת 1998 בסרט הביכורים של יוצר הקולנוע דארן ארונופסקי "פאי" בו שיחק בתפקיד סול רובסון המנטור המתמטי של גיבור העלילה מקסימיליאן כהן. באותה השנה שיחק מרגוליס גם בסדרת הדרמה המצליחה "אוז" בתפקיד האסיר אנטוניו נאפה. ב-1999 שיחק מרגוליס בתפקידי משנה בשוברי הקופות "השוד המושלם", "סוף העולם" ובדרמת השואה "יעקב השקרן".

מרגוליס היה לשחקן היחיד ששיתף פעולה עם ארונופסקי בכל סרטיו המצליחים: "רקוויאם לחלום" בו שיחק בתפקיד מר רבינוביץ', "המעיין" בתפקיד הכומר אווילה שנכתב במיוחד עבור מרגוליס, "המתאבק" בו שיחק בתור לני בעל הסופרמרקט בו עובד המתאבק רנדי רובינסון (מיקי רורק), "ברבור שחור" ו"המבול".

בשנת 2009 זכה מרגוליס לפופולריות מפתיעה בזכות הופעת האורח שלו בסדרת הדרמה "שובר שורות" בתפקיד המאפיונר הקשיש הקטור סלמנקה המרותק לכיסא גלגלים ויכול להתבטא רק על ידי צלצול בפעמון המחובר לכיסאו. הוא הופיע בסדרה במשך שמונה פרקים והיה מועמד לפרס אמי להופעת האורח הטובה ביותר. הוא המשיך לגלם את אותה דמות בסדרת הספין-אוף "סמוך על סול" שהחלה ב-2015.

בשנים האחרונות הופיע בקומדיית הפשע "לילה אחרון בעיר" בתפקיד בוס הפשע קלאפ האנדס ובטלוויזיה כשחקן אורח במיני סדרה "מילדרד פיירס", בסדרת הדרמה "מבוקש" ובעונה השנייה של סדרת האימה "אימה אמריקאית".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרגוליס בן אחד, השחקן מורגן מרגוליס, מנישואיו לשחקנית ז'קלין מרגוליס.

מארק מרגוליס נפטר ב-3 באוגוסט 2023 בגיל 83, לאחר התמודדות קצרה עם מחלת הסרטן.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]